spiebaan in bus maken/kopen ?

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen Werkplaatstechniek spiebaan in bus maken/kopen ?

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    trix
    Deelnemer

een goedenavond toegewenst,

ik wil in een bus met een gat van 25 mm, een spiebaan maken van 8mm breed en 4 mm diep, materiaal is staal.

zijn er andere manieren dan een trekfrees om dit te doen.

en meteen een 2e vraag:

zijn er standaard bussen te koop waar zo’n spiebaan al inzit ?

alvast mijn dank voor de reacties.

pfb
    Deelnemer

Moi Trix,

Er zijn verschillende methodes om een spiebaan in een bus te maken.

Neem een toolbit van 8mm en zet die in de beitelhouder van je draaibank, zoals je ook een binnenbeitel zet. In de lengte richting dus. Het midden van de toolbit moet op centerhoogte staan. Je schaaft voorzichtig een gleuf in de zijkant van het gat. O ja, de hoofdas mag niet kunnen verdraaien, en het duurt vaak lang met een goede kwaliteit.

Een andere oplossing is het maken van een bus van 25 x 33mm. Zaag of vijl er een gleuf in van 8mm breedt, lijm het in het, vergrote, gat en je hebt een spiegleuf in je bus.

Er zijn nog meer manieren, o.a. laten doen, een steekapparaat maken, en meer van die dingen. Maar bovenstaande methoden gebruik ik afhankelijk van de maat en het materiaal.

Succes, Peter.

trix
    Deelnemer

dat schaven kan ik wel eens proberen. hoeveel kan je dan ongeveer per “gang”afschaven ?

eerst een 8 mm toolbit zien te scooren.

pfb
    Deelnemer

Moi Trix,

Het beste is als je een toolbit gebruikt om vooraan, dus waar wordt geschaafd, een kuiltje te slijpen. Door zo’n groefje zal het materiaal gemakkelijker worden weggehaald. De hoeveelheid per gang is zeker niet meer dan 0.05mm. Het neemt wat tijd, maar het wordt wel strak.

Succes, Peter.

Piet Versleijen
    Deelnemer
    trix
    Deelnemer

bedankt voor de reacties,

nooit geweten dat er zo’n bus te koop is, staat alleen niet bij wat voor materiaal het is.

ik heb besloten om het op de manier te doen zoals pfb voorstelde.

een losse bus draaien 25×29 (bi x bu) en daar een sleuf van 8 mm uit frezen, vervilgens dezae bus vastzetten in een ander bus met een gat van 29 mm.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven