Stoomoliepomp

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen Algemeen Stoomoliepomp

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Alex
    Deelnemer

Ik heb ergens iets gelezen over een oliepompje gemaakt met twee lagers die maar één kant uitdraaien en zo de pompas bewegen, dit in plaats van het gebruikelijke palwiel met twee pallen. Ik kan het artikel niet terug vinden, en ook dergelijke lagertjes kan in niet vinden. Wie weet hier meer over?

Groeten Alex

Rob
    Deelnemer

Alex, kijk eens op pagina 14 van OS208, ik denk dat dat is wat je gezien hebt. :D Rob

De lagers die je bedoeld zijn naaldlagers.

gerard
    Deelnemer

beste alex,

Ik zou de versie nemen met de twee veertjes (ook beschreven in OS)

Deze is mniet zo vuil gevoelig. Als er olie in de lagers komt werkt de pomp niet meer.

Groeten gerard

Alex
    Deelnemer

Nu ik het terug zie denk ik dat ik inderdaad het artikel in O.S. 208 in gedachten had met die twee veertjes dus. ik vraag me alleen af waar ik dat idee met die lagers vandaan heb, mogelijk van het WWWeb.

Groeten Alex

gerard
    Deelnemer

beste Alex,

Het idee van de twee lagertjes was beschreven in het artikel van de Ns3900 voor spoor een.

Ik heb voor mijn SS326 voor spoor 1 ook het principe gebruikt ven de twee veertjes en ik moet zeggen het werkt perfect. Ook al zitten de veertjes in de olie hij blijft zijn werk doen.

Succes ermee!!

Groetjes Gerard

john
    Deelnemer

Beste Alex,

de 1 richting lagertjes welke je bedoelt zijn verkrijgbaar in de betere RC modelbouw zaak.

ze worden gebruikt in RC modelauto`s met verbrandingsmotor.

de lagertjes zitten in de 2 of 3 versnellingsbak.

ook Rob sauerbier verkoopt deze lagertjes, paar euro geloof ik.

anyway, ik hoop dat je hier iets aan hebt.

zelf heb ik een oliepompje met deze lagertjes gemaakt en dit werkt perfect, getuige de enorme vette schoorsteen van mijn clayton.

(oliepompje smeert iets te goed)

groet,

John

Alex
    Deelnemer

hoi John,

Ik heb al in de katalogus van Conrad gezocht maar daar kan ik ze niet vinden. Ik kijk binnenkort wel eens in een modelbouwwinkel met RC auto’s. En de wals draait naar ik hoop binnenkort op lucht.

Groeten Alex

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 10)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven