stirlingmotor

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Berichten
  • #886
    akpolfein
    Deelnemer

    hallo,

    ik ben een stirlingmotor aan het ontwerpen, en bij de meeste dingen kom ik er wel uit,

    maar ik weet niet van wat soort materiaal ik, de verwarmde cilinder en de zuiger daarin, het beste kan maken.

    want hij moet volgens mij goed warmte doorgeven en hij mag niet verkleuren door warmte

    alvast bedankt!

    hieronder wat pics van mijn ontwerp:

    opmerkingen over de opbouw zijn altijd welkom!

    [img]http://i49.tinypic.com/qyvhwh.png[/img]

    [img]http://i45.tinypic.com/15qf1b9.png[/img]

    [img]http://i49.tinypic.com/2en9rm1.png[/img]

    #7727
    stirlingmodels
    Deelnemer

    Hallo,

    De cilinder.

    De lucht in de verdringercilinder moet alleen aan de voorzijde worden verwarmd.

    De cilinder zelf moet de warmte zo min mogelijk doorgeven aan het koellichaam dat bedoeld is om de getransporteerde lucht af te koelen.

    Geschikt materiaal heeft een lage warmtegeleidingsco├źfficent: staal, glas.

    Het meest geschikt is in dit geval Inox-buis .

    Deze buis wordt uitgedraaid op de juiste binnendiameter.

    Draai een aluminium doorn met een diameter als de buis (schuifpassing)

    Deze doorn in de draaibank laten zitten.

    Lijmen met loctite en uit laten harden.

    De buis nu afdraaien tot een wanddikte van 0,20 -0,30 mm

    Uitspannen en de buis door verwarmen met een gasvlam eraf schuiven.

    Een dekseltje, ( zo dun mogelijk) er met zilver op solderen.

    Behoedzaam afwerken.

    De verdringer.

    De verdringer moet zo licht mogelijk zijn i vm de wrijving van de verdringerstang in het glijlager.

    Maak de verdringer van aluminium.

    Heel geschikt zijn de aluminium hulzen van Edding markeerstiften, verkrijgbaar in de kantoorboekhandel. Edding 3000 heeft een diameter van ca 15 mm.

    Als je de verdringercilinder van glas maakt zijn ook de aluminium sigarenhulzen hiervoor te gebruiken.

    Over de constructie en materiaaltoepassing is natuurlijk nog veel meer te zeggen.

    Vragen staat vrij!

    Groeten uit Zeeland

    Huib Visser

    #7728
    akpolfein
    Deelnemer

    heel erg bedankt voor de reactie!

    de cilinder word dan van staal en de verdringer van aluminium.

    maar moet de wanddikte van de cilinder zo dun zijn? :?

    Ik zat namelijk eerder aan 1 of 1.5 mm te denken.

    En word de motor krachtiger of gaat hij sneller draaien als ik de inhoud van de verdringercilinder groter maak? Want mij lijkt dat als er meer lucht expandeert en inkrimpt er meer energie uit gehaald kan worden.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven