stoomgedreven voedingspomp voor spoor 1 locs

De nieuwste berichten Forums Locomotieven en spoorse zaken Spoor 1 stoomgedreven voedingspomp voor spoor 1 locs

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 27)
  • Auteur
    Chrit-koumans
    Deelnemer

Hallo Allen,

Is er iemand die ervaring heeft met het bouwen van een stoom aangedreven voedingspomp

voor spoor 1, of zelfs hiervan een bouwtekening in bezit heeft.

Zo niet dan zal er niets anders overblijven om er zelf een te ontwerpen.

Ik zie met belangstelling uit naar reacties.

MVG,

Chrit Koumans

norwin
    Deelnemer

Hallo Chrit.

Even wat voor je opgezocht.

Misschien kan je wat met deze schematische tekening.

[img]http://i45.photobucket.com/albums/f94/Roxyfloxsy/IMG_4500_zpsgjidlsg5.jpg[/img]

De tekening komt uit het boek Model Marine Steam van Stan Bray

Hopelijk kan je er wat mee.

Groetjes Norwin

Foden
    Deelnemer

Hallo Chrit,

Ik heb ooit eens tekeningen gekregen van de heer Coolegem, volgens mij ook van Stoomgroep Limburg of Zuid, van een stoompomp. Groter dan spoor 1, vast en zeker, maar misschien heb je er wat aan als je zelf moet gaan ontwerpen. Ik ben er zelf nooit toe gekomen de pomp te bouwen, dus ik heb geen ervaring betreffende de werking of moeilijkheidsgraad van het bouwen.

De set bestaat uit 12 bladen (pdf’s). Misschien kan je de heer Coolegem nog eens vragen.

Groeten,

Foden.

Chrit-koumans
    Deelnemer

Hallo Foden,

Bedankt voor Je reactie.

De tekeningen van de Hr. Colegem heb ik ook (deze hebben in de Jaargang 2011 in Onder Stoom gestaan) maar zijn eigenlijk bedoeld voor vijf inch en zeveneenkwart inch locs.

Ik heb een poging gewaagd om deze tekeningen met de schaal 1:0.6 te verkleinen maar dan stuit je heel vlug op verhoudingen die niet opgaan.

Ik heb dan ook aangevangen met het zelf ontwerpen van een stoom gedreven voedingspomp en de eerste tekeningen staan dan ook nu in autocad . Het probleem is dat men de stoomverdeling met een bakschuif of schuif moet aansturen van af de zuigerstang en dit dus geen draaiende maar een heen en weergaande beweging moet zijn en de slag van stoomcilinder en schuif verschillend zijn.

De slag voor de cilinder wordt 12 mm en de schuifslag 5 mm.

Voor mijn Heisler die gebouwd is in de schaal 1:20 wordt de voedingspomp dan ± 76 mm hoog en dat is voor dit model aanvaardbaar.

Ik zal Jullie allen via dit forum dan ook berichtten over het wel en wee tijdens de bouw van de pomp,want ik ben ervan overtuigd dat het geen gemakkelijk project is en het zal gaan met vallen en opstaan.

MVG,

Chrit

john
    Deelnemer

Jaren geleden had wen kennis van me de stuart stoompomp half zo groot gebouwd.

Op lucht liep die prima, echter op stoom vertikte deze alle actie.

Er condenseerde zoveel stoom dat de kleine poortjes verstopt kwamen te zitten met water.

Eneige wat ik kan bedenken is dw kleinste southworth pomp.

Ik heb deze nagemaakt met een stoomzijde boring van 16mm en een slag van pakweg 16mm.

Erik
    Deelnemer
    Chrit-koumans
    Deelnemer

Hallo Allen,

Bij deze de eerste schetsen van mijn stoompomp.

De tekeningen zijn voor 90% gereed.

Ik zal nu aanvangen met het verspanen van materiaal.

[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto-OFGCWLVZ-D.jpg[/img]

MVG

Chrit

Chrit-koumans
    Deelnemer

[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto-NAIFIF8V-D.jpg[/img]

Hierbij nog een foto van de samengestelde voedingspomp.

MVG,

Chrit

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 27)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven