Status en drijfwerk SSN23023

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Arjan
    Deelnemer

Hallo mede bouwers,

Alweer een tijd geleden dat ik op het forum aan zat.

Ben ondertussen lekker opgeschoten met de bouw van mijn loc.

De gietijzeren wielen heb ik dmv een 3mm broots voorzien van gestoken spiebaantjes. In de assen spiebaantjes 90 gr verdraaid tov elkaar mbv een hulpmal aangebracht. Hierna geheel met kleine spietjes incl. koppelstangen gemonteerd (schuifpassing dus eenvoudig demontabel). Als ik alles klaar heb ga ik de wielen op de assen lijmen met Loctite. Voor mijn koppelstangen kon ik de h.o.h maat voor de lagebussen nominaal aanbrengen. De wielen draaien zonder noemenswaardige zware punten dus dit was een meevaller.

Ondertussen de ketel gebouwd en gereed op het ketelfront na, die ik dit weekeind helaas verknalt heb met het aanbrengen van het gat voor de vuurdeurring. Tegenvaller dus, maar hoop komende weken tijd te hebben voor een nieuwe en daarna ketel bij de keurmeester af te laten persen.

Ondertussen de eerste voorbewerkingen gedaan aan de twee bronzen cilinders (bedankt voor jullie materiaal advies).

Hiernaast ook bezig met de voorbereidingen in 3D van het verdere drijfwerk. Hieruit blijkt, dat de maatvoering van de “Voorloop hefboom” niet juist is !

Kan iemand mij hiermee helpen, ik heb een gescand stuk tekening waarop het probleem omcirkeld is. Wie kan mij helpen, graag een mailadres waarnaar ik het plaatje kan mailen.

Als ik iemand kan helpen hoor ik het graag.

ewapenaar
    Deelnemer

Hoi Arjan,

ik wil wel een poging doen om te helpen. Heb eea ook in 3D uitgetekend en jouw probleem misschien al opgelost of zelf over het hoofd gezien!

e-mail adres staat in m’n profiel

Groeten,

Erik Wapenaar

wotje
    Deelnemer

Hallo Arjan.

Ook ik heb net als Erik de complete lok in 3D getekend en ben tijdens het tekenen wel op kleine afwijkingen gestuit.

Maar met de voorloop hefboom waren er tijdens het tekenen bij mij geen geen problemen met de maatvoering.

Wat helemaal niet wil zeggen dat dit tijdens het bouwen ook zo zal zijn.

Kleine foutjes in de onderdelen die voorheen gebouwd zijn. Zouden er b.v toe kunnen leiden dat de maatvoering van de voorloophefboom nu niet precies passend is.

Ik heb wel een detail vergroting van de voorloophefboom gemonteerd in het drijfwerk.

Voor een andere detail vergroting (onderaanzicht) zie mijn http://www.xs4all.nl/~ghooijma/” class=”bbcode_url”>http://www.xs4all.nl/~ghooijma/

[img]http://www.xs4all.nl/~ghooijma/afbeeldingen/voorloophefboom.jpg[/img]

Mocht het echter zo zijn dat dit niet tot enige duidelijkheid leidt en je er met Erik niet uit kunt komen dan kun je mij altijd nog een email sturen. Zodat ik er ook nog eens naar kan kijken.

MVG Gijs

Cor Stoom
    Deelnemer

Hallo bouwers,

willen jullie zo vriendelijk zijn om dit probleem ook op het forum te zetten. Jullie doen daar misschien een heleboel mensen een plezier mee, in ieder geval mij, want ik ben “knettergek” van deze lok en hoop er in de toekomst ook een keer aan te beginnen. Het zou dan “lullig” zijn als anderen en ik uiteraard ook, tegen deze problemen oplopen, die bv jaren daarvoor al getacled zijn.

Bvd,

Cor. :( 😆

wotje
    Deelnemer

Hallo Cor,

Het is niet zo makkelijk om hier in schrift uit te leggen waar kleine afwijkingen zijn.

De tekening op zich klopt in zijn geheel, maar op enkele plaatsen is de maatvoering niet altijd juist.

Soms is dat simpel te controleren, door b.v de maatvoering van een totale breedte van een onderdeel te vergelijken met maten welke te samen net zoveel moeten bedragen als de totale breedte.

Bij mij bleek o.a dat de stoel van de rookkast te hoog was. Daardoor kwam de ketel te hoog te liggen.

Maar dit hoeft tijdens het bouwen niet zo te zijn.

Als b.v de oplegpunten van de rookkast steun 1 a 2 mm verder open gebogen worden, komt de rookkast automatisch iets lager te liggen.

Dit laatste is als men een 3D tekening maakt niet mogelijk, omdat het dan theoretisch niet meer past.

En het kan best zo zijn dat een andere tekenaar zoals b.v Erik, tegen andere punten aangelopen is of misschien hetzelfde, maar dit anders opgelost heeft.

Uit dit stukje blijkt al hoe moeilijk het is duidelijk te maken waar sommige afwijkingen zitten.

Om het echt duidelijk te maken zou je de hele tekening met de aanpassingen moeten publiceren.

En dat is niet toegestaan.

Het is uiteindelijk te tekening van de heer J.J van Rooyen.

Heeft er echter iemand vragen over de maatvoering, dan ben ik graag bereid daarnaar te kijken, waarna ik er misschien aan kan bijdragen om het probleem op te lossen.

MVG Gijs

Cor Stoom
    Deelnemer

Hallo Gijs,

bedankt voor je duidelijke antwoord.

Is het dan niet mogelijk om een erata bij de tekening van meneer Van Rooijen te voegen, dan is alles opgelost en blijft de eer aan hem of ligt dit te gevoelig of te ingewikkeld???

mvg Cor 😉

ewapenaar
    Deelnemer

Hoi Arjan,

mijn bestanden zijn in SW 2007 formaat dus helaas niet leesbaar voor jouw. Ik heb inmiddels de betreffende assembly weten te openen en een sectie gemaakt over de voorloophefboom.

In bijgaand screenshot kan je een en ander zien zoals het in mijn cad model uitkomt. Nogmaals betekent dit niet dat de oorspronkelijke tekeningen van Jan van Rooyen per definitie fout waren. Het leuke van deze hobby is dat we met behulp van tekeningen en eigen inzicht een werkende oplossing weten te creeëren waarbij we ieder onze eigen speciefieke oplossing kiezen voor afwijkingen die we constateren.

[img]http://forum.onderstoom.nl/userimages/14_SectionVoorloophefboom.png[/img]

Laat maar weten of je hier iets aan hebt of nog meer maten nodig hebt.

Groeten,

Erik Wapenaar

Kloppertjes
    Deelnemer

Ligt het probleem in het SW model niet aan de manier van mate’s aan maken? Als die mate gemaakt is met coincident en de hefboom hoort in het midden van die uitsparing te zitten dan kan SW geen passende solution meer aanmaken.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven