Stoomwals Rode Paulien

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen Stoomwalsen & Trekkers Stoomwals Rode Paulien

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 41)
  • Auteur
    Alex
    Deelnemer

Hallo allemaal

Er is nu een forum voor walsen en trekkers gekomen dus ben ik eigenlijk wel verplicht om een bijdrage te leveren in de vorm van een bouwverslag van mijn stoomwals.

Nu mijn stoomloc Juliet naar tevredenheid loopt wordt het tijd voor een nieuw project. Zoals ik al in andere draadjes geschreven had word dit een stoomwals. Omdat deze groot genoeg moet zijn voor het rijden op het rallyveld was de eerste gedachte om een Alice x 2 te maken. Gebruikmakend van de Alice tekeningen en de Fowler trekker van Alexander Heijnsdijk en na het bekijken van honderden foto’s en een aantal walsen in het grootbedrijf is er nu een nieuwe wals ontstaan die ik Paulien noem naar mijn dochter. De kleur wordt donkerrood vandaar Rode Paulien. De schaal is 1:6 ofwel 2″, lengte ruim een meter, gewicht rond de 100 kilo. Omdat ik niet stil kan zitten is de voorbouw bestaande uit voorwals, voorvork met as, rookkast en schoorsteen inmiddels (bijna) gereed. De tekening voor de stalen ketel is door de daarvoor aangewezen stoomgroepfunctionaris doorgerekend en goed bevonden voor een werkdruk van 8 Bar. Dat geeft de mogelijkheid om een tweecilinder compound te bouwen die naar mijn verwachting beter zal lopen dan de oorspronkelijke 1 cilinder. Ook wil ik de overbrenging met 2 versnellingen uitvoeren. Komende tijd ga ik materiaalvoor de ketel bijeen zoeken, en begin ik de tender te maken.

De bedoeling is om hier regelmatig verslag te doen, de eerste foto staat online binnenkort volgen er meer.

Groeten Alex

[img]http://img140.imageshack.us/img140/5016/hpim8345lb3.th.jpg[/img]

Anoniem
    Inactief

Toch maar even het forum aangemaakt ;)

Klinkt allemaal erg goed Alex, ben benieuwd naar de eerste foto’s !

Alex
    Deelnemer

Bedankt Vincent , de foto’s komen eraan.

groeten Alex

mjhduncker
    Deelnemer

Alex ik las dat je reeds in het bezit ben van een goed gekeurde tekening voor de ketel.

Ik heb inmiddels een naadloze stoombuis van 5mm besteld. 35.8.1.

Ik durf het bijna niet te vragen maar is er een mogelijkheid dat ik over jou tekening kan beschikken ?

Anders moet ik het gehele traject zelf ook nog een keer doorlopen.

Een vergoeding is geen probleem.

mvg Mark

Alex
    Deelnemer

Hoi Mark

Ik wil je met alle plezier aan een tekening helpen, tenslotte gebruik ik zelf- en vele andere bouwers eveneens- regelmatig ook tekeningen die door anderen gemaakt zijn. Ik weet niet precies hoe we dit moeten regelen, mijn tekeningen zijn doorgerekend en gecontroleerd via de stoomgroep, ik zal dan ook eerst met de desbetreffende persoon contact opnemen. Ik denk dat we dat even via de PM moeten regelen.

Jij schreef dat je een stuk stoombuis van 133 mm x 5 besteld hebt, ik ben in mijn tekening uitgegaan van buis 139.7 x6.3 en voor de vuurkist van HII 6mm , de pijpenplaten HII 8mm. Dat is misschien dik maar dunne ketelplaat is moeilijk te verkrijgen en 6 mm is prima te lassen. De doorsnede van de ketel heb ik dus bewust iets groter gekozen zodat de inhoud ondanks de grotere wanddikte ongeveer gelijk blijft. Dit kan voor jou dus een probleem zijn omdat je je frame al klaar hebt en dan past er geen 6mm extra tussen. In dat geval zou je misschien mijn tekening kunnen aanpassen en opnieuw ter goedkeuring aanbieden, eventueel wil ik je daarmee wel helpen.

Groeten Alex

mjhduncker
    Deelnemer

Hoi, Alex dat lijk me fijn als je me daarbij kunt helpen.

Inderdaad moet ik wel van de 133 uitgaan anders kan ik 2 jaar werk in de prullenbak gooien. Ik hou net genoeg ruimte over om de ketel in de orginele frame dragers te plaatsen.

Ik weet niet niet of het zo werkt maar een met een maximale werkdruk van 6 bar ben ik ook al te vreden als dit uitkomt voor de 5mm ketel.

Het is mij niet om het raily rijden maar meer om het stoken en draaien.

Ik moet anders ook aanpassing maken aan de achteras, versnellingen etc.

Volgens mij moet ik er wel mee wegkomen, als ik het regelement er op nazie. Maar voor het aanpassen van een tekening en de goedkeuring ervan kan ik wel wat hulp gebruiken.

Verder heb ik een printje gemaakt van je ketel buis, ik ga vandaag bij deze firma aan een server sleutelen dus kan ik gelijk informeren naar je ketel buis, de buis die wilt hebben is de zelfde nen als ik heb gekozen.

Groet Mark

mjhduncker
    Deelnemer

Alex, kom net terug uit Den Haag en de firma aldaar had een slecht bericht, de firma welke onze buis heeft, heeft het zo druk dat ze dit soort orders niet meer willen aannemen, wel als we een lengte van 6 meter willen bestellen. Deze buis zou al uit Duitsland zijn gekomen omdat niemand anders ook ODS niet wilde leveren.

We kunnen nu wel aan een buis komen ST52 met attest en certificaat, ik ben alleen vergeten te vragen naar het NEN nummer.

Volgens de heer die zeer veel ervaring heeft met bouwen van ketels, (heeft dit ongeveer 45 jaar gedaan) moet deze buis geen problemen geven voor de keuring, deze buis is van een nog betere klasse dan de 35.8.

Misschien dat je het even kunt navragen, iets anders zit er niet op dus heb ik gelijk maar gevraagt of hij in iedergeval mijn buis kan laten afkomen, 1000x133x6,3. ik heb gelijk maar de 6,3mm dikte genomen welke straks beter aansluit bij de ketel platen van 6mm.

Groetjes

Alex
    Deelnemer

Hoi Mark

Jammer dat een stuk buis rond 140 niet lukt, en ronduit fustrerend dat niemand een stuk pijp wil verkopen, van 6 m kan ik 12 ketels maken. Dit is algemeen een veel gehoorde klacht dat bedrijven geen zin hebben om kleine hoeveelheden aan ons te verkopen. Ik vraag me wel af hoe anderen dit doen of worden er soms geen stalen ketels meer gebouwd?

Ik heb naar de keteltekening gekeken en denk dat het wel zal lukken om hem 7mm smaller te maken, het grootste probleem zal zijn om de vlampijpen in te passen. Ik ga uit van 15 mm pijpen, dan is de onderlinge steek min. 18,75 mm. In de breedte lukt dat wel maar in de hoogte moet ik het iets aanpassen en het is beter om niet precies op een grenswaarde te zitten. De tekening moet je dan opnieuw laten goedkeuren, de adressen staan achterin de Onder Stoom ( er van uitgaande dat je lid bent) hier kun je ook informeren of st 52 toegestaan is, van belang is vooral het koolstof gehalte van het staal, max 0,23% word toegestaan. Van de week wil ik ook nog bij een paar adressen informeren naar pijp maar makkelijk is het dus niet.

Groeten Alex

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 41)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven