Solderen stoomketel "Gea"

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen (stoom)Ketels Solderen stoomketel "Gea"

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 26)
  • Auteur
    rjhouwers
    Deelnemer

Hallo,

Ik ben al een tijd bezig om de ketel voor de ” Gea” aan het maken maar mis dusdanige ervaring.

Sommige delen zijn goed gesoldeerd maar de vuurkast is een probleem.

Is er iemand die mij kan helpen om er toch nog iets van te maken.

Ik weet ….ik had er niet aan moeten beginnen.

Ik woon in Lelystad

0618288129

RobertJan Houwers

willemvdm
    Deelnemer

Ga anders eens met je ketel langs bij een stoomvereniging.

Die hebben vaak ook een eigen werkplaats.

Als je wilt gaan rijden is het ook verstandig om lid te worden.

De meest gemaakte fouten bij zilver-solderen zijn onvoldoende warmte en niet goed schoonmaken.

Maar meestal is het wel later nog te herstellen.

Succes Willem

soldeermens
    Deelnemer

Willem,

Ga op hardsoldeercursus.

Is dat misschien de beste oplossing.

soldeermens

rjhouwers
    Deelnemer

Ik heb mij aangemeld bij Rading Spoor maar nog niets gehoord.

Ja ik kan een cursus volgen en alle kennis van 50 jaar terug nog eens over doen en erg schoon gaan werken.

Maar ervaring blijf je missen evenals goed soldeer gereedschap.

Vandaar dat ik hulp vraag.😉

Rob.

willemvdm
    Deelnemer

Ja om een koperen ketel te solderen heb je meerdere propaan of butaan branders nodig.

Een of twee grote branders om de hele ketel op te warmen, en een fijnere brander om dan je soldeernaad echt heet te maken.

Ook een simpele stenen oven om de warmte vast te houden is nuttig, en als je buiten werkt noodzakelijk.

Ik zou zeggen, neem de ketel onder je arm en ga eens bij Radingspoor kijken.

Daar krijg je zeker advies en mogelijk ook hulp.

Succes Willem

soldeermens
    Deelnemer

Poeh

Dat is een hele hokus pokus om een ketel te solderen.

Dat maakt mij bang,

om er zelf een te maken?

Soldeerbrander

pfb
    Deelnemer

Dat valt mee, ik heb een tiental koperen stoomketels gemaakt. Het is een kwestie van de regels volgen. Die bestaan voornamelijk uit het goed schoonmaken van de delen met verdund accuzuur, citroenzuur of azijn. De plaats van het solderen niet meer aanraken met de vingers of kunststof handschoenen gebruiken. Een soort oventje maken van vuurvaste steen of Yton blokken. ik gebruik een oud, gietijzeren, gasstel om de zaak voor te warmen. De fluks in de naden niet aanmaken met leiding water, daar zit kalk in. gebruik gedestilleerd water of spiritus. Langzaam iets opwarmen zorgt ervoor dat de fluks zijn werk kan doen en niet weg wordt geblazen door de brander. op een bepaald moment zal de fluks gaan vloeien, dan wordt het leuk, want even later wordt het doorzichtig en dan pas kan het zilversoldeer erbij. Ook heb ik er een oude BBQ haak bij liggen, die af en toe door het vloeibare zilver wordt getrokken om de oppervlaktespanning af te voeren.

Langzaam laten afkoelen en klaar is een deel van de stoomketel. Het alles in elkaar zetten en alles tegelijk solderen is uit den boze. neem te tijd om jou werk te bekijken.

Succes, bij vragen geef ik zo snel mogelijk antwoord.

Peter

soldeermens
    Deelnemer

Dat klinkt alweer anders.

Nu ben ik toch al iets minder bang.

Bedankt Peter.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 26)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven