Stoomtram Backer&Reub(spoor1)

De nieuwste berichten Forums Locomotieven en spoorse zaken Spoor 1 Stoomtram Backer&Reub(spoor1)

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Berichten
  • #172
    Anonymous
    Deelnemer

    Hallo,

    Ik ben afgelopen zaterdag 29/10/05 in de rijnhal in Arnhem geweest.

    Ik vond het een zeer geslaagde stoomdag!!

    Bij de stand van Stoomgroep Holland zag ik de bouwbeschrijving liggen van de Backer&Reub stoomtram voor spoor 1.

    Maar omdat ik op het moment nog druk aan het bouwen ben met de Home Made Dacre wacht ik even met de bouw.

    Maar hierbij wil ik vragen of er mensen zijn de de stoomtram gebouwd hebben?

    Graag reactie.

    Alvast Stoomgroeten:

    Arjan Korterink.

    #2244
    Anonymous
    Deelnemer

    Hallo Arjan,

    Sorry dat ik nu pas reageer op jouw vraag. Ik moet wat vaker op het

    forum kijken. Ik heb het tramlocje gebouwd, zij het met de nodige

    veranderingen. Als basis is het frame, de stoommachine en de ketel

    gemaakt volgens de tekeningen set. In het oorspronkelijke ontwerp

    is uitgegaan van een aparte spirituswagen achter het locje. Dit vond

    ik niet leuk. Het tramlocje moet naar mijn idee ook zelfstandig kun-

    nen rijden. Daarom heb ik een (klein 2,5×2,5×2,5 cm) spriritustankje

    in het locje gebouwd, met daaraan een brandertje betsaande uit vier

    pijpjes voorzien van lont, die in een vierkantje staan opgesteld (als

    alternatief van het brandertje met een poreussteentje). Doordat het

    locje vrij klein is en alles dus erg dicht op elkaar komt te zitten was de

    warmteoverdracht naar het tankje te groot, waardoor de spiritus ging

    koken. Het aanbrengen van wat isolatie tussen tankje en de rest (klinge-

    riet pakkingmateriaal) bleek de oplossing om dit te voorkomen.

    Dit was de eerste wijziging. Een tweede punt is dat de schoorsteen om

    voldoende trek op het vuur te krijgen veel te kort en te dun is aangege-

    ven. Ik heb deze vergroot door hem uit te voeren van standaard water-

    leidingbuis (ik meen 14×16 mm) met een lengte van ca. 60 mm. Hier-

    door ontstond voldoende trek op het vuur en was de stoomvorming vol-

    doende om het locje te doen rijden. Uiteraard moet je hiervoor de

    schoorsteen aansluiting op de ketel aanpassen. Tenslotte heb ik het locje

    van een totaal andere behuizing(kast) voorzien omdat ik de aangegeven

    kast foeilelijk vond. Ze is nu uitgevoerd als de enige in Nederland gereden

    hebbende B&R tramloc voor normaalspoor. Deze was meen ik van de HSM

    en heeft in Noord Holland gereden (tussen Wognum en nogiets).

    Als je het locje wilt zien kun je langs komen in Assen op 19 februari (ten-

    toonstelling metaalhobbygroep Assen) of in maart in Raamsdonckveer.

    Ik ben er dan ook om o.a. met het locje te rijden.

    m.v.g. Henny Scheele (tel 0596 592009)

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven