Spoor 2 locomotieven

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    AJVDHORST
    Deelnemer

Geachte stoomliefhebbers,

Ik vond op het internet een pfd file met verschillende tekeningen van stoomlocs en trekkers. Hier waren ook tekeningen te bestellen van 3 schitterende stoomlocs in spoor 2 van de heer van Rooyen. Hoe komt het toch dat ik de indruk heb dat er er weinig gebouwd word in spoor 2. Of heb ik dit helemaal mis. Ik heb afgelopen jaar met succes een 2 assige LGB formaat spiritus gestookte locomotief gebouwd naar voorbeeld van de Casper van Henk Bunte uit Apeldoorn. Het is een heel leuke loc geworden maar ik vind deze schaal toch wel erg klein (25 cm lang). Ik zou in de toekomst heel graag een Decauville 030 van jpduval uit Frankrijk op willen schalen van 45 mm spoor naar 58 mm spoor. Je krijgt dan een indrukwekkende forse locomotief. En is er eigenlijk wel 58 mm rails te koop of moet je deze zelf zien te maken. Ik zie op binnen en buitenlandse websites vrijwel alleen maar spoor 1. Misschien kunnen jullie me verder helpen (websites?). Vriendelijke groeten, Lex van der Horst Montfoort

Ha Lex,

Spoor 2 is idd een maat waarvoor niet zo heelveel banen zijn.

Jan & George van Rooyen hebben idd hele mooie locomotieven gebouwd op spoor2.

Onder andere een NS 4300 (vind ik persoonlijk erig mooi).

In de tuin hadden ze een baan waarop ze reden.

Volgens mij zijn er in Engeland wel wat banen te vinden.

Ik heb hem er weleens naar gevraagd, volgens hem is spoor2 een “vergissing” uit het verleden…

Je kan beter spoor1 of gelijk een behoorlijk stuk groter bouwen! Ik zou eerder kiezen voor 3.5” of 5”.

Je hebt dan veel meer mogelijkheden en je kan er overal mee rijden.

Die decauville van JP Duval is idd een mooie locomotief! Op de stormpolder is iemand een Decauville op 5” aan het bouwen.

http://www.stormpolderrail.nl/htmlpaginas/decauville.htm” class=”bbcode_url”>http://www.stormpolderrail.nl/htmlpaginas/decauville.htm

[img]http://www.stormpolderrail.nl/Decauville%20van%20Rober/nwDSCN0825.JPG[/img]

Volgens mij zijn er iets van 4 tekeningen te verkrijgen voor spoor2 bij de NVM.

Een optie zou zijn om de tekeningen van een spoor2 lok op te schalen naar 3.5”. In het verleden is dat al door verschillende mensen gedaan.

met vriendelijke groet,

Klaas van Gemerden

wijns
    Deelnemer

Spoor 2 is uit de tijd dat de modelbouwers alleen maar kleine draaibanken hadden . In Engeland word er nog wel mee gereden. De enige spoor 2 baan die ik ken ligt in Antwerpen ( Deurne K.M.Y.C.A ) Daar heeft de laatste 12 jaar geen spoor 2 meer op gereden. 😥

Als je de decauville wil opschalen naar zulk een schaal , kan je beter een gea op 3,5 duim bouwen , die zal ongeveer even groot zijn en je kan er bijna overal mee rijden. Tekeningen zijn te koop en er zijn er tientallen van gemaakt.

Eigenlijk is spoor 2 vis nog vlees , voor personen te trekken moet je ofwel een smalspoor of een grootte loc nemen. ( springbok – black five – evening star of iets dergelijks)

Wanneer er enkel een 58mm spoor ligt zal de pasagiers kar daar dan natuurlijk ook moeten op rijden. Dat betekent balanceren en niet te veel schuin hangen.

Als je kiest voor ” vrij ” rijden denk ik dat je even veel plezier hebt aan een spoor1

Dirk

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven