De nieuwste berichten › Forums › Stoom algemeen › Werkplaatstechniek › Smeltprop koperen ketel
- Dit onderwerp bevat 44 reacties, 8 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 1 maand, 1 week geleden door
soldeermens.
- AuteurBerichten
- 4 augustus 2023 om 17:20 #12056
clayton
DeelnemerAdrie wat fijn dat je met een uitgebreid antwoord wel tevreden bent. Beetje jammer dat je de uitleg van Rene en Erik-Jan niet serieus neemt! Zoals ik al eerder zei, dit zijn mensen die heus wel weten hoe een MODEL ketel gebouwd dient te worden, volgens het regelement waar jij zo op hamert. Succes met je 2 trekkers verder….
Mvg Jerry
6 augustus 2023 om 10:48 #12058AdrieCase
DeelnemerBeste deelnemers
Ik heb geen ervaring met het bouwen van een ketel. In het handboek modelstoomketel (volgens mij geschreven door ervaren vakmensen)staat dat het gebruik van een smeltprop in een koperen ketel ten zeerste wordt aanbevolen. Omdat dit voor mij nieuw is wilde ik hier het mijne van weten. Een antwoordt als zijn dat een smeltprop nooit wordt gebruikt is voor mij geen bevredigend antwoord. Het antwoord door willenvdm is voor mij een goed en duidelijk onderbouwd antwoord. Overigens had ik in bericht 11991 al aangegeven dat ik GEEN smeltprop zal gebruiken. Hierbij heb ik het advies van René en Erik niet in de windt geslagen. Ik heb ook geen enkel twijfel aan hun vakmanschap. Ik gebruik het regelement omdat voor mij een handleiding is voor het samenstellen van een ketel. Maar dat kan ik beter maar niet meer doen. Ik heb het boek MOdel locomotieve Booilermaking van Alec Farmer aangeschaft waar in het bouwen van een stoomketel met veel foto’s wordt uitgelegd. Hopelijk kan ik daar veel dingen vinden voor het bouwen van een ketel
Voor mij is mijn vraag beantwoord en sluit ik dit onderwerp.
Bedankt voor alle antwoorden.
groeten Adriecase16 augustus 2023 om 18:28 #12062soldeermens
DeelnemerGa op hardsoldeercursus.
Praat daar met vakgenoten.
Er zijn beslist mensen met genoeg ervaring die deze willen delen met jou.
Leer zelf daadwerkelijk solderen. Het hanteren van een brander.
Wat kan wat kan niet.
Welke metalen.
Welk soldeer voor welk doel.
Neem veel van je twijfel weg door het zelf te ervaren.Beleef een leuke dag met misschien wel nieuwe vrienden.
Maak die ketel.Doe dat….
17 augustus 2023 om 09:26 #12063AdrieCase
Deelnemerhoi soldeermens
je ken mij niet. je weet niet eens wat mijn ervaringen zijn met hardsolderen. toch moet ik op hardsoldeercursus. Heb je er aandelen in??
17 augustus 2023 om 17:49 #12064soldeermens
DeelnemerIn dit verhaal hebben zeer kundige mensen met bewezen vakmanschap (wat betreft stoommachines en ketels) adviezen gegeven.
Wat ik lees vragen en reacties in de berichten is niet overtuigend voor goed vakmanschap.
Sorry, sorry, sorry
Dat goed vakmanschap heb je nodig om een stoomketel van het begin tot het einde te kunnen bouwen.
Dat toon je bij een keurmeester aan met de kwaliteit van je werk.
Zie het als een examen.Ik heb er belang bij net als alle andere mensen die jouw ketel misschien een keer werkend zien ook echt goed gebouwd en veilig is. Daarom alle bemoeienis.
Ook de bouwer geeft dit vertrouwen in zijn eigen werk.
En motiveert om misschien nog een stoomketel te bouwen.Dit is echt allemaal goed bedoeld.
Succes
En veel plezier met de bouw. - AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.