stoomfluiten, hoe en wat ?

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen Algemeen stoomfluiten, hoe en wat ?

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 9)
  • Auteur
    john
    Deelnemer

Ik heb nu een 3 tal stoomfluiten gemaakt, en 1 ding hebben ze allemaal gemeen: ze overstemmen (of hoe dat ook mag heten) allemaal bij drukken boven 1 bar.

Dat wil dus zeggen dat ze bij lage druk een mooie fluittoon maken, maar bij hogere drukken een zeer hoge toon (irritant) hoorbaar is , de mooie toon is dan compleet verdewenen.

mijn laatste model heb ik als “organ tube” gemaakt, een rechthoekige opening in de buis gevijld, en in de fluitplaat circa 2 a 3 tienden opening gedraaid, dus de luchtspleet waardoor de stoom tegen de rand van de opening kan blazen.

wie heeft er nog goeie tips voor het maken van een fluit welke bij hogere druk (4 – 6 bar) toch nog een mooie toon kan geven ?

Alex
    Deelnemer

Hoi John,

Ik heb geen antwoord voor je maar zoek zelf ook een tekening voor een fluit, alleen ga ik in druk nog wat hoger 5-8 Bar. Misschien heb jij wat aan de fluit van Alexander zijn Fowler? Die zit denk ik in jou drukgebied, maar er zijn vast mensen hier die dit weten.

RenevanB
    Deelnemer

Hallo John, en Alex,

Misschien dat ik jullie enigsinds kan helpen.

Ben zelf ook op zoek naar tekeningen van een stoomfluit.

En ik moet zeggen, er is maar heel weinig over te vinden.

Maar hierbij toch een linkje, waarbij enige maten worden gegeven.

http://www.mszwerver.nl/

Even Goed zoeken, en je zult het vinden.

Mochten jullie het niet vinden, laat het me ff weten.

(een betere link kon ik niet vinden)

Er staan hier beknopte tekeningen van een single tone,.. en van een 3 chime.

Verder staan hier links naar stoomfluit geluiden..

Have fun.. :)

Grtz. Rene

gengler
    Deelnemer

RenevanB wrote:

Hierbij een directe link naar die pagina:

http://www.xs4all.nl/~meijersf/whistles.htm

(Ik veronderstel tenminste dat René deze bedoelde.)

Veel succes,

Gep

RenevanB
    Deelnemer

gengler wrote:

RenevanB wrote:

Hierbij een directe link naar die pagina:

http://www.xs4all.nl/~meijersf/whistles.htm

(Ik veronderstel tenminste dat René deze bedoelde.)

Veel succes,

Gep

Deze bedoelde ik inderdaad,..

tnx Gengler.

Binnenkort ga ik een van deze twee maken, of misschien wel beide..

Het materiaal heb ik er i.i.g al voor..

Nu alleen de tijd nog zien te vinden.

Succes,..

Grtz. Rene

Alex
    Deelnemer

Als ik naar de maten kijk zijn deze fluiten te groot voor mijn wals. Kun je nu de maatvoering door 2of 3 delen zonder dat de werking verloren gaat of gaat dat niet op?

Alex

Jeroen
    Deelnemer

Alex wrote:

Kun je nu de maatvoering door 2of 3 delen zonder dat de werking verloren gaat of gaat dat niet op?

Alex

Dat gaat inderdaad niet op. ‘Schaaltoonhoogten’ bestaan niet. Dat komt doordat de toonhoogte bepaald wordt door de lengte van de stoomfluitpijp. Als je die op schaal verkleint, gaat toonhoogte evenzoveel keer omhoog.

Theoretisch is de grootste golflengte (dus de laagste toon) gelijk aan tweemaal de pijplengte (bij een open pijp viermaal). De toonhoogte kun je dus berekenen door de geluidssnelheid te delen door tweemaal de pijplengte; F = 300 / L. Op http://www.marchandelec.com/fg.html kun je horen hoe de berekende frequentie klinkt. Dit is de grondfrequentie.

Het echte geluid is gecompliceerder. Dat komt doordat de lucht in de pijp ook op tweevoudige, drievoudige en hogere frequenties vibreert. Dat zijn zgn harmonischen. Elke toon is daaruit opgebouwd en de klankleur wordt bepaald door de verhoudingen er tussen. Voer je de druk op (voer je meer energie toe) dan heeft de fluit de neiging vooral op een hogere harmonische te gaan resoneren, dat verklaart het schrille geluid. Tenslotte wordt de klankkleur bepaald door veel moeilijker berekenbare factoren als mengsel van lucht en stoom, condensatie in de stoom, wervelingen in de pijp etc. Maar goed, het ging om het principe.

In de modelbouwpraktijk komt het er op neer dat je een niet-werkend schaalmodel van de fluit ‘in het zicht’ plaatst en een ‘echte’ verdekt opstelt. Op mijn tenderlok in aanbouw komt een fluit van een centimeter of 15 met dus een toonhoogte van 1 kHz onder de voetplaat. Als je ruimte tekort komt zijn er trucs om de frequentie wat omlaag te krijgen, zoals het verbinden van de basis van de fluit met een container. Een ‘hooter’ heet dat. Voorbeelden moet je op internet zien te vinden.

De diameter van de fluit bepaalt het volume. Hoe groter de doorsnede, hoe meer geluid en hoe meer energie nodig is om hem aan het resoneren te krijgen of, anders gezegd, hoe minder de kans dat hij op schrille harmonischen gaat fluiten. Een hogere druk maakt een grotere fluit noodzakelijk en anders moet je de de stoomtoevoer een beetje ‘knijpen’.

Heb je hier wat aan?

V.Schrik
    Deelnemer

makkelijker is misschien om de druk in de fluit te verminderen ten opzichte van de ketel. Een reduceerventiel zou ideaal zijn als deze ook de temperatuur aan kan :? . Waarschijnlijk is die er niet of moet je hem zelf maken.

Als tussenoplossing zou je eventueel eens kunnen proberen om tussen de ketel en de fluit een smoorventiel of kraantje te zetten waarmee de stoom wordt geknepen.

Ik denk dat dit wel moet werken, het is in ieder geval niet veel werk om te proberen. Stel dat het lukt kun je tenminste dezelfde fluit gebruiken.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 9)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven