Stoomketel voor stationaire machines.

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen (stoom)Ketels Stoomketel voor stationaire machines.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Keesstoom
    Deelnemer

Zoals ook al bij stationaire machines wil ikn een mooie stoommachine gaan bouwen. Ik heb het ongeveer zo in mijn hoofd zitten dat ik een kolengestookte vlampijp ketel wil bouwen of kopen voor de stoom. dan een staande stoommachine die een voedingspomp aandrijft en event. een koelwater en lucht pomp voor een eventuele oppervlakte condensor voor hergebruik van het water. is dit haalbaar? het voedingswater door een rookkast warmtewisselaar laten stromen en dan de bypas dicht draaien als het water heet is, of een voorverwarmer op de stoomuitlaat en dan contstant pompen. je houd natuurlijk altijd drukval met water inpompen. verder had ik het idee een liggende stoommachine te plaatsen om een kleine werkplaats in modelvorm aan te drijven.

Wat ook zou kunnen is dat ik de machines en ketel bij stuart zou kopen om zo niet al te lang bezig te zijn met de bouw. Hier hangt natuurlijk wel een prijs kaartje aan maar dit zou natuurlijk ook kunnen. alleen als ik voor een opp. condensor zou kiezen moet ik die waarschijnlijk wel zelf bouwen.

Nou, ik zie graag reacties te ge moet

john
    Deelnemer

Keesstoom wrote:

Zoals ook al bij stationaire machines wil ikn een mooie stoommachine gaan bouwen. Ik heb het ongeveer zo in mijn hoofd zitten dat ik een kolengestookte vlampijp ketel wil bouwen of kopen voor de stoom. dan een staande stoommachine die een voedingspomp aandrijft en event. een koelwater en lucht pomp voor een eventuele oppervlakte condensor voor hergebruik van het water. is dit haalbaar? het voedingswater door een rookkast warmtewisselaar laten stromen en dan de bypas dicht draaien als het water heet is, of een voorverwarmer op de stoomuitlaat en dan contstant pompen. je houd natuurlijk altijd drukval met water inpompen. verder had ik het idee een liggende stoommachine te plaatsen om een kleine werkplaats in modelvorm aan te drijven.

Wat ook zou kunnen is dat ik de machines en ketel bij stuart zou kopen om zo niet al te lang bezig te zijn met de bouw. Hier hangt natuurlijk wel een prijs kaartje aan maar dit zou natuurlijk ook kunnen. alleen als ik voor een opp. condensor zou kiezen moet ik die waarschijnlijk wel zelf bouwen.

Nou, ik zie graag reacties te ge moet

Je denkt een beetje te moeilijk, maar wel ambitieus voor een beginner.

Om bij het water te beginnen:

maak een voedingswater tank, sluit daar de voedingspomp op aan en in de persleiding VOOR de voorverwarmer plaats je de bypass.

Zet je de bypass NA de voorverwarmer dan pomp je heet water terug de tank in en daar houden pompen niet van, die slaan op een gegeven moment af.

De pomp machine stoom uitlaat eerst door de voorverwarmer heen, daarna eventueel nog door oppervlakte condensor en condensaat via een filterbak retour in de voedingswatertank.

Lucht pomp acht ik niet echt nodig, gewoon condensaat in filterbak laten lopen, vacuum is toch niet haalbaar want dan heb je een grooooote tank met koelwater nodig om de condensor koud genoeg te krijgen.

De uitlaat stoom van de liggende machine kun je middels een nozzle door de schoorsteen laten blazen, dit geeft meteen trek op je vuur.

Ketel kopen, prima, maar dan moet deze wel geschikt zijn voor kolenstook, ik weet niet of Stuart dat in het programma heeft ?

Ik zou geen warmte wisselaar in de rookkast plaatsen, de voorverwarmer heeft al genoeg restwarmte om je voedingswater op te warmen.

houd er rekening meer dat met het kopen van ketel en machines je er nog niet bent.

Afsluiters, leidingwerk, waterbakjes enzovoort moeten ook nog gemaakt worden, idem voor de waterpomp, condensor, voorverwarmer.

Daarmee ben je net zo veel tijd kwijt als met het bouwen van 1 machine.

Keesstoom
    Deelnemer

IK zat te denken om een ketel te kopen, deze zal dan op gas zijn maar dat maakt niet zo gek veel uit al is kolen stoken mooier. Natuurlijk weet ik dat ik nog leidingen werk, reservois etc. moet maken en instaleren, niet te vergeten de ketel etc. aan te sluiten. Maar dat kost minder tijd om alles zelf te bouwen. Trouwens, een ketel koop ik liever omdat ik nog iets meer van model stoomketels moet weten alvorens te gaan bouwen.

Wat zou het beste zijn? de stuart grote staande ketels of de grote stuart liggende ketel?

Ik denk dat ik voor deze model wekplaats, dat het moet tgaan worden, maar gewoon een voedingswater tank wil plaatsen. Dan kan ik altijd nog de ketel ontkalken met ontkalker. qua machines wil ik de staande stuart snel laten lopen en een dynamo laten aandrijven. de liggende machine wil ik een kleine werkplaats laten aandrijven. het zou mooi zijn een machinepompje, met bypass uiteraard, contstant! te laten pompen terwijl de pers leiding door een stoomgevoede voorverwarmer gaat. dan zal ik de stoom daarna door een condensvat laten lopen. de laatste reststoom kan dan de schoorsteen in als aanjager.

qua ketel, we houden het maar bij gas, best veilig en wat makkelijker voor mij. die kolengestookte ketel hou ik tegoed voor een event. volgend project!

is dit een goed idee, of is dit niet veilig of te veel werk. Ik kan er best wat tijd in stoppen maar ik wil geen 10 jaar ofzo bezig zijn als jullie begrijpen wat ik bedoel. Ik zal maar eens gaan kijken bij de stuart producten.

john
    Deelnemer

Tja, hoe groot is de portemonee ?

Heb je al een draaibank met de benodigde toebehoren ?

Want stuart levert meestal gietstukken die je zelf nog moet bewerken.

Naast het geld dat je voor het bouwpakket kwijt bent moet je dus nog steeds de machientjes bouwen.

Kant en klaar kan ook, maar dan betaal je de hoofdprijs en die zal niet misselijk zijn.

TIP: KOOP EERST HET HANDBOEK MODELSTOOMMACHINES !!!

Daar staat voor de beginner alle informatie in die je nodig hebt, + een volledige beschrijving MET tekeningen van een kleine stoom installatie met een staande 1 cilinder en een dubbele staande 2 cilinder, voedingspomp, voorverwarmer, voorraad tank enz, enz.

Ook hoe je de ketel moet maken incl. tekening.

Dan kun je voor een fractie v/d prijs van te kopen machines en ketel zelf een installatie bouwen.

Ik heb jaren geleden de staande 1 cilinder in 2 weken gebouwd (vakantie).

Dus 10 jaar hoeft niet, tis maar hoeveel tijd je er in wilt steken.

Keesstoom
    Deelnemer

Meneer John,

Sorry voor de reakties van vorig jaar, ik had er niet echt bij nagedacht dat de Stuarts zo duur waren. Maar toch bedankt voor de reakties, het heeft me aardig aan het denken gezet.

Zoals u weet heb ik een ander topic geopend voor een cornwall ketel. Deze wil ik zelf gaan bouwen, dus niet kopen, haha. Ik nam aan dat dit niet een heel moeilijke ketel is, vergeleken met een vlampijp ketel.

Nu adviseert een ander mij om te beginnen met een potketel en een simpele machine. Over de machine had ik nog geen echte plannen dus het wordt zowiezo een oscilende. Qua ketel twijfel ik nu dus tussen een pot of cornwall. Elk heeft zo zijn voor en nadelen…

Iets anders.

Ik neem aan dat u zelf ook al e.e.a. heeft gemaakt, heeft u hier misschien foto’s of filmpjes van, en misschien ook uw eerste stomer. Gewoon uit interesse en misschien nog wat ideen voor mijn eerste.

Alvast bedankt.

Kees.

marc55
    Deelnemer

mijn eerste stoommachine met ketel [img width=379 height=283]http://forum.onderstoom.nl/userimages/6341_stoom7.jpg[/img]

Keesstoom
    Deelnemer

Marc55,

Dat ziet er zeker niet verkeerd uit voor een eerste stoommachine met stoomketel!!! Complimenten ervoor!

Is dat uw enige of heeft u er nog meer?

En heeft u het van een tekening uit een boek of is het een eigen ontwerp?

En als laatst, had u voor het maken al ervaring met de draaibank etc?

Met stoomgroeten, Kees.

marc55
    Deelnemer

dit is mijn enige stoommotor met ketel tot nu toe ,ik nl nog maar 2jaar bezig met model motoren ,de ketel is uit het handboek modelstoommachines en de motor is een afkooksel van een stuart deze werkt op stoom ,gemaakt met enkel basisgereedschap heb wel een draaibank waar ik tot over 2 jaar niks van kon maar met veel kapot te draaien leert het snel de vuilbak staat er naast.

verder een tiental hetelucht motoren waarvan er 3 werken ,de rest in de bak waren gemaakt van plans op het net daar zit ni veel goed tussen ,

opletten met die bouwplannen.

verder succes met je hobby

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven