staal

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 42)
  • Auteur
    Ruud60
    Deelnemer

Hallo,

Ik probeer staal te draaien, maar het oppervlak krijg ik niet mooi glad. Ik laat de bank op 600 toeren draaien met een werkstuk van 25 mm. Dit levert een snijsnelheid van 47 meter per minuut op. Dit is volgens mij een goede snijsnelheid voor staal. Verder zet ik de beitel gemiddeld 0,2 mm voor. Ik heb met de waarden gespeeld, maar levert geen beter resultaat op.

De beitel zelf heb ik uit toolbit geslepen. Ik heb een spaanholletje gecreëerd door de beitel tegen de hoek van de slijpsteen aan te houden. Ik heb verschillende spaanhoeken geprobeerd van bijna 0 graden tot ongeveer 40 graden aan toe, waarbij de 40 graden het beste deed. Volgens mij is 40 graden wel erg veel.

Er hoopt ook materiaal op op de beitelpunt. Dit lijkt mij meer iets voor aluminium, maar zal misschien ook wel bij andere metalen kunnen.

Met materiaal heb ik van iemand gekregen die zij dat het wordt gebruikt voor assen van windmolens of zo. Het ik ook lasbaar. In vermoed dat het automatenstaal is, of misschien zilverstaal. Dit weet ik niet zeker. Nieuwe stukken zijn mooi glanzend en het roest nagenoeg niet.

Ik snap dat je iets niet honderd procent spiegelglad kunt draaien, maar mijn resultaat laat je niet graag in een lager draaien.

Roy Wilms
    Deelnemer

Ruud,

als het mooi blinkt (foto zou handig zijn), dan zou het zilverstaal kunnen zijn. Dit lijkt net chroom, als je het koopt.

Draai je met een hss beitel? Of met een HM punt erop?

Wat is je snedediepte? Je voeding is 0,2mm/opmw zeg je, maar hoeveel haal je er per keer vanaf? Als je gaat “aaien”, krijg je al heel gouw een slecht oppervlak.

Spaanhoek zou tussen de 0 en 10 graden ergens moeten zijn. 40 graden is veel te scherp. (je beitel is dan ook veel te snel bot)

Roy

Erik.B
    Deelnemer

Hallo Ruud.

Na aanleiding van je uit leg zou het inderdaad zilverstaal kunnen zijn. als het onbewerkt is, is het vaak te verwarren met RVS staven. De meeste soorte RVS is non-ferro, Non-ferro metalen zijn niet magnetisch. Zilver staal juist wel.

Zilverstaal word inderdaad gebruikt voor assen. Zo heeft mijn Spoor 1 loc assen van zilverstaal.

Ik gebruik HM (HardMetaal) beitel voor zilverstaal. Bij mij werkt dit goed en krijg het werkstuk goed glad. Ook is het belangrijk dat je snij olie gebruik of tenminste koelmelk. Koelmelk is koelt het werkstuk en de beitel maar smeert het snijden ook direct beter.

Probeer het ook eens met een iets hoger toeren tal. Beetje mee spelen.

Ik heb binnen kort mijn tabellen boekje binnen dus zal daar ook wat uit halen en plaatsen.

Gr

Erik

Roy Wilms
    Deelnemer

RVS non-ferro? hoe kom je aan die onzin? rvs is voor zo´n 75% ijzer (ferro dus).

Roy

Mark2007
    Deelnemer

roestvast staal is een legering van hoofdzakelijk ijzer, chroom, nikkel en koolstof. Om van roestvast staal te kunnen spreken, is minimaal 10,5% chroom nodig en maximaal 1,2% koolstof.

Overigens is het niet zo dat het minimaal 75% ijzer is, zeewaardig roestvast staal AISI 316 daar zit 16% chroom en 10% nikkel en 2% molybdeen in, dan zit je al aan 28% aan andere metalen.

AISI 310 daar zit zelfs 25 % choom en 20% nikkel in

Mark

Erik.B
    Deelnemer

naar mij weten herken ik rvs in die groep omdat het niet magnetisch is. Net verkeert begrepen.

Roy Wilms
    Deelnemer

pas op, er zijn wel magnetische rvs soorten, zoals 430.

Roy

Ruud60
    Deelnemer

Mijn snedediepte is 0,2mm. De voeding is 0,07mm per omwenteling Deze heb ik ook al op 0,14 geprobeerd. Verder ben ik met heel veel factoren aan het proberen en veranderen geweest. Toerental heb ik ook verhoogd en verlaagd. 250 tot 1000 toeren per minuut.

De staaf is magnetisch en ik heb lampolie gebruikt om te koelen.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 42)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven