De nieuwste berichten › Forums › Stoom algemeen › Werkplaatstechniek › Stoom pakkingen.
- Dit onderwerp bevat 6 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 15 jaren, 9 maanden geleden door
Gompy.
- AuteurBerichten
- 9 augustus 2007 om 22:53 #385
Alex
DeelnemerKort geleden heb ik mijn cilinderblok op de zadelplaat op de ketel gemonteerd. Daar moest uiteraard een pakking tussen. Zoeken in de O.S leverde niets op, en op het forum is ook niets te vinden. Navraag bij een bevriende stoomhobbyist bevestigde mijn vermoeden dat dun klingerit de beste oplossing zou zijn. Gelukkig heb ik nog een stukje liggen want omdat klingerit astbest bevat mag het niet meer verkocht worden, het geld in de stoomwereld nog wel steeds als de beste pakking. Nu de vraag: wat gebruiken jullie als pakkingen voor zowel flenzen als glands en heeft iemand al ervaring met de nieuwe vervangers van astbest en hoe is de verkrijgbaarheid daarvan?
Groeten Alex
10 augustus 2007 om 07:08 #3413hhogendoorn
DeelnemerAlex wrote:Kort geleden heb ik mijn cilinderblok op de zadelplaat op de ketel gemonteerd. Daar moest uiteraard een pakking tussen. Zoeken in de O.S leverde niets op, en op het forum is ook niets te vinden. Navraag bij een bevriende stoomhobbyist bevestigde mijn vermoeden dat dun klingerit de beste oplossing zou zijn. Gelukkig heb ik nog een stukje liggen want omdat klingerit astbest bevat mag het niet meer verkocht worden, het geld in de stoomwereld nog wel steeds als de beste pakking.
Nu de vraag: wat gebruiken jullie als pakkingen voor zowel flenzen als glands en heeft iemand al ervaring met de nieuwe vervangers van astbest en hoe is de verkrijgbaarheid daarvan?
Groeten Alex
Alex,
Ik heb altijd pakking gebruikt die bij de auto-onderdelen handel verkrijgbaar is . Op maat knippen in de olie drenken , is leverbaar in verschillende diktes. Tot nu toe nooit problemen mee gehad.
Overig : grafiet koort ( Haal ik bij Rob Sauerbier)
Hans
10 augustus 2007 om 16:39 #3414Foks Peter
DeelnemerHallo Alex, Voor stoomdichte afsluitingen gebruik ik in mijn glan’s het volgende, op de foto zie je een vetkoord wat word gebruikt in de kleine vaart.
Schroefassen van plezierjachten worden hiermee afgedicht, het koord heeft een vierkante form en kan je per 10cm. kopen, probeer maar bij de eerste jachtwerf bij je in de buurd.
[img]http://www.foxmodelbouw.nl/HTM/Stoom/Pakking02.JPG [/img] Het koord trek ik door middel van een stopnaald uit elkaar, er ontstaan nu allemaal kleine touwtjes geheel doordrenkt van het harde vet.
[img]http://www.foxmodelbouw.nl/HTM/Stoom/Pakking01.JPG [/img] Deze losse vetkoordjes kan je nu in je pakkingdrukker plaatsen en deze lekker aandraaien.
Groeten Peter Foks.
14 augustus 2007 om 22:14 #3415Alex
Deelnemerhoi Hans en Peter, vraaag 1, wat voor garage pakking bedoel je Hans? dat bruine papier spul of nog iets anders?
Vraag 2 ,voor Peter, dat vetkoord uit wat voor materiaal bestaat dat ?
Ik vond op een Engelse site een vergelijkbaar koord van teflon, kleinste maat 3 mm vierkant.
Overigens werk ik voor de wals met 8 bar bij 173 graden stoomtemperatuur, dat maakt een aantal Loctite producten onbruikbaar omdat die tot 150 graden gaan.
groeten Alex
15 augustus 2007 om 21:19 #3416Foks Peter
DeelnemerHallo Alex, Om even op je vraag terug te komen wat betreft het vetkoord, het materiaal is na het splisen wat ik doe niet te herkennen, de koordjes zijn zo verzadigd van vet dat de drager niet herkenbaar is.
Als ik aan één streng trek kan ik het met de blote hand niet stuk trekken, ik denk dat het dus heel goed geïmpregneerd katoenkoord is.
Wat betreft je vlakke pakking materiaal heb ik hier z.g. “Klingersil” (merknaam) van uit m’n modelbouwzaak (zie m’n profiel) verkoop ik dit materiaal voor het zelf vervaardigen van pakkingen (Zie afb.)
[img]http://www.foxmodelbouw.nl/HTM/Stoom/2stroke.JPG [/img] Het is een absoluut asbest vrij product, wat ik verkoop als hittebestendige pakking tot 400 graden celcius, pakking materiaal (zie afb)
[img]http://www.foxmodelbouw.nl/HTM/Stoom/Klingersil.JPG [/img] Ik denk dat dit wel iets is om je cilinderblok op de ketel aan te sluiten, de afm van dit Klingersil is 150mmx105mmx0,5mm en kost €5,50 per plaatje.
Ik vind het vervelend om nu toch weer m’n modelbouw zaak te moeten betrekken in dit forum, maar ik vind het toch belangrijk je dit mee te delen.
Groeten Peter Foks
15 augustus 2007 om 23:59 #3417Alex
DeelnemerHoi Peter Dat had ik even eerder moeten weten.0,5 mm is mooier dan het 1mm klingerit dat ik nu gebruikt heb.( zoals ik al zei had ik nog een klein stukje liggen) Ik onthou het voor een volgende gelegenheid.
Ik vind dat je in een geval als dit best een beetje reklame voor je eigen toko mag maken, tenslotte zouden andere leveranciers ook kunnen reageren.
groeten Alex
19 augustus 2007 om 21:43 #3418Gompy
DeelnemerIk gebruik deze pakking, is 0,25 en flexible wat weer prettig is met aantrekken op oneffen vlakken. Pakking ligt bij ons op rol in de werkplaats, dus geen idee wat het kost.
[img]http://www.test.gompy.net/pakking.jpg [/img] Nog even over die glankoorden, dat is PTFE (teflon) wat verzadigd wordt met grafietvet en ander soort, afhankelijk voor de toepassing (in de voedselindustrie mag je niet alles op je koortje smeren).
Er zit wel verschil in de koorden, zo gebruiken wij ander koord voor de stoomleidingen dan voor bv de vuilwaterpompen.
Zelf gebruik ik het grafietkoord, heeft uitstekende smeereigneschappen en gaat lang mee.
Ook dit ligt bij ons op rol, wie appels vaart die appels eet.
Aanvulling betreffende de grafietglankoord, deze kan 280+ C aan en is van het merk Hamar.
Er bestaat ook Carbosteam glankoord en gaat tot 530+ C maar is veel stugger en moeilijker te verwerken bij kleinere modellen.
De pakking die ik hier boven in het plaatje laat zien mag 180 graden hebben.
- AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.