stoom vacuum condensator pomp

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen Algemeen stoom vacuum condensator pomp

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    jaccov
    Deelnemer

hallo allemaal,

ik ben met de Stuart Triple Expansion machiene als hobby projekt

begonnen ik heb alleen nog geen idee hoe de condenser vacuum pump

werkt , kan iemand mijn helpen ??? of het principe uitleggen

bvd

groeten marcel

john
    Deelnemer

Als stoom afkoelt tot water zal het volume afnemen, er onstaat een vaccuum.

Maar zolang stoom, nog stoom is neemt het volume toe bij lagere druk, dus klein volume bij hoge druk, groter volume bij lage druk.

In je triple gebeurt het volgende:

stoom komt binnen in hoge druk cilinder (klein) doet daar zijn werk, en gaat vervolgens naar de middendruk cilinder.

Omdat de stoom in druk afneemt zal het volume toenemen.

En is een grotere zuiger nodigom dezelfde arbeid te verrichten als de hoge druk cilinder.

Daarna gaat de nog steeds in druk afnemende stoom naar de lage druk cilinder.

In de condensor wordt de stoom afgekoeld naar water.

De condensor is een hol vat waar koelwaterpijpen door heen lopen, het koelwater komt vaak van buitenaf (rivierwater iod).

Bovenin de condensor komt de stoom uit de lage druk cilinder binnen, deze slaat neer op de koelwaterpijpen, er vind verdichting van volume plaats, er onstaat een vacuum.

Zou de condensor niet leeggepompt worden zal dit vaccuum steeds verder afnemen.

Daarom zit bij een triple vaak een pompenset via een juk aan de machine gekoppeld.

– ketel voedingsomp

– een circulatie pomp voor het koelwater

– een natte luchtpomp om de condensor leeg te pompen en de nog aanwezige lucht er uit te pompen.

Door het condensaat onder uit de condensorte pompen wordt het vaccum in stand gehouden.

Voordeel is ook dat het drukverschil in de lage druk cilinder toeneemt.

Aaan de ene kant v/d zuiger staat bijvoorbeeld 1,5 bar overdruk, maar aan de andere kant van de zuiger staat bina 1 bar onderdruk.

Er is door het vaccuu dus ook meer kracht op de zuiger beschikbaar.

Door het condensaat (mengsel van water en olie) te filteren kun je het condensaatwater weer terug de ketel in pompen.

Ik hoop dat eea wat duidelijker is zo.

Nog een puntje:

Om dit op schaal werkend te krijgen zal lastig worden, er is veel vers/koud koelwater nodig en het ismaar de vraag of er een rieel vaccuum in de condensor tot stand komt.

Suxxes met de bouw !!!

jaccov
    Deelnemer

bedankt als ik hem klaar heb laat ik wel weten of het werkt .

gr marcel

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven