De nieuwste berichten › Forums › Stoom algemeen › Werkplaatstechniek › south bend draaibank
- Dit onderwerp bevat 3 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 14 jaren, 6 maanden geleden door
Bert van Lelieveld.
- AuteurBerichten
- 17 februari 2008 om 17:19 #496
grad
DeelnemerEven een vraagje.Wie heeft er ervaring met een south bend draaibank? Het betreft een klein model 9″ ongeveer 450 mm tussen de centers.
Zijn dit een beetje fatsoenlijke draaibanken,…of beter van afblijven?
M.v.g Grad
17 februari 2008 om 19:38 #4565Beunhaas102
Deelnemer17 februari 2008 om 19:56 #4566jann
Deelnemer23 november 2008 om 23:31 #4567Bert van Lelieveld
DeelnemerHet Leuke van een South Bend 9 modellen is de enorme hoeveelheid onderdelen er nog steeds van te koop zijn Welliswaar wat minder hier in Nederland maar in enorme voorraden in de U.S.A.
Via Ebay vind je werkelijk alles.
Ook is er bergen documentatie van b.v. een Manual waar elke onderdeel in staat in Exploded view.
De eenvoud vaan deze machine en het gemak waarmee je dat ding uit elkaar haalt en terug in elkaar zet.
Een paar fantastiche news groepen bij Yahoo.
Jammer genoeg niet in het Nederlands ,maar er zijn altijd wel een amerikaan met fam. uit nederland en helpen indien er een taal probleem is.
Ook is deze machine gekopieerd en verbeterd door o.a Boxford. uit G.B.
Dat is de Boxford 4.5 Modellem A,b of C
Maar een stuk duurder, Maar beter duur dan niet verkrijgbaar Toch ?
De meeste onderdelen uitgezonderd het Headstock zijn uitwisselbaar
Daarvan zijn ook onderdelen te vinden op Ebay
De eerste SB9 hadden een aandrijving met platte riem en 3 pully,s , Wat ik nog steeds een fantastische uitvinding vind , bij over belasting loopt gewoon de riem er af.
Op de motor zitten 2 pully,s bij sommige een enkele pully
Dus dat is 6 snelheden en dan nog het dubbel werk.
De latere uitvoeringen hadden 4 V grooved pully,s i.p.v. de platte riem.
Allemaal heel makkelijk te wisselen.
Model C is de simpelste Model A daar zit alles op.
Zeker als je een frequentie regelaar gebruik met een 3 phase motor.
Draadsnijden via de 2 halve sluitmoeren Autom langsvoeding en Dwarsvoeding via dezelfde draadspindel maar dan met een spiebaan welke een worm aandrijft in de apron.
Daar zit dan ook nog een slipkoppeling tussen welke instelbaar is aan de voorkant. Als je daarmee gewerkt hebt wil je niet anders meer.
Een Gearbox met 40 standen
Dus wisselwielen heb je bijna niet meer nodig.
Met een tandwiel wisselen in combinatie met het 127/100 compound gear maak je bijna alle draadsoorten Metrisch .W.W, UNC , UNF etc.
een voeding van 224 tpi tot 4 tpi 0,1 tot 6mm
er is ook nog een ander compound gear voor nog kleinere voeding +/- 0,02 mm voor super glad draaiwerk.
De klauwplaat zit op een achterplaat bevestigd met schroefdraad 1,5 inch 8TPI op de As en is er zo af , en terug er op als je wilt wisselen van 3 naar 4 klauw of opspanplaat
Ik denk verder dat de machine voor erg klein modelbouwwerk te groot is
Het toerental is beperkt tot ongeveer 1300 rpm.
Maar met zelf geslepen toolbits ( dat is een vak appart ) gaat het prima.
ook kleine asjes van 2mm rond
De over het algemeen Niet metrisch nonius is wennen (er zijn er welke wel metrisch zijn maar die moet je met een lampje zoeken)
Ook de oliespuit is onmisbaar en met de juiste olie smeren.
Het bed is niet gehard dus daar kan slijtage op zitten.
Maar ook dat valt in de praktijk Wat ik heb gemerkt reuze mee.
Maar ik heb er dan ook nooit een heteluchtmotor of een stoom machine gebouwd.
Maar binnen 0.1 mm draaien is nog nooit een probleem geweest.
Dat is voor sommige een heel eind maar voor mij een klein stukkie.
Dat is de dus de Southbend.
Heb je iets nodig voor de Southbend mag je me altijd vragen
ik weet aardig de weg na een aantal jaren met SB 9 model A helemaal compleet en !te hebben gewerkt en alles op weten te scharrelen
Groeten
Bert
- AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.