Stille draaibank

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 46)
  • Auteur
    matthijs
    Deelnemer

Hallo

Ik heb een tijdje geleden een appartement gekocht in mijn hobby kamer is nu bijna af en ik wil er een draaibank neer zetten.

Maar helaas heb ik behalve links en rechts ook boven en onder buren, dus nu mijn vraag, welk merk draaibank maakt het minste herrie?

Het moet een bank zijn waarmee ik draad kan snijden op 230V werkt en rond de 700/800 euro kost.

Ik weet dat de herrie gedeeltelijk afhankelijk is van de bewerking op de draaibank, het gaat me om het geluid van de bank zelf.

Gr Matthijs

Rene Witteman
    Deelnemer

Beste Matthijs,

E.e.a. hangt minder af van de draaibank.

Het gaat om hoe je de bank plaatst.

Je moet proberen elk contactgeluid te vermijden, zeker als je woning gebouwd is met betonnen wanden en vloeren.

Uit ervaring kan ik zeggen dat je een werktafel NIET aan de wand moet monteren, middels b.v hoeksteunen.

Maak een tafelframe gelast met een werkblad.

De gehele tafel uit zware stalen kokers samenstellen b.v. 50x50x4mm.

En de onderzijde van de poten dichtlassen met een plaatje.

Onder de poten rubberen tegeldragers leggen welke je bij de plaatselijke

loodgieter kan krijgen, ze gebruiken deze voor onder daktegels.

De bank zelf kun je ook op een plaat rubber laten staan, maar niets vast zetten of tegen iets aanzetten.

Beter is natuurlijk een 400volt machine maar dat is voor jou dus geen optie.

mvg Rene

Mark2007
    Deelnemer

Je kunt bij een beetje automaterialenzaak (of landbouwvoertuigenzaak) motorrubbers krijgen, dit zijn rubbers speciaal om trillingen tegen te gaan.

En zoals de vorige plaatser ook al opmerkte niks aan de muur vastmaken.

Mark

Sander
    Deelnemer

Zoals al opgemerkt, zoveel mogelijk ontkoppelen. Verder zou je ervoor kunnen kiezen om de muur evt. van extra geluids isolatie te voorzien. Het belangrijkste zal echter zijn om bij je buren te gaan luisteren, om eventueel afspraken met hun te maken vwb de tijden waarop jij verspaant.

Mocht je een draaibank gekozen hebben, probeer bij de leverancier de machine te laten draaien.

Beunhaas102
    Deelnemer

Een Schaublin 102N, heeft een erg geluidsarme loop en word hierom ook gebruikt in bijv. labotoria ed.. Voor 800 euro vind je er met enig geluk/geduld wel 1, alleen draadsnijden gaat er alleen niet mee lukken.

Sander
    Deelnemer

Maar weegt een Schaublin 102N niet erg zwaar? Ik dacht onlangs gelezen te hebben dat een Schaublin 102 rond de 375 kilogram weegt. Het lijkt me niet verstandig om zo`n gewicht zomaar in een appartementen complex neer te zetten. Bestudeer dan eerst de maximaal toegestane dakbelasting!

Ik ben benieuwd hoe groot de draaibank welke onze topic starter zoekt ongeveer moet wezen? Indien je echt een klein bankje zoekt, de Emco Unimat is fluisterstil. Maar dat is natuurlijk maar een heel klein draaibankje.

Edit. Ik lees nu dat een 102N (nieuw) ca. 560 kilogram weegt ! Dit is voor veel hobby bouwers een ernstige beperking bij het zoeken naar een draaibank!

john
    Deelnemer

Kijk eens of je aan een EMCO compact 5 can komen.

met dit bankje heb ik jarenlang thjuis op mijn slaapkamer gedraaid.

de aandrijving geschied met V riemen, dus geen geratel van tandwielen.

alleen de automatsche langsvoeding werkt met tandwielen (kunststof/metaal)

toerenbereik is van 200 tot 2400 toeren, genoeg voor het meestye werk.

het wel een klein bankje (350mm tdc) maar voor kleine stoommachientjes genoeg, ik heb zlerf het overgrote deel van de Clayton undertype steamwagon schaal 1:6 er op gemaakt.

Het verspanen zelf zal het meeste geluid geven.

dus goed van de grond en de muren af isoleren.

wijns
    Deelnemer

Hallo

Mijn draaibank is een huvema 650, nadat ik er een frequentieregeling op gemonteerd heb, is het geluid sterk afgenomen. Ook de nauwkeurigheid is veel beter. Vroeger kon er geen meetklok tegen de slede staan waneer de bank in bedrijf was, de naald sloeg dan hevig over en weer. Nu is daar niets meer van te merken. Echt een aanrader die frequetieregeling.

Dirk

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 46)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven