stoom olie

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    klaas
    Deelnemer

Is het waar dat je stoom olie voor je machine in een gesloten fles moet bewaren.

Ik heb nog een blik met een tuit met stoom olie staan die ik gebruik en die tuit is natuurlijk open en ik zet deze als ik mijn olie potje voor de machine heb gevuld weer op de plank.

Klaas

Marc
    Deelnemer

Effe het material datasheet van stoomolie (Shell Valvata Oil J 460)van shell opgezocht.

https://www.cww.shell.com/wps/gpc/retrieve?countryid=NL&languageid=nl&productid=001A0705&formulationid=140000005454&format=09

belangrijkste:

Quote:

Te vermijden omstandigheden

Extreme temperaturen en direct zonlicht.

Er wordt ook aangeraden goed afsluitbare verpakking te gebruiken

Quote:

Opslag

Opslaan in een koele, droge en goed geventileerde ruimte. Gebruik correct geëtiketterde en afsluitbare

verpakking. Vermijd direct zonlicht, warmtebronnen en sterk oxiderende middelen

maar dat is volgens mij meer om spills en contact te voorkomen.

Alex
    Deelnemer

ja, ja koel bewaren. Heb je ook een idee hoe je de olie dan uit een kan of fles in je olie pomp schenkt? Niet voor niets staan de oliekannen bij een full-size machine op een plek tegen het stookfront ergens boven de vuurdeur, koud is die olie dikker dan stroop. Op Nienoord staat een 200 liter drum waar een vleugelpomp op zit maar winterdag krijg je de olie bijna niet door de pomp, het is voor ons zaak om de oliekannen in november gevuld weg te zetten. Als we dan in de winter een keer rijden zet je de kan op de cv radiator zodat de olie weer vloeibaar wordt. Afsluiten tegen stof is wel een goede zaak, je voorkomt dan verstopping van je oliepomp.

groeten Alex

Marc
    Deelnemer

Quote:

Afsluiten tegen stof is wel een goede zaak, je voorkomt dan verstopping van je oliepomp.

Dat van dat stofvrij houden had ik nog niet bedacht; erg logisch natuurlijk :)

Quote:

ja, ja koel bewaren.

Wat koel bewaren betreft denk ik dat je 2 dingen gescheiden moet zien: De opslag van de olie en het klaar maken voor gebruik van de olie.

Er zijn meerdere producten die voor gebruik opgewarmd worden om er een beetje mee te kunnen werken maar die in opslag niet te warm mogen worden zoals zware stookolie.

Ben geen expert op oliegebied en daarom ook de link naar de mensen die het zouden moeten weten :idea:

Enige discussie die je zou kunnen voeren is over het hoe en waarom van het advies om de olie koel en donker te bewaren lijkt me.

Kan me voorstellen dat dit, net zoals bij stookolie, met ontmenging van de diverse componenten in de olie te maken heeft.

Maar goed, met de opmerking over het stofvrij houden heb je de vraag van Klaas, denk ik, al ruim beantwoord en met de temperatuurs kwestie zouden we een heel eigen discussie gaan voeren :wink:

klaas
    Deelnemer

Jongens bedankt voor jullie antwoorden, het is mij nu wel duidelijk dat ik mijn nieuwe flesje stoom olie goed dicht moet houden na elk gebruik natuurlijk.

Klaas

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven