Stirling ‘first run’

De nieuwste berichten Forums Motoren Heteluchtmotoren Stirling ‘first run’

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Berichten
  • #1210
    Chriske
    Deelnemer

    Hoi,

    Deze is gemaakt door leerlingen van de technische school in GTI Duffel.

    Er waren (bijna) 4 maanden en 5 leerlingen nodig om deze Stirling af te werken. Voor alle duidelijkheid deze leerlingen (afdeling lassen) hebben maar twee uurtjes per week machinewerk.

    http://gti-duffel.be/4B/StirlingCD/Stirling-CD01.mpg

    [img]http://gti-duffel.be/4B/StirlingCD/Stirling-CD100.jpg[/img]

    Dit project is er mede gekomen door de vele tips van mensen uit de stoomgroep in België -KMYCA-. Een paar personen wil ik toch wel heel speciaal bedanken, met name DirkW. (zit ook op dit forum, ik vond Dirk trouwens via dit forum.) En Wim van Hest ook lid van KMYCA, was ook ‘slachtoffer’ van mijn nimmer aflatende stroom vragen.

    Thanks guy’s…!

    Chris

    en heu…. De beste wensen voor het nieuwe en : May the ‘steamforce’ be with you..!

    #9018
    wijns
    Deelnemer

    Altijd welkom met je vragen Chris !!

    Dirk

    #9019
    Chriske
    Deelnemer

    Dirk,

    Brandstoftank nog solderen en monteren.

    Ik had die graag weggestoken onder het chassis. Hopelijk zal door een ‘vaste’ aanvoer van hitte de prestatie toch al wat verbeteren.

    Om dat ding vlot rijdende te krijgen moet in elk geval het toerental een pak naar omhoog. Om dezelfde snelheid te bekomen als de ‘elektrische MONO’s’ moet de motor toch zeker 700 à 800 toeren doen. Er van uit gaande dat ik een 1:4 reductie gebruik.

    Chris

    #9020
    Chriske
    Deelnemer

    Wellicht bestaan er elegantere manier om Duran buisjes te snijden, maar dit werkt echt prima, heel snel en veilig.

    scrollen naar onder van de thread aub.

    http://gti-duffel.be/forum/viewtopic.php?f=62&t=146&sid=a7db67a945f7a66b3a7932be2b0df44b

    #9021
    Chriske
    Deelnemer

    Ondertussen draaide deze stirling al een uurtje (wellicht zelfs een pak langer) . Dat maakt dat deze stirling ‘uit rodage’ is..;-)

    Wat blijkt, het toerental zit een flink pak hoger dan net na de bouw. Zeer indrukwekkend verschil.

    Toch nog wat werk aan alvorens de wielen er onder gaan. Het vliegwiel is uit balans. Is duidelijk te zien aan het trillen van de motor bij dit hoge toerental

    http://gti-duffel.be/4B/StirlingCD/Stirling-CD02.mpg

    #9022
    Chriske
    Deelnemer
    #9023
    wijns
    Deelnemer

    Geweldig Chris , petje af voor dat werk.

    Ik kijk uit naar de opendeurdag in de GTI school. :D

    Dirk

    #9024
    Chriske
    Deelnemer

    Bedankt Dirk,

    Hier en daar nog wat aan sleutelen.

    Ik zou het toerental wat willen opkrikken. In het filmpje is te zien dat in de bochten de Stirling wat trager loopt.

    Smering is ook belangrijk.

    Plezante projecten, daar ben ik nog niet zo direct van af, van die Stirlings…:wink:

    Chris

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 10)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven