Startende stomers

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen Algemeen Startende stomers

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 29)
  • Auteur
    Rene Witteman
    Deelnemer

Na aanleiding van steeds terugkerende vragen en antwoorden van medeforumleden en gasten vroeg ik me af of het niet een idee is om een draadje te starten voor dit soort beginnersperikelen.

Kunnen we niet iets opzetten voor beginners, geintresseerden en her-

intreders?

Het zou kunnen gaan over:

Het uitleggen van wat materialenkennis t.b.v. de meest gebruikte en toe te passen materiaalsoorten.

Het vervaardigen van een simpele oscillerende machine met ketel.

Mogelijk verwijzend naar een gratis te downloaden tekening op het forum.

Een helder verhaal over zacht en hardsolderen met eventueel wat oefeningen met foto’s

Het gebruik van gereedschap.

Uit leggen van wat boor/tap diameters.

We kunnen natuurlijk nog wel duizend dingen verzinnen maar het moet wel heel overzichtelijk zijn, beknopt en makkelijk te lezen.

Met name de jeugd welke uit deze moderne “snelle” tijd komen hebben niet veel tijd dus willen snel beginnen.

Ik ben benieuwd naar jullie reakties.

mvg Rene

Thom Thom H
    Deelnemer

dit is een perfect idee.

ik ben zelf 17 jaar en ik heb weinig tijd.

ik heb voor deze opleiding wel 2 jaar werktuigbouw gedaan en nu ben ik bezig met mechatronica een mix tussen mechanica en electronica en ik weet veel van materiaal af. maar soms blijft het tog lastig om achtersomige dingen te komen leraar zeg dit waqt weer tegenstrijdig met dat van jullie.

vin het een goed idee

Gompy
    Deelnemer

Rene Witteman wrote:

Na aanleiding van steeds terugkerende vragen en antwoorden van medeforumleden en gasten vroeg ik me af of het niet een idee is om een draadje te starten voor dit soort beginnersperikelen.

Kunnen we niet iets opzetten voor beginners, geintresseerden en her-

intreders?

http://forum.onderstoom.nl/viewtopic.php?t=733

Erik.B
    Deelnemer

Thom Thom H wrote:

dit is een perfect idee.

ik ben zelf 17 jaar en ik heb weinig tijd.

ik heb voor deze opleiding wel 2 jaar werktuigbouw gedaan en nu ben ik bezig met mechatronica een mix tussen mechanica en electronica en ik weet veel van materiaal af. maar soms blijft het tog lastig om achtersomige dingen te komen leraar zeg dit waqt weer tegenstrijdig met dat van jullie.

vin het een goed idee

Hallo Tom Tom

Ik zal je mij even voor stellen.

Ik ben Erik Bos. Doe ook mechatronica op het Alfa College te groningen.

Ik doe Bol 2. Welke doe jij? Misschien hebben we elkaar eerder gezien?

Misschien kan ik jou wel helpen met je stoom machine. Zelf ben ik ook een beginner in de stoommodelbouw. Ben nou bezig met een Dacre. Ik beschik ook over mijn eigen werkplaats.

Groeten

Erik

Alex
    Deelnemer

Hoi Rene,

Lijkt me een goed idee. Ik krijg zelf met enige regelmaat ook vragen van beginners via mijn eigen site. Ik wijs dan ook altijd naar het forum maar ben ook altijd bereid om vragen via de mail te beantwoorden en/of een beginner op weg te helpen.

Hoewel ik al meer dan 30 jaar stoommachines bouw weet ik ook niet alles, en het gebeurd ook wel dat ik iets vanzelfsprekend vind maar dat blijkt het dan voor een beginner niet te zijn. Ik denk dat het goed is om de krachten te bundelen en een soort beginnerhandleiding op te zetten.

Als je op een evenement om je heen kijkt zie je steeds meer grijze koppen (en daar hoort die van mij ook bij), die een hoop vakkennis over stoom hebben. Helaas staat in de O.S. vaak een in memoriam en langzaam verdwijnt er een generatie die nog echt met stoom gewerkt heeft. Ik ben dan ook blij zich hier en elders jongelui melden en vind dat we hun enthousiasme zoveel mogelijk moeten aanwakkeren, alleen op die manier blijft de hobby op lange termijn bestaan. Soms proberen ze echter met de beste bedoelingen het (vlieg)wiel opnieuw uit te vinden, of de uitvindingen van honderd jaar evolutie in stoommachines over te doen. Gevolg is dat jij , ik en anderen elke keer weer moeten uitleggen waarom……

Tegen Thom en Erik wil ik zeggen dat leraren wel een hoop weten van moderne techniek maar weinig van stoommachines. Ik loop nu misschien het risico volgende week een boze leraar tegen te komen, ik loop ook op het Alfa rond vanwege een omscholing. Ja ook ik leer nog nieuwe dingen zoals Acad, en dat kun je natuurlijk ook in de hobby gebruiken. Ook somige nieuwe materiaalen zoals teflon zijn best nuttig.

Wat denken jullie trouwens van de Dreumes als beginners model?

Groeten Alex

john
    Deelnemer

of de Duplex occilerende machine uit het bekende handboek ?

natuurlijk wel met de toestemming van de auteur……..

Ik ben het absoluut eens om een soort algemeen starters verhaal te maken.

Materiaal kennis is erg belangrijk, evenals de (nog vaak onbekende) eigenschappen van stoom (veiligheid !!).

Ook bij mij komen de eerste grijze haren (ha ha ha) dus ik begin ook bij het gilde te horen, maar kan wel terugvallen op 20 jaar ervaring met model stoom, (ben op 15de begonnen met ombouw van wilesco machines)ook ik ben met schade en schande wijzer geworden.

Mijn eerste “grote”model koste me 11 jaar, maar gaf ook 11 jaart aan bouw ervaring.

sommige mensen vragen “waar haal je het geduld vandaan ?”

maar het is het plezier van iets maken uit restmateriaal wat op een gegeven moment gaat leven, gerduld heeft daar eigenlijk weinig mee te maken.

Ik hoop dat de jongere generatie net zo gefacineerd kan worden van stoom techniek als ik, en met mij vele anderen.

Alex
    Deelnemer

Duplex zou ook goed kunnen, is dacht ik een iets nieuwer ontwerp dan de Dreumes. En wat de toestemming van de auteur aangaat, Rob v. Dort leest hier mee en ik denk dat hij een initatief om beginners te helpen en jonge bouwers te stimuleren alleen maar toejuicht. Nietemin zal ik hem vragen wat hij er van vind zogauw ik hem weer een keer tegenkom.

Mvg Alex.

john
    Deelnemer

Alex wrote:

Duplex zou ook goed kunnen, is dacht ik een iets nieuwer ontwerp dan de Dreumes. En wat de toestemming van de auteur aangaat, Rob v. Dort leest hier mee en ik denk dat hij een initatief om beginners te helpen en jonge bouwers te stimuleren alleen maar toejuicht. Nietemin zal ik hem vragen wat hij er van vind zogauw ik hem weer een keer tegenkom.

Mvg Alex.

Of voor de iets gevorderde………. locomobiel de Mug.

Of zoals vorig jaar(?) in Onder stoom beschreven, de mug 2 met 2 occilerende cilinders ipv 1.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 29)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven