Spindel

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 18)
  • Auteur
    Zore
    Deelnemer

Hallo forumleden,

Enige tijd heb ik rondgekeken op stoomforum en lid geworden. Ik heb een vraag waar u wellicht antwoord op heeft.

Nou ja, de titel geeft al aan. Het gaat over een spindel. Voor een modelbouw hijskraan ben ik van plan deze te gebruiken voor bediening die gewoonlijk van hydrauliek is voorzien. Toevallig stuitte ik op een Engelse website waar men spindels plus moeren verkoopt. De spindels zoals afgebeeld zijn voorzien van draad afwijkend van trapezium. Is iemand hier bekend mee en zijn dergelijke spindels praktisch voor modelbouw als men denkt aan toepassing maar ook prijs/kwaliteit e.d?

[img]http://img56.imageshack.us/img56/5193/moorerondoleadscrews876mv5.jpg[/img]

Rene Witteman
    Deelnemer

Volgens mij, wat ik op de afbeelding kan zien gaat het om kogel-omloopspindels.

Deze zijn voor een spelingsvrije beweging en meestal gemaakt voor op draai- en freesbanken.

Google maar even op het internet naar (kogel-omloopspindels)

mvg Rene

Beunhaas102
    Deelnemer

Inderdaad, gewone kogelomloopspindels, al jaren de maatstaaf in de CNC en lineair techniek, en sinds enige tijd ook te betalen voor de hobby van de gewone man.

Het is in wezen een spindel met een moer en die moer zit afgevuld met kogels, de kogels draaien rond in de moer en na een paar wikkelingen worden ze weer afgevoerd naar het begin.

Filmpje over de werking van een kogelomloopspindel

Qua voordelen is het grotendeels hetzelfde als de vergelijking glij- of wentellager; minder warmteontwikkeling, minder weerstand, hogere nauwkeurigheid, hogere toerentallen (verplaatsing in geval van een spindel), minder slijtage etc.

En wat Rene al zegt, voordat je overzee gaat bestellen, er zijn legio Nederlandse leveranciers, google is your friend (als je de juiste zoekterm weet 😉)

Edit; welkom op het forum trouwens!

Gaaf weer een motorrijder erbij 8)

ArnoldS
    Deelnemer

Hallo ‘Zore’,

Als je op de websites van bekende kogellagerfabrikanten kijkt dan merk je al gauw dat er op dit gebied heel veel verkrijgbaar is. In deze branche zijn er eigenlijk geen slechte merken dus dat maakt voor jou de keuze lekker breed. Het grote voordeel van kogelomloopspindels is dat ze inderdaad nagenoeg geen speling kennen, maar ook bij goed onderhoud ook heel lang mee kunnen èn wat nog interessanter is, zeker voor de modelbouw: een omloopspindel is met weinig kracht in beweging te brengen. Dat kan je behoorlijk schelen in de keuze van aandrijfmotoren!

Eén van de leveranciers in kogelomloopspindels is b.v. Damen CNC zie http://www.damencnc.com/ Deze jonge ondernemer biedt behalve goede producten ook nog een uitstekende service gepaard met een uitgebreide kennis. Bovendien zit ie volgens mij dicht in jouw buurt: Delft.

Veel succes!

Zore
    Deelnemer

Bedankt voor de reacties.

De spindel in de afbeelding heeft trapeziumdraad met bronzen moer:

[img]http://img385.imageshack.us/img385/5110/spindelmoer1151909rt4.jpg[/img]

Ik begrijp uit uw reacties dat ‘kogelomloopspindels’ verreweg beter zijn dan normale spindels maar prijzen zijn een stuk pittiger :? Welnu, ik heb de mogelijkheid opgevat om spindelkracht te berekenen. Hoe kan je de aandrijfkracht berekenen die nodig is een spindel, normaal of kogelomloop, een bepaalde last omhoog te drukken?

trix
    Deelnemer

ik denk dat je zoiets bijna niet kan berekenen, mijn gevoel zegt dat dit afhankelijk is van bv. de lengte van de moer (draadlengte) wel/geen smering, de spoed (is hellingshoek van de draad), materiaalsoorten en wellicht meer factoren.

ik zou gewoon een setje aanschaffen en dan testen doen.

Quote:

De voortstuw kracht van een as wordt berekend met de volgende formule

Voortstuw kracht =F= ExMx2xPi/h

Daarbij is E de efficientie van de spindel (verlies door wrijving)

M is het Koppel in Nm van de motor

h is de spoed van de spindel in meters

Voorbeeld: Trapezium spindel TR12x3 (12 mm diameter 3 mm spoed= )

Bij trapezium spindels is de efficientie iets van 50% dus 0.5

stappenmotor van 0.8 Nm

F= 0.5×0.8x2X3.14159/0.003= 837.75 Newton, en das dus 85 Kilo duw of trek kracht ( 9.8 Newton = 1 kilo)

Een kogelomloop heeft een efficientie van rond de 90% dus dan zou bovenstaande op 153 kilo uitkomen

Dit stond op het http://www.cnczone.nl” class=”bbcode_url”>http://www.cnczone.nl forum.

Natuurlijk zijn er nog veel meer factoren die een rol spelen.

Wellicht kun je er iets mee.

Ps hou wel rekening met zwaartekracht!

Gr. KvG

trix
    Deelnemer

ik kan het uiteraard helemaal fout hebben, maar ik vint 85 kG voor een 0,8 Nm motortje wel erg veel (puur gevoelsmatig).

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 18)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven