Stoomsnor stelt zich voor…

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen Algemeen Stoomsnor stelt zich voor…

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Berichten
  • #1513
    Stoomsnor
    Deelnemer

    Mijn naam is Frank en ik ben sinds kort lid van Stoomgroep Holland. Geweldig om te lezen hoeveel mensen er met stoom bezig zijn en hoeveel kennis er nog steeds aanwezig is! Ik ben begonnen om mijzelf wat stoomkennis bij te brengen door de studieboeken van mijn vader door te nemen die machinist was op de grote vaart. Daarna wilde is een kleine stoommachine gaan bouwen waarbij ik het leuk vond om daarmee een sloepje van een meter of vier, vijf aan te drijven. Door puur toeval kon ik de hand leggen op een zeer professioneel gebouwde, schaalverkleinde tweelingcompound-Lentz-kleppenmachine, compleet met ketel en condensor. De aangehangen voedingpomp, circulatiepomp en natte-luchtpomp ontbreken nog, net als de schoorsteen voor de ketel, de veerdrukveiligheden en een tweede peilglas. Een losse duplex voedingpomp is ook nog een stille wens… Ik ben begonnen om uit te rekenen hoeveel vermogen de machine zou kunnen leveren, wat het stoomgebruik daarbij is en heb aan de hand daarvan de volumes van de pompen berekend. De bedoeling is om het geheel in een grote sloep te bouwen. Vanwege mijn gezichtsbeharing lag de naam “S.S.Walrus” eigenlijk al voor de hand… Het stoommachinemuseum in Medemblik was zo buitengewoon vriendelijk om mij de beginselen van het stoken bij te brengen en het inzicht in diverse machines. Ook van de Heer Holman, die nog met deze machines heeft gevaren, heb ik een schat van informatie gekregen. Verder verheug ik mij telkens weer op de bezoeken die ik mag brengen aan de technische mannen van Stoomgroep Radingspoor die mij met raad en daad terzijde staan. Wellicht ontmoeten wij elkaar nog eens op een stoomevenement!

    #10521
    pfb
    Deelnemer

    Moi Frank,

    Welkom.

    Je hebt een goed idee van wat je wilt gaan doen met stoom. Wees niet bang iets te vragen want domme vragen zijn er niet.

    Heb je al een berekening gemaakt van de kosten? Misschien een tekening of foto van de machine plaatsen. We zijn benieuwd.

    Succes Peter

    #10522
    Stoomsnor
    Deelnemer

    Op verzoek heb ik een foto toegevoegd van de Dubbele Compound Lentz Kleppenmachine. Een foto zegt immers meer dan 100 woorden, nietwaar?

    Het onderwerp kosten en de verkrijgbaarheid speelt inderdaad bij machines van dit formaat.

    Ik wil dan ook een beroep doen op stoomliefhebbers die onderdelen hebben liggen of weten waar deze verkrijgbaar zijn.

    Met name een duplexvoedingpomp die ongeveer 3,5 liter per minuut kan leveren staat nog op het verlanglijstje, net als twee bronzen laaglichtende veerbelaste veiligheden met metalen zittingen, een afblaasdruk van 14 ato, met lichter, een 11/4″ aansluiting en een capaciteit van 225 kg.

    Het is de bedoeling om de machine-aangehangen pompen zelf te gaan bouwen, dus tekeningen zijn welkom!

    Voorlopig gaat de klus verder met het (deels laten) maken van de schoorsteen voor de ketel. Het wordt een behoorlijke jongen van 3800 mm lengte bij een diameter van 254 mm die de natuurlijke trek moet gaan garanderen. Wat het lastig maakt is dat het geheel kantelbaar moet worden om onder bruggen door te kunnen. Ach, het houd je bezig…

    #10523
    Stoomsnor
    Deelnemer
    #10524
    john
    Deelnemer

    niets te zien…

    Afbeeldingen moeten zowiezo NIET op je eigen computer staan maar ergens online op een server.

    Vanaf daar kun je de foto op een forum posten middels:

    [img]http://server%20waar%20je%20foto%20staat%20.jpg[/img]

    Dan worsdr een afbeelding zichtbaar op een forum.

    #10525
    baggeraar
    Deelnemer

    Eh………….

    Je hebt het over een schaalverkleinde machine, vervolgens over een pompcapaciteit en een veiligheid met een werkdruk die ik niet echt aan een model kan koppelen.

    Ik ben wel benieuwd naar foto’s, want een dockyard machine blijft een mooi stuk techniek.

    Hoewel deze machine geen aangehangen pompen heeft.

    #10526
    Stoomsnor
    Deelnemer

    De beloofde foto laat nog even op zich wachten, al stond die op een server in Google drive.

    Digitale techniek is niet mijn sterkste kant, maar ik mocht Bert Roode als beheerder als bijzonder vriendelijk en hulpvaardig ervaren, dus wie weet binnenkort…

    Het lastige is dat de bouwer en vorige eigenaar van machine en ketel is overleden waardoor een aantal vragen nog moet worden opgelost…

    De machine is schaalverkleind gebouwd (1:4,375), dus wel een schaalmodel, maar eentje van ruim een ton…

    Ik ben daarbij uitgegaan van de Lentz-kleppenmachine van Stork, zoals weergegeven op plaat XXXIV uit deel II van het Scheepsstoomwerktuig van A.D.F.W. Lichtenbelt.

    Typisch daarbij is wel dat er enkele maten zijn gewijzigd t.o.v. het origineel;

    Diameter hogedrukcilinder is 95 mm (klopt t.o.v. het origineel)

    Diameter lagedrukcilinder is echter 203,3 mm i.p.v. de schaalberekende 207 mm

    Zuigerslag is 140 mm i.p.v. de schaalberekende 210 mm.

    Nu is de originele machine bestemd om te draaien op 15 ata met oververhitte stoom van 320 graden Celsius. De bijbehorende ketel lijkt qua constructie niet meer te kunnen leveren dan 14 ata verzadigde stoom bij een temperatuur van 194 graden Celsius.

    Het lijkt erop dat de maten zijn aangepast om het verschil van oververhitte met verzadigde stoom te compenseren.

    Het kan ook nog zo zijn dat de slag van een beschikbare krukas de beperking was, al heb ik de indruk dat die (overigens zeer professioneel) in eigen beheer en dus maatgetrouw had kunnen worden gebouwd.

    Het is voor mij nieuw dat deze machine geen aangehangen pompen heeft. Op de tekening van de Storkmachine lijkt er een te zijn aangebracht tussen de dubbele compounds in, maar dat is misschien afhankelijk van type en uitvoering.

    De hogedrukcilinders leveren bij deze Lentz meer kracht dan de lagedrukcilinders (130 pk sterker bij in totaal 3000 pk). Mijn gedachte was dat die extra kracht wellicht zou worden gebruikt voor aangehangen pompen.

    Op deze wijze zou de krukas uiteindelijk toch evenredig zouden worden belast waardoor een mooie rondloop wordt verkregen.

    Graag zou ik binnenkort eens een kijkje nemen bij een van de Dockyards in het havenmuseum te Rotterdam om in overleg met de machinist een en ander te bekijken. Het is mij echter nog steeds niet gelukt om daarmee in contact te komen. Wie weet binnenkort…

    #10527
    Stoomsnor
    Deelnemer
8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven