Status en injecteur SSN23023

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Arjan
    Deelnemer

Hallo mede bouwers,

Even een korte status van mijn vorderingen.

Ik heb ondertussen mijn loc aardig in opbouw, het drijfwerk en machinistenhuis bijna compleet opgebouwd. De ketel voorzien van alle appendages en leidingwerk gereed.

Afgelopen zaterdag eerste keer de ketel voorzichtig opgestookt, ging erg goed en was leuk met de kinderen. Lekker stoken, zwart worden en fluiten (was het enige wat op stoom werkte naast de blazer en de veiligheden).

Vanavond heb ik net een van de laatste delen, de injector aangesloten.

Om de werking te testen, heb ik de ketel met een klein laagje water erin onder 6 bar perslucht gezet. Krijg hem echter niet aan het werk, of werkt een injector alleen op stoom ?!

Iemand een idee waarom het niet lukt om water in de ketel te krijgen ?

Kunnen we al eenvoudig een foto plaatsen op het forum ?

Hartelijke modelbouwgroet,

Arjan.

pfb
    Deelnemer

Moi Arjan,

Kijk eens op de site; http://www.stoomwalsenclub.nl/techniek/techniek.htm

De werking van een injecteur wordt dan duidelijker.

Groetjes Peter

Henk van Dijk
    Deelnemer

Ik denk ,dat als je de tekst van de link die je doorgeeft nog eens leest ,en dan kijkt bij: in bedrijf en problemen.Daar lees je :Het belangrijkste waar men aan moet denken bij het gebruik van een injecteur is dat de energie waar hij mee werkt de condensatie van stoom is. De injecteur moet koud genoeg zijn om zeker te zijn dat de stoom condenseert; anders werkt hij absoluut niet.

Bij mijn vorige werkgever werden deze steamjets gebruikt om de kelders mee leeg te pompen.Werkt prima op stoom ,maar niet op lucht.

Lees de tekst nog maar eens van de link die je aangeeft,daar staat alles in.

suc6

Henk

john
    Deelnemer

Een injecteur werkt alleen op stoom !!!

de stoom moet worden omgezet van druk naart snelheid, een deel daarvan zal condenseren.

Sluit alles maar aan en stook opnieuw op.

zodra je een bar of 4 hebt water op de injecteur, en dan de stoom er op zetten.

eerst zal er gewoon water uit de morspijp druppelen, zodra de stoom er bij komt zal de injecteur gaan sputteren, met de stoomkraan naar de injecteur helemaal open moet de injecteur aanslaan.

Dat wil zeggen, het uitstromen/sputteren uit de morspijp moet ophouden en meestal komt er dan een soort getsiljp geluid uit de morspijp.

Dit komt omdat er een vacuum ontstaat tussen 2 van de 3 straalbuizen.

Bij mij stopt het lopen van water uit de morspijp niet helemaal, er blijven dikke druppels uit komen, echter komt er absoluut water in de ketel, niveau in peilglas stijgt, en druk zakt vanwege relatief koude water (en hoeveelheid) die in een keer binnenkomt.

Gewoon op stoom proberen, is leuk en leerzaam.

Leidingen van stoom en water van en naar de injecteur moeten voldoende van doorlaat zijn, en bochten moeten vloeiend lopen, zonder knikken.

succes.

PS van welke merk heb je de injecteur, John Cashmore ?

(info staat op het kaartje dat in het zakje zit waar de injecteur in zat).

Jammer dat cashmore ze niet meer maakt, zijn volgens mij toch 1 van de betere.

Rene Witteman
    Deelnemer

nog een tip, gebruik zo dun mogelijke koperen leidingen bv. 0,5 mm dik

en zo min mogelijk maar wel ruime bochten.

de soldeerconussen ( van de injecteur) bepalen de diameter van de buizen.

mvg rene

Arjan
    Deelnemer

Allemaal bedankt voor jullie advies.

Ik heb mijn injecteur goed werkend maar er komt nog wel een dun straaltje water uit. Ondertussen zijn alle appendages van en aan de ketel werkend en heb de ketel nu vijf keer onder stoom gehad zonder noemenswaardige problemen. Het stoken gaat na wat oefening uitermate eenvoudig als je maar zorgt dat de kolen egaal verdeeld zijn over het rooster en er geen “gaten” vallen. Heb vorig weekeind gestookt op een echte loc en daar ook de injecteurs gebruikt die op gevoel en gehoor gebruikt worden. Dit was een super dagje stomen en erg leerzaam.

John, Op het zakje waarin de injecteur zat stond alleen de prijs, ik heb deze injecteur gekocht bij Sauerbier.

john
    Deelnemer

Arjan wrote:

Ik heb mijn injecteur goed werkend maar er komt nog wel een dun straaltje water uit.

John, Op het zakje waarin de injecteur zat stond alleen de prijs, ik heb deze injecteur gekocht bij Sauerbier.

Beste Arjan,

dat vind ik een minder goede zaak van Sauerbier, hoe kan iemand nu weten wat de stoominlaat en wateruitlaat is van een injecteur als er geen beschrijving bij zit.

A la, gezien het feit dat de injecteur werkt heeft U de injecteur toch goed aangesloten in ieder geval.

Dat dunne straaltje water herken ik, dat heb ik ook.

Hoe dat weg te krijgen, geen idee… ?

Je kunt de toevoer van water aan de injecteur wat knijpen (afsluiter wat dichter zetten) maar dan kan de injecteur ook af slaan.

Zelf heb ik er geen problemen mee, laatst in Leek werkte de injecteur in eens wel goed, een zacht getsjilp was horbaar toen de injecteur aan stond, voorheen had de injecteur dit nog niet gedaan en bleven er druppels uit de morspijp komen.

Ik wel horen zeggen dat een injecteur als deze nieuw is het beter gaat doen naarmate deze meer gebruikt wordt.

Langzaam zullen de bewerkings groeven uit de conussen geslepen worden waardoor deze nog beter gaan presteren.

Maar goed, ik ben blij dat alles naar behoren werkt, leuk he kolen stoken !!!!!

Arjan
    Deelnemer

john wrote:

Arjan wrote:

Ik heb mijn injecteur goed werkend maar er komt nog wel een dun straaltje water uit.

Beste Arjan,

dat vind ik een minder goede zaak van Sauerbier, hoe kan iemand nu weten wat de stoominlaat en wateruitlaat is van een injecteur als er geen beschrijving bij zit.

A la, gezien het feit dat de injecteur werkt heeft U de injecteur toch goed aangesloten in ieder geval.

Dat dunne straaltje water herken ik, dat heb ik ook.

Hoe dat weg te krijgen, geen idee… ?

Je kunt de toevoer van water aan de injecteur wat knijpen (afsluiter wat dichter zetten) maar dan kan de injecteur ook af slaan.

Zelf heb ik er geen problemen mee, laatst in Leek werkte de injecteur in eens wel goed, een zacht getsjilp was horbaar toen de injecteur aan stond, voorheen had de injecteur dit nog niet gedaan en bleven er druppels uit de morspijp komen.

Ik wel horen zeggen dat een injecteur als deze nieuw is het beter gaat doen naarmate deze meer gebruikt wordt.

Langzaam zullen de bewerkings groeven uit de conussen geslepen worden waardoor deze nog beter gaan presteren.

Maar goed, ik ben blij dat alles naar behoren werkt, leuk he kolen stoken !!!!!

Beste John,

Sauerbier heeft mij achteraf een schetsje gestuurd zodra ik ernaar vroeg. Hij levert tot nu toe altijd goed materiaal en een goede service dus in dat opzicht niets te klagen.

Belangrijkste probleem achteraf was dat de injecteur pas goed werkt boven de 4,5 bar en je er even het juiste gevoel bij moet krijgen mbt het bedienen van de stoom toevoerkraan.

Hartelijke groet,

Arjan

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven