Stille draaibank

8 berichten aan het bekijken - 9 tot 16 (van in totaal 46)
  • Auteur
    Beunhaas102
    Deelnemer

Sander wrote:

Maar weegt een Schaublin 102N niet erg zwaar? Ik dacht onlangs gelezen te hebben dat een Schaublin 102 rond de 375 kilogram weegt. Het lijkt me niet verstandig om zo`n gewicht zomaar in een appartementen complex neer te zetten. Bestudeer dan eerst de maximaal toegestane dakbelasting!

Ik ben benieuwd hoe groot de draaibank welke onze topic starter zoekt ongeveer moet wezen? Indien je echt een klein bankje zoekt, de Emco Unimat is fluisterstil. Maar dat is natuurlijk maar een heel klein draaibankje.

Edit. Ik lees nu dat een 102N (nieuw) ca. 560 kilogram weegt ! Dit is voor veel hobby bouwers een ernstige beperking bij het zoeken naar een draaibank!

Het nieuwe type met gegoten onderbouw ja, waarvan ruim 300kg toekomst aan die onderbouw.

Gewicht van een 102 zonder onderbouw kon ik zo gauw niet vinden maar wel van de losse onderdelen (gewichten heb ik afgerond, er zijn verschillende uitvoeringen);

Motor 40kg

Bed 45kg

Hoofdspil 30kg

Klauwplaat 5kg

Kruissupport 12kg

Losse kop met boorkop 10kg

Dit bij elkaar opgeteld is 142kg, zal in de praktijk wat lager uitvallen omdat ik voornamelijk de zwaardere uitvoeringen heb genomen (er zijn bijv. ook 17kg hoofdspillen), dus 125 is misschien een aannemelijk gewicht. Nou weet ik niet wat een wasmachine oid weegt (wil ook niet weten), of een 3 zits bank incl opzittenden, maar volgens mij moet het dan wel mee vallen met de dakbelasting. Ik ga overigens nergens tekenen 😆

Onderdelen zijn allemaal demonteerbaar, ook de hoofdspil van het bed, dus eea. is nog wel redelijk een flat in te krijgen.

Het mist wel de automatische voeding/schroefdraadvoeding, maar persoonlijk heb ik daar nog geen hinder van ondervonden. Het is wel een bank die vroeger in veel instrumentenmakerijen stond, en waar je ook best flink mee verspanen, zonder geklaag. Verdeelschijf erop, kan je direct evt. gaten aftekenen.

Maargoed een Emco 5 of 8 lijkt me ook een prima optie, zeker als schroefdraadvoeding echt een vereiste is.

Sander
    Deelnemer

Maar dan moet de bank nog op een stevig frame, gereedschap, materiaal etc… Maar het valt idd. mee (ook ik teken overigens nergens voor) 😉

Beunhaas102
    Deelnemer

Een Quantum/HBM/Huvema/Maxx enz. enz. weegt ook al zo 115kg, dus ja het valt mij ook nog wel mee.

Mark2007
    Deelnemer

Een emco 5 lijkt me met minimaal 200 toeren niet echt geschrikt om schroefdraad op te snijden of vergis ik me daarin ?

john
    Deelnemer

Mark2007 wrote:

Een emco 5 lijkt me met minimaal 200 toeren niet echt geschrikt om schroefdraad op te snijden of vergis ik me daarin ?

ja dat klopt, het kan wel maar is niet echt aan te bevelen.

maar waarom en wat voor schroefdraad wil je op een draaibank gaan snijden ?

standaard schroefdraden gaan met een snijplaat en houder voor de losse kop toch ook goed ?

OIf wil de topic starter grote maten gaan snijden, M16, M20 of speciale fijne schroefdraden ?

matthijs
    Deelnemer

Ik wil gewoon de mogelijkheid hebben om draad te snijden.

Ik heb meer hobby’s 3D modelheli vliegen en ik ben een stirlingmotor aan het bouwen. alleen mag ik daar op het werk niet meer mee verder gaan helaas

Gr Matthijs

Mark2007
    Deelnemer

john wrote:

Mark2007 wrote:

ja dat klopt, het kan wel maar is niet echt aan te bevelen.

maar waarom en wat voor schroefdraad wil je op een draaibank gaan snijden ?

standaard schroefdraden gaan met een snijplaat en houder voor de losse kop toch ook goed ?

OIf wil de topic starter grote maten gaan snijden, M16, M20 of speciale fijne schroefdraden ?

Vergeet het maar, je kunt je ronde werkstuk niet strak genoeg in de klauw spannen om met een beetje snijplaat (m10 of hoger) draad te snijden, het werkstuk gaat dan slippen of je moet het werkstuk zo ver afdraaien dat het schroefdraad bijna geen ‘vlees’ heeft en dat is ook niet de bedoeling, met schroefdraad snijden op de draaibank doe je het ook niet in een keer.

Mark

Ha mark,

Ik snij met enige regelmaat met snijplaten groter dan m10 over het algemeen gaat het prima hoor. :)

Gr. KvG

8 berichten aan het bekijken - 9 tot 16 (van in totaal 46)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven