Snelheids regelaar voor stoom locomotieven

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen Algemeen Snelheids regelaar voor stoom locomotieven

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Henk Wierenga
    Deelnemer

hallo medestomers,

ik zoek een constructie tekening van een snelheids regelaar voor gebruik op een spoor 1 stoom locomotief. Het probleem bij deze locjes is het sterk terug lopen of toenemen van de snelheid bij niet horizontale baan vakken.

Wie kan me helpen? Een tekening van grotere loc’s die ik vervolgens verklein mag natuurlijk ook.

Alvast bedankt,

Henk.

john
    Deelnemer

Hier heb ik nog nooit van gehoord, bestaat dit ????

Mag het electronisch of moet het mechanisch zijn ?

Het lijkt me vrij lastig namelijk, er moet een “snelheidsopnemer” zijn om een setpoint mee in te stellen denk ik.

Daarnaast moet dan de regulateur tijdens het rijden aangestuurd worden maar deze moet wel bedienbaar blijven voor het wegrijden en stoppen.

Misschien stomme opmerking: maak de loc radiografisch bestuurd.

Gaat het te hard, stoom wat dichter, gaat het te langzaam, meer stoom er op.

Grotere locomotieven worden volgens mij allemaal met de hand bijgeregeld, de machinist bepaald de snelheid, door meer of minder stoom te geven of de cilinder vulling te wijzigen of eencombiantie van die 2.

Dit automatsch maken, een soort cruise control, zal niet eenvoudig zijn denk ik.

Radiografisch maken, is denk ik het makkelijkste, en het goedkoopste.

2 micro servo`s er in + mini ontvanger en gaan….

Bij stationere machines, trekkers uit de agrarische hoek en b.v. showmans engines worden centrifugaal regelingen gebruikt om het toerental min of meer constant te houden.

Op een loc heb ik ze nog nooit gezien.

Je zou zo iets kunnen ontwerpen voor je stoomloc maar het is een verschrikkelijk gepruts met kleine onderdeeltjes.

In de Modelbouwer heeft ooit een tekening gestaan van zoiets voor de Bromo.

Verder kan ik je helaas niet helpen.

Elektronisch is het waarschijnlijk makkelijker, een oogje oid meet het toerental, en regelt een servo die de lat bediend.

Persoonlijk hou ik niet zo van electro op een rasechte stoomloc.

(uitzondering: lampjes en turbines)

Gr. KvG

Erik.B
    Deelnemer

Kleine spoor 1 locjes van bijvoorbeeld Roundhouse hebben kleine cilinder boringen. Deze zijn niet zo sterk en je zit duidelijk dat de snel heid sterk daalt als er een helling is in de baan. De grotere spoor 1 loks, NS 3900 NS 3400 of BigBoy locs, hebben hier iets minder moeite mee.

Toch als je zelf een spoor 1 baan hebt verstandig om meer aandacht in het leggen van de rails te geven. 10 mm per meter dalen en stijgen is al snel te merken in het rij gedrag van een loc.

Om nou zo’n mechaniek te maken zal erg lastig zijn. En misschien heb je niet eens de ruimte er voor. Je moet eens na gaan hoe precies het moet zijn ingesteld om die kleine stijgingen te kunnen merken om daar je stoom regulateur automatisch open te laten gaan. ook moet je weten hoe veel stoom hij moet hebben.

Het zou heel mooi zijn als het je zou lukken, maar persoonlijk zeg ik liever; geef meer aandacht aan het standaard bouwen van een loc.

Bouw het perfect, maar hou het simpel :)

Erik

Henk Wierenga
    Deelnemer

Heren,

bedankt voor jullie meedenken. Tja, electronisch en/of met afstandsbediening kan natuurlijk ook, maar eerlijk gezegd dacht ik zelf ook aan iets mechanisch.

BV net als Klaas aan de centrifugale snelheids regelaar van Watt. Maar dit wordt inderdaad prutsen.

Maar op de simpele Bricks & Statton grasmaaier motoren zit ook een soort van regelaar, die de lucht toevoer regelt. Gaat natuurlijk niet op voor een stoomloc, maar………

mvrgr,

Henk

http://www.tjitskesman.come2me.nl

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven