Stoomvoedings pomp

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 9)
  • Auteur
    hhogendoorn
    Deelnemer

Kan iemand mij vertellen wat de verhouding moet zijn bij een stoomvoedings pomp van toevoerleiding / diameter kogelklep / cylinder stoom/water etc?

Ik heb een verticale stoompomp , stoom cylinder 20mm, water cylinder 10 mm (dubbelwerkend) en ben begonnen met een toevoerleiding naar de voedingsklep van 5 mm binnen diameter .

De pomp had de grootste moeite om tegen de ketel druk in te pompen, hierna heb ik de toevoerleiding 3mm binnen diameter gemaakt , dit ging al beter maar nog niet naar tevredenheid. De kogelklep zit onder in de ketel (6 bar).

Zijn er regels hiervoor ?

Bij voorbaat dank , Hans

john
    Deelnemer

Beste heer Hogendoorn,

echte regels ken ik niet voor stoompompen, maar ik heb de indruk dat de verhouding stoomzuiger/pompzuiger wat aan de kleine kant is.

20 om 10mm, in theorie is het voldoende maar waarschijnlijk werkt eea makkelijker als de verhouding wat groter wordt gekozen, 25 om 10, of zelfs 8mm water zuiger.

de leiding diameter mag niet uitmaken.

3 of 5mm, alleen de doorvoersnelheid is hoger bij dunnere leiding.

Rene Witteman
    Deelnemer

Beste heer Hogendoorn.

John heeft gelijk de verhouding van de beide zuigers is niet correct.

Maak de waterzijde – zuiger maar eens 8 of zelfs 7 mm dan werkt hij veel beter.

Verder mag de slag ook niet te veel zijn.

Als je een bypass-leiding aanlegd in de persleiding kan e.e.a. ook beter opstarten.

(je laat dus het perswater gelijk teruglopen in de waterbak)

De pomp kan eerst op gang komen daarna zet je de bypass dicht of deels dicht.

Op deze manier kan de pomp rustig het water de ketel in persen.

De pompen zijn tevens zeer gevoelig voor smeerolie, als hij even zonder pompt zal hij slecht of niet opstarten.

Dus houd altijd de lubricator in de gaten.

Succes ermee mvg Rene

Foden_sam
    Deelnemer

Een vraag n.a.v. het bericht van dhr. Hoogendoorn en de antwoorden van John en René: op de site van Stoomgroep Zuid zijn tekeningen te vinden van dhr Coolegem, van een stoompomp met een verhouding 16 : 10 mm diam. Moet ik de conclusie trekken dat die niet of moeilijk werkt? Ik heb deze pomp op een loc van de bouwer in werking gezien in Loon op Zand en die leek prima te werken. Mocht ik ooit zo’n pomp gaan maken dan ben ik liever gewaarschuwd.

hhogendoorn
    Deelnemer

Foden_sam wrote:

Een vraag n.a.v. het bericht van dhr. Hoogendoorn en de antwoorden van John en René: op de site van Stoomgroep Zuid zijn tekeningen te vinden van dhr Coolegem, van een stoompomp met een verhouding 16 : 10 mm diam. Moet ik de conclusie trekken dat die niet of moeilijk werkt? Ik heb deze pomp op een loc van de bouwer in werking gezien in Loon op Zand en die leek prima te werken. Mocht ik ooit zo’n pomp gaan maken dan ben ik liever gewaarschuwd.

De pomp die ik gemaakt heb is uit de modelbouwer “Simplex”, zuiger diameter 30mm , deze heb ik verkleind naar 20mm. Ik ben nu aan het ombouwen naar een zuiger aan de waterkant van 7 mm , kijken hoe dit gaat.(dubbelwerkend)

Hans

PS vereerd dat jullie mij de “heer” noemen ,maar ik heet Hans.

Foks Peter
    Deelnemer

Hallo Hans,

Als de pomp moeizaam werkt, kan je ook eens kijken naar het opp. van de terugslagklep op de ketel, als deze een beetje groot is gekozen kost het een hoop kracht om hem te lichten opp. X keteldruk………….. 8)

Groet Peter.

Rene Witteman
    Deelnemer

mijne heren,

Ik heb zelf al 11 stoompompen gemaakt in allerlij formaten.

De basis was altijd diegene uit de modelbouwer 1980 van de heer Ad.Naves.

Een prima werkend model wat fuctioneerd als je hem nauwkeurig

maakt.

De eerder beschreven methode om iets zomaar te vergroten of te verkleinen gaat niet altijd op.

Er zijn een aantal delen (met name de stuur en hulpschuif) welke aangepast moeten worden in een verkleine en vergrote versie.

Dit moet je per model zelf uitproberen.

De basismaat van de heer Naves had een stoomzuiger van25mm en een waterzuiger van 15mm.

mvg Rene

hhogendoorn
    Deelnemer

Rene Witteman wrote:

mijne heren,

Ik heb zelf al 11 stoompompen gemaakt in allerlij formaten.

De basis was altijd diegene uit de modelbouwer 1980 van de heer Ad.Naves.

Een prima werkend model wat fuctioneerd als je hem nauwkeurig

maakt.

De eerder beschreven methode om iets zomaar te vergroten of te verkleinen gaat niet altijd op.

Er zijn een aantal delen (met name de stuur en hulpschuif) welke aangepast moeten worden in een verkleine en vergrote versie.

Dit moet je per model zelf uitproberen.

De basismaat van de heer Naves had een stoomzuiger van25mm en een waterzuiger van 15mm.

mvg Rene

Rene,

Was wel een paar avondjes zwoegen maar ik heb nu de zuiger 7 mm en de pomp staat nu rustig tegen 6 bar in te pompen zonder probleem. Ook de opbrengst valt me toch reuze mee. Bedankt , Hans

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 9)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven