Smeltprop koperen ketel

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen Werkplaatstechniek Smeltprop koperen ketel

8 berichten aan het bekijken - 33 tot 40 (van in totaal 45)
  • Auteur
    soldeermens
    Deelnemer

Weer een goed advies…

AdrieCase
    Deelnemer

Beste René
    Zoals ik al eerder heb aangegeven zal ik de onderdelen met hardsoldeer aanbrengen.
    Ok zal ik het handboek stoomketels van de plak halen en alles nog eens goed door nemen.
    Van deze stoom tractor zijn geen tekeningen voor de modelbouw.
    Ik heb een paar jaar terug het boek “how to build a 4″ case tractor engine” van uit canada laten komen. Heb het boek vertaald en de aanwezige tekeningen vergroot. Een nadeel was dat dit boek gebaseerd op het gebruik van gietstukken en alle maten in inch is. Ik ben nu al tekenen en bouwen het model aan het samen stellen. Hierbij wil ik zoveel mogelijk alles maken volgens de voorgeschreven eisen. In de toekomst zal ik de tekeningen laten keuren en laten doorberekenen en het model opnieuw bouwen.

Wat betref de workshop hardsolderen zie ik hier het nut wel in, maar zoals ik al zij de afstand.
    Ik ben ook geen drie maal 7 meer, maar een heel stukje ouder en zie op tegen de afstand.

groeten AdrieCase

soldeermens
    Deelnemer

Wat betref de workshop hardsolderen zie ik hier het nut wel in, maar zoals ik al zij de afstand.

Reis samen met een ander als dat kan.
    Dat is weer een stuk gezelliger.

De kennis en ervaring die je bij zo’n cursus opdoet is enorm.
    En die kennis en ervaring mag je allemaal mee naar huis nemen.
    Kun je dertig jaar verder.
    Kijk maar.

Steyl is niet het einde van de wereld.
    Voor veel mensen was Steyl in het verleden de startplaats voor de rest van de wereld.

Veel modelbouwplezier,

Rene Witteman
    Deelnemer

Ik begrijp het niet ga je de tracktor 2x bouwen?
    Waarom niet de tekening eerst laten doorrekenen en laten goedkeuren voordat je gaat bouwen?
    En aan welke eisen houd je je nu dan?
    groet René

AdrieCase
    Deelnemer

Waarom niet. U heeft toch ook al meerdere stoomtreinen gemaakt.
    En als ik de tekeningen laat keuren en er moet een wijziging plaats vinden moet ik alles opnieuw laten doorrekenen en keuren. Nu kan het in een keer.
    Ik hou mij aan de eisen vernoemt in het Handboek Stoomketels.

Zo kan ik ook ervaring opdoen. Ik hoef dan niet de gehele tractor opnieuw te bouwen maar alleen de ketel.
    en nog een voordeel ik ben er mee van straat af.

groeten AdrieCase

willemvdm
    Deelnemer

Nog even terugkomen op die smeltprop
    Het nut van de smeltprop (in het grootbedrijf) is dat als door een te laag waterpeil de hemelplaat droog komt te staan deze hemelplaat roodgloeiend heet wordt.
    Komt er dan later water op deze plaat dan krijg je een explosieve verdamping.
    De veiligheids ventielen kunnen deze extreme stoomvorming niet verwerken en de druk stijgt dan dus zeer gevaarlijk.
    Daar zijn zware ongelukken mee gebeurt.
    Kan ook gebeuren als een stoomlok heuvelaf rijd, water stroomt naar voren in de ketel, hemelplaat valt droog.
    Dan weer heuvelop en water stroomt terug.
    En dan gaat het dus fout.
    Een smeltprop kan dan erger voorkomen.

Bij een model met een roodkoperen ketel zal dat niet gebeuren.
    De goede warmte geleiding van de relatief dikke koperen vuurkist plaat zal ervoor zorgen dat de ketel bij droogstoken meestal heel blijft.
    Mitst natuurlijk alles met zilver gesoldeerd is!
    Ik heb al heel wat ketels drooggestookt gezien worden, zonder schade.
    Bij de kolengestookte Riverdale ketels voor 45 mm spoor mogen de vlampijpen (en dus ook de hemelplaat) aan de bovenzijde zelfs nadrukkelijk droog komen staan, zonder gevaar.
    Ook bij de gasgestookte Roundhouse ketels komt na 15 minuten de vlampijp aan de bovenkant droog te staan, daar is de ketel voor ontworpen.
    Ik heb ook een keer gezien dat op een beurs een alcohol gestookte lok drooggekookt werd
    De lok stopte, de machinist vulde snel met een handpomp water bij en de veiligheid begon direct heftig te blazen.
    Dit stopte na enkele pompslagen.
    Ja wat had hij anders moeten doen?
    Alcohol pitten zijn vaak lastig uit te blazen (vraag niet hoe ik dat weet!)
    Niet fijn voor de ketel, maar de lok kon weer verder rijden.
    Dit zijn natuurlijk keteltjes van slechts een halve liter, grotere koperen ketels zou ik niet graag droogstoken.
    Maar ook bij een koperen ketel van 10 liter zal een smeltprop veel te laat reageren op een laag waterpeil, ook vanwege de goede warmtegeleiding.
    Bij mijn stalen locomotief keten van 18 liter was de smeltplug vervangen door een dichte plug.
    Hij krijgt nu een nieuwe ketel, zonder smeltplug.

In het handboek modelstoomketels (dus tot P x V = 200) staat dan ook dat alleen bij RVS ketels een smeltplug gebruikt moet worden.
    Dit natuurlijk omdat de warmtegeleiding van RVS veel slechter is dan van staal of roodkoper.

Groeten Willem

AdrieCase
    Deelnemer

Hoi Willem
    Eindelijk iemand die een uitgebreide uitleg geeft waarom ik geen smetplug moet gebruiken.
    Beter dan, wij hebben al zoveel ketels gemaakt en nooit een smeltplug gebruikt. Het kan ook altijd fout zijn geweest. Nu ik deze uitleg heb gekregen is het mij duidelijk dat het gebruik van een smeltplug overbodig is.
    Ik heb het boek Model Locomotive Boilermaking aangeschaft waar in 2 boilers worden gemaakt en met foto’s en tekst uitleg wordt gegeven. Daar worden ook geen smeltpluggen gebruikt.

Ik zal dus geen gebruik maken van de smeltplug.

Groeten Adrie

Rene Witteman
    Deelnemer

Bedankt Adrie, voor de positieve reactie, we geven je nog een keer antwoord op je vraag.

Groet René

8 berichten aan het bekijken - 33 tot 40 (van in totaal 45)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven