smoorspoel frequentieregelaar

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen Algemeen smoorspoel frequentieregelaar

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 9)
  • Auteur
    pagemaker
    Deelnemer

Ik gebruik een ACS50-01E-04A3-2 frequentieregelaar van ABB voor mijn Emco 8. Dat werkt op zich prima!

Het vervelende is dat er bij het in- en uitschakelen nogal veel en grote vonken over springen. Dat is in elk geval slecht voor de contactpennen van de steker en waarschijnlijk ook voor de regelaar.

Met een smoorspoel voorschakeling is dat op te lossen.

Weet iemand hoeveel Henry zo’n spoel moet zijn?

hhogendoorn
    Deelnemer

pagemaker wrote:

Ik gebruik een ACS50-01E-04A3-2 frequentieregelaar van ABB voor mijn Emco 8. Dat werkt op zich prima!

Het vervelende is dat er bij het in- en uitschakelen nogal veel en grote vonken over springen. Dat is in elk geval slecht voor de contactpennen van de steker en waarschijnlijk ook voor de regelaar.

Met een smoorspoel voorschakeling is dat op te lossen.

Weet iemand hoeveel Henry zo’n spoel moet zijn?

De spoelen zijn ongeveer 2…5 mH, google anders even op netfilter (of Conrad). Maar wat ik wel vreemd vind , waar zie je de vonken ?

In de frequentieregelaar zelf ? Zou niet mogen aangezien er een vertraging inzit bij inschakelen van de netspanning om eerst alle C’ s op te laden.

Hans

H. van Uffelen
    Deelnemer

Netfilters zijn toch om vervuiling van het net te voorkomen.

Zelf gebruik ik ook een regelaar met een schakelaar tussen het net en de regelaar, bij inschakelen met een goedkope schakelaar vonkt deze vervangen door één met snelle contacten (gekregen).

Herman

pagemaker
    Deelnemer

@ Hans

De vonken treden op bij het insteken van de steker, niet IN de regelaar.

Je hebt het over spoelen, meervoud! Moet ik in beide leidingen een spoel plaatsen?

@Herman

Een schakelaar met snelle contacten, wil je daar iets meer over zeggen.

Merk, type, verkrijgbaarheid, prijs.

hhogendoorn
    Deelnemer

pagemaker wrote:

@ Hans

De vonken treden op bij het insteken van de steker, niet IN de regelaar.

Je hebt het over spoelen, meervoud! Moet ik in beide leidingen een spoel plaatsen?

@Herman

Een schakelaar met snelle contacten, wil je daar iets meer over zeggen.

Merk, type, verkrijgbaarheid, prijs.

Dit is een netfilter :

[img]http://www.uploadarchief.net/files/download/filter_hh.jpg[/img]

Maar dat zal het vonken niet tegengaan en is wat Herman zegt om netvervuiling binnen /buiten te houden.

Er zit in de voeding van de regelaar aardig wat capaciteit, als deze capaciteit snel wordt opgeladen/ontladen zou dat vonken kunnen veroorzaken. Ik heb een zelfbouw frequentieregelaar en daar wordt de voeding (325V DC) pas aangezet als de afvlak C”s geladen zijn.

Ik zou je niet verder kunnen helpen, maar er zijn vast wel meer gebruikers van deze regeling op het forum.

Groet , Hans

pagemaker
    Deelnemer

Dank je Hans,

Dat scheelt weer een illusie.

hhogendoorn
    Deelnemer

pagemaker wrote:

Dank je Hans,

Dat scheelt weer een illusie.

Kan je geen privebericht sturen! We wonen nog niet zolang hier op het eiland.Heb wel een collega met deze achternaam. Zal eens informeren.

marcel s
    Deelnemer

hallo pagemaker

[img]http://besturingen.com/contents/media/ABB%20ACS50.jpg[/img]

als ik het goed heb is het een frequentieregelaar 220v 0,75 kw

bij het inschakelen komen bij mij ook vonken vrij (bij gebruik van de stekker ) ik heb er een schakelaar tussen geplaatst gewoon een van conrad een wat zwaarder model

en werkt nu top

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 9)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven