Staalsoorten

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    hhogendoorn
    Deelnemer

Ik heb een Engelse tekening en daar worden verschillende staal soorten opgegeven die gebruikt worden.

Zoals BS970 080M40 PTI1983 , MS (Mild steel) BMS : B(?) Mild Steel.

Kan iemand mij vertellen waar ik gangbare europese benamingen hiervoor kan vinden ?

Groet , Hans

Brutus
    Deelnemer

Volgens mij gewoon blank koud getrokken staal.

Rene Witteman
    Deelnemer

Beste Hans,

Waarschijnlijk is het handiger als je vertelt welke onderdelen je wilt maken?

Hierna kan ik je iets meer vertellen wat je het beste kunt gebruiken.

mvg Rene

marcel s
    Deelnemer

Hallo hans

het is een aanduiding van staal die van daag de dag niet veel meer word gebruikt maar soms nog tegen komt op oude tekeningen in dat geval gebruik ik vaak de volgende link http://www.roymech.co.uk/Useful_Tables/Matter/Strength_st.htm

daar is nog wat info te vinden

en mild steel is gewoon konstruktie staal 😆

hhogendoorn
    Deelnemer

Rene Witteman wrote:

Beste Hans,

Waarschijnlijk is het handiger als je vertelt welke onderdelen je wilt maken?

Hierna kan ik je iets meer vertellen wat je het beste kunt gebruiken.

mvg Rene

Hallo Rene,

Het is voor een Foster Traction Engine, voor de (tandwiel)assen wordt BS970 080M40 aangegeven en de overige stalen onderdelen BMS en MS.

Als ik het zo bekijk is 90% van de stalen onderdelen BMS.

tot ziens , Hans

Ook Marcel dank voor het antwoord.

Rene Witteman
    Deelnemer

Beste hans,

Voor een duurzame modelmachine is het verstandig om te kiezen voor taaie en slijtvaste materialen.

Zelf zou ik kiezen voor staal 52 of zo als ze het nu noemen S355 voor het vervaardigen van tandwielen.

Tenzij je ze van gietijzer kan of wil maken.

Het draaien van de diverse assen en/of met spiebanen van C45 blank assenstaal.

Kleine pennen en dergelijke van zilverstaal al of niet gehard na bewerking.

RVS is i.v.m. zijn slechte slijtvastheid niet toe te passen voor zwaar belaste draaiende delen.

vanuit mijn ervaring weet ik dat bovenstaande staalsoorten in het midden van het land zeer goed zijn te verkijgen.

mvg Rene

hhogendoorn
    Deelnemer

Rene Witteman wrote:

Beste hans,

Voor een duurzame modelmachine is het verstandig om te kiezen voor taaie en slijtvaste materialen.

Zelf zou ik kiezen voor staal 52 of zo als ze het nu noemen S355 voor het vervaardigen van tandwielen.

Tenzij je ze van gietijzer kan of wil maken.

Het draaien van de diverse assen en/of met spiebanen van C45 blank assenstaal.

Kleine pennen en dergelijke van zilverstaal al of niet gehard na bewerking.

RVS is i.v.m. zijn slechte slijtvastheid niet toe te passen voor zwaar belaste draaiende delen.

vanuit mijn ervaring weet ik dat bovenstaande staalsoorten in het midden van het land zeer goed zijn te verkijgen.

mvg Rene

Rene,

De tandwielen worden gietijzer, daar heb ik de gietstukken van.

Daar ben ik al weken met de voorbereiding mee bezig, ik heb een Vertex BS0 omgebouwd . Ik heb er een electronische besturing + stappenmotor voor gemaakt en voor dat het allemaal werkte ..

Dit vooral omdat de tekeningen van oorsprong “engelse maten” hadden maar zijn omgezet naar metrisch en daar kwamen voor mij vreemd aantal tanden uit (Module 3 , 87 en 51 tanden). Deze kon ik niet maken met een verdeelplaat dus toen maar electronisch opgelost.

De voorbereidingen vergde veel meer tijd dan het maken van de tandwielen zelf.

Bedankt voor de info , Hans

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven