stoomwals tekeningen

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 15)
  • Auteur
    Alex
    Deelnemer

Na jaren van stilstand schiet ik nu aardig op met het rijklaar maken van mijn 3.1/2″ Juliet.Het is mijn bedoeling haar dit voorjaar op Nienoord onder stoom te brengen.Ondertussen denk ik na over een volgend bouw project. Het meest aantrekkelijk lijkt mij een wegmachine ,groot genoeg om mij te trekken zodat ik ook gewoon een rondje om huis kan rijden.Nu kan ik op internet veel vinden over model road en traction engines in soorten en maten maar vrijwel niets over model stoomwalsen

,ook niet in Engeland.Uit zondering is de “Alice”.Ik weet niet op wat voor schaal deze is en ook niet of dit een freelance machine is of een model van een bestaande wals. Het vreemde is juist dat er In Nederland meer walsen dan stoomtractoren geweest zijn, in ieder geval is mijn vroegste stoom herinering een tweetal stoom walsen die een puinfundatie voor een asfalt weg aan walsten ergens rond 1962. Volgens mij was er een wals met dichte walsrollen, dus geen spaakwielen.Het asfalt werd trouwens met een dieselwals aangewalst.Wat ik zoek zijn tekeningen cq ontwerp voor een wals van +/- 75 tot 100 cm lang.Zal schaal 1:6 of engels 2″zijn,aangezien mijn draaibank niet heel erg groot is.Ook zoek ik een leverancier voor gietstukken bv cilinderblok, maar in Engeland vind ik-op internet- tot nu toe geen materialen voor een steamrollerIk hoop dat hier iemand helpen kan,anders moet ik toch maar aan de Fowler gaan denken

Groeten Alex

wim600008149
    Deelnemer

Alex,

Moet het een wals zijn, of mag het ook een road loco of evt zelfs een showmans engine zijn?

Misschien kan deze draad op dit forum je interesse opwekken :

http://forum.stoomgroepholland.nl/viewtopic.php?t=107” class=”bbcode_url”>http://forum.stoomgroepholland.nl/viewtopic.php?t=107

Groetjes, Wim

wim600008149
    Deelnemer

Nog vergeten te zeggen,

Bij http://www.ajreeves.com/home.html” class=”bbcode_url”>http://www.ajreeves.com/home.html kan je tekeningen kopen.

Meestal zijn dit grotere modellen, maar tekeningen zijn altijd te

verschalen. Navraag bij NVM destijds heeft me geleerd dat je ook via Rob

Sauerbier in Zierikzee tekeningen van Reeves kan bestellen.

Alex
    Deelnemer

Hoi Wim

Bedankt voor je reactie.Ik hoef natuurlijk niet persé een wals te bouwen maar het trek me wel aan,gedeeltelijk uit jeugdsentiment (en zo oud ben ik nog niet eens) en gedeeltelijk om iets anders dan anders te bouwen.Ik bedoel traction engines zijn er al zoveel.Ik vraag me dus wel af om welke reden er in verhouding zo weinig modelwalsen zijn.Jouw draadje over de showmans had ik algelezen,maar zonder je te willen beledigen dit type machine spreekt mij niet aan om zelf te bouwen.De site van Reeves kende ik al, ik had alleen niet gezien dat daar een Minnie convertibel op staat maar dat is ook weer 1″.Ik heb op mijn zoektocht ook de wals op jouw site -die ik iedereen kan aanbevelen- aangeklikt maar eeehhh.. :?:

tot slot nog een link in Engeland maar dit model is me weer te groot http://www.stationroadsteam.co.uk/archive/2310/

Misschien is Alice dan toch op te schaalen of kan ik iets doen met een bewerking van die Fowler van de cd naar een walsmodel

Blijft als tweede mogelijkheid dus ook nog de Fowler tractor in beeld.

Groeten Alex

wim600008149
    Deelnemer

Niet gemakkelijk hé.

Het hoofdstuk over stoomwalsen op mijn website is er idd. nog niet, en momenteel ben ik m’n gehele site in een nieuw kleedje aan het steken. Al zeg ik het zelf, hij wordt reuze mooi en ik hoop hem zo spoedig mogelijk online te zetten (met je berichtje in m’n gastenboek 😉 ) maar het vergt gigantisch veel werk… 🙄

Als je de maten op de plannen van Alice (lbh = 520x182x300mm) nou es eenvoudigweg verdubbelt, dan kom je er normaalgezien toch, niet? Wel natuurlijk oppassen voor oa de boiler, want daar volstaat het niet enkel de afmetingen de verschalen.

Die cilinderblok, moet die gegoten zijn? Ik heb ook al dikwijls gezien dat buizen dienen als cilinders met daarond koperplaat, zodanig gevormd dat het geheel dezelfde vorm als de gegoten blok heeft. Ik denk zelfs dat het op de plannen van de stoomtractor de door de ledenservice wordt verkocht ook zo wordt voorgesteld.

Tevens ben ik zeer nieuwsgierig naar hoe je de achterwielen gaat maken. De spaken (als die er al zullen zijn) zijn normaliter geen probleem maar hoe ga je te werk gaan voor de velg?

Alex
    Deelnemer

hoi Wim

Ik zat ook al te denken aan het verdubbelen van Alice uiteraard met een aangepaste keteltekening die aan alle eisen voldoet.Volgens mij werden er vroeger door de fabrikanten van stoomtractoren ook walsen gebouwd gebaseerd op een tractor uit hun productie met bv dezelfde ketel en machine onderdelen, vandaar mijn gedachte om een Fowler aan te passen.In dat geval kan ik uitgaan van een reeds goedgekeurd ketelontwerp.Als ik naar Alice kijk en een foto Van een Marshall steam roller die ik tegen kwam klopt mijn opmerking over spaakloze walsen dus wel.Hoe ik ea ga maken weet ik nog niet, ik denk iets met dikwandige buis en ingelaste velg-ringen.Wat gietstukken aangaat ,sommige onderdelen vind ik mooier in gietvorm dan opgebouwd maar als je de prijzen van gietstukken ziet krijg je de neiging om alles op te bouwen.Ik wil binnenkort eens nagaaan of het lonend is om zelf een gietmodel te maken en die hier in de buurt te laten gieten, meestal is de vorm het duurste in het proces.

Groeten Alex

Alex
    Deelnemer

Al surfende kwam ik van de week een artikel tegen bij de Engelse stoomwalsen club.Het ging erom of een bepaalde Marshall wals als origineel erkend kan worden omdat de machine ooit door de fabriek met zowel walsrollen als tractorwielen is afgeleverd. Kan ik hieruit concluderen dat voor beide uitvoeringen dezelfde ketel/machine gebruikt werd?

Ook las ik dat walsen vaak zonder wielen werden geexporteerd,die werden er dan na aankomst door de dealer onder gezet.Verder heb ik nog kunnen vinden dat met name walsen gebouwd na 1940 dichte wielen kenden zelfs gelast als ik het goed zie op de foto’s!

word vervolgd…. Groeten Alex

mjhduncker
    Deelnemer

Alex, even voor stellen mijn naam is Mark Duncker en ben bezig met de bouw van de ALICE X2.

Tender en de voor en achter rollen zijn gereed. Ik ben nu begonnen met de ketel.

Voor dat ik de tekening opnieuw ga maken, heb ik eerst gekeken wat voor buis er beschikbaar is, in dit geval kom je niet uit met 130mm buis en 6mm wordt te dik, deze buis is niet te krijgen en laten walsen was geen optie volgens diverse bedrijven die dat konden, ik heb nu via een machine handel in Den Haag een 1mtr 5mm naadloze stoombuis volgens de specificatie uit het ketel regelement van de club besteld met certificaat. Deze buis is 133 rond en gaat dus passen.

Hierna moeten alle zadels en radiussen ook nog aangepast worden.

Ook wil ik er een andere kop opzetten en ketel bekleding.

Voor de vorderingen kun je kijken op http://www.kws4711.nl onder machinisten.

Mischien is het leuk om eens contact op te nemen.

mvg Mark Duncker

06-29096982

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 15)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven