Speling op slede

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    norwin
    Deelnemer

Hallo allemaal.

Momenteel heb ik nogal last van speling op de langsverplaatsing van mijn bijtelhouder.

Hoe kan ik dit het snelste verhelpen.

Het betreft een HBM machine CQ 6125.

Gr. Norwin

ger
    Deelnemer

Kan je iets duidelijker zijn? speling van de slede op het bed( geleiding), speling op je handwiel, speling op je bovenslede ?

JAM
    Deelnemer

Quote:

“speling op de langsverplaatsing van mijn bijtelhouder”

De slede van je bijtelhouder kent een aantal kleine stelschroefjes waarmee je de speling in de geleidingen kunt opheffen. Afstellen gaat door de moertjes van deze stelschroefjes iets los te draaien en de slede met de stelschroefjes ‘iets’ strakker te zetten. Gewoon doen, het wijst zich vanzelf…

Hetzelfde is overigens van toepassing op de andere sledes :)

ger
    Deelnemer

Quote:

Hetzelfde is overigens van toepassing op de andere sledes

De reden waarom ik vraag of hij iets duidelijker kan zijn is , omdat het support/bed slede , juist niet zo wordt afgesteld, tenminste , niet aan de prisma zijde ๐Ÿ˜‰

Overigens langsverplaatsing van een beitelhouder is erg vaag, het kan speling op de geleiding zijn , maar ook speling op de schroefdraad spil, de lagering van de spil, of de tandheugel van het langssupport, de vraag is welke speling bedoelt hij , ze moeten allemaal op een andere manier worden afgesteld ๐Ÿ˜‰

norwin
    Deelnemer

Volgens mij is het speling op de schroefdraadspil.

In de beschrijving is er helaas geen duidelijke naam vor gegeven.

Gr. Norwin

ger
    Deelnemer

Ok, dan neem ik aan dat het over je bovenslede gaat ( waarmee je ook een conus kan draaien?)

Wat je moet doen is eerst zorgen dat je de zwaluwstaartgeleiding netjes spelingsvrij afstelt , je stelt het zo af dat ie soepel loopt , maar ook niet te los.

Dan in het handwieltje zit waarschijnlijk een nylock moer ( zelfborgende moer) , waarmee je de speling uit je axiale lager kan stellen, maar voor je dat doet, draai hem even een slag los , en controleer of je spie spelingvrij is( zo niet eerst spelingvrijmaken), dan draai je de moer aan zodat je de speling uit je lagers trekt.

Alles wat er nu nog aan speling in zit, zit in je schroefdraadspil/moer.

Hier kan je waarschijnlijk niets aan veranderen , maar dat is ook niet nodig

๐Ÿ˜‰

Je moet namelijk je maatinvoer ALTIJD naar je werkstuk toe draaien, en draai je te ver, dan eerst een slag terug , en opnieuw naar de maat draaien.

Bij zwaar verspanen, zit er een blokeer boutje ergens in je bovenslede, dit zorgt er voor dat je bovenslede niet terugloopt bij zwaar verspanen ( al ben ik van mening dat op een kleine bank als deze dat eigenlijk niet voor mag komen, daar je niet zo zwaar kan verspanen)

Succes met afstellen ๐Ÿ˜‰

norwin
    Deelnemer

Hier kan ik wel wat mee.

Bedankt voor jullie reactie’s ik heb van het weekend weer wat te stoeien. ๐Ÿ˜‰

Groeten Norwin

norwin
    Deelnemer

Beetje aan het prutsen geweest.

Hij loopt nu weliswaar wat stroef maar de meeste speling ben ik nu wel kwijt.

Gr. Norwin

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven