De nieuwste berichten › Forums › Stoom algemeen › Stoomwalsen & Trekkers › stoomwals tekeningen
- Dit onderwerp bevat 14 reacties, 5 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 16 jaren, 7 maanden geleden door
Johan.
- AuteurBerichten
- 27 augustus 2006 om 23:54 #2282
Alex
DeelnemerHoi Mark Ik moest even zoeken maar heb jouw foto’s van Alice gevonden. Ziet er goed uit, vooral de voorwalsrollen komen mij bekend voor. Ik heb de kop van de wals ook veranderd, en ook het bovenlager van de voorvork aangepast, zodat deze zijdelings kan bewegen. Doe je dit niet dan zou op een oneffen ondergrond je ketel tordeeren. Voor een Alice in 1:12 zal dat niet veel uitmaken maar voor een grotere machine door zijn gewicht wel. De voorbouw van mijn wals zoals deze op de foto staat weegt al 32 kg! De foto staat in het niewe forum walsen en trekkers, van de week hoop ik meer foto’s online te zetten.
Voor onze Admin, misschien is het een idee om dit draadje ook te verhuizen naar walsen en trekkers?
28 augustus 2006 om 11:20 #2283Anoniem
InactiefEn ook deze hoort natuurlijk in het forum Stoomwalsen en Trekkers Verplaatst Algemeen->Stoomwalsen & Trekkers
24 april 2007 om 18:16 #2284Johan
DeelnemerVraagje… De keteltekening van de Burrell Traction engine die in het “Handboek stoomketels”staat lijkt me interessant. Heeft iemand “toevallig”de tekeningen van die bewuste machine liggen? Zou graag een kopietje overnemen (tegen vergoeding uiteraard
😉 ) om een Ruston & Hornsby Chain Tractor te ontwerpen.Oh Alex en Mark hoe is het met de Alice 2?
Zag er goed uit! Compliment!!
groet, Johan (die mafkees met de pet van het SOMA College)
😉 24 april 2007 om 22:52 #2285Alex
DeelnemerHoi Johan Leuk om jou hier te treffen. Ik kan je niet aan tekeningen helpen maar ben wel benieuwd wat je ervan gaat maken en in welke schaal.
Wat de Alice 2 betreft, je hebt mijn ketel een paar weken terug gezien, deze is nu afgelast en vandaag heb ik hem voor het eerst gevuld en wat druk erop gezet. Ik ben nu bezig de vlampijpen na te walsen, een paar lekken nog een klein drupje. Van Mark zijn ketel zijn we nog bezig de keteldelen te lassen, dat zal nog even duren voor die ook klaar is.
Groeten Alex
25 april 2007 om 07:59 #2286Johan
DeelnemerDie ketel zag er goed uit. Nou de schaal is nog niet helemaal bekend. Dat wordt vanuit de tekeningen bepaald. Maar het duurt nog wel even voordat we (het wordt een “club project”) echt gaan beginnen. Maar zitten er trouwens koperen vlampijpen in jullie ketels? Zit nog steeds een beetje te dubben over dat walsen. dus als het eventueel kan kom ik tegen die tijd met wat vraagjes..groeten Johan
25 april 2007 om 18:48 #2287Alex
DeelnemerHoi Johan Ik heb koperen pijpen in mijn ketel, maar de meningen zijn verdeeld wat beter is, koper of staal. Het kan beide en wordt ook beide gebruikt maar als koper me niet bevalt kan er altijd nog staal in. Je zou ze ook kunnen zilversolderen of bij staal lassen, maar inwalsen heeft het voordeel dat je de pijpen kan vervangen mocht dat nodig zijn. Verder heb ik het idee dat bij koperen pijpen de warmte overdracht beter is, niet voor niets hadden stoomlocs (b.v. 3737) vroeger een koperen binnenvuurkist. Neem wel koperpijp met een grotere wanddikte, aan waterleidingbuis heb je niets. Als stalen vlampijp zou hydrauliekbuis misschien geschikt zijn maar dan moet je wel het koolstof gehalte van het staal zien te achterhalen. Uiteraard kun je ook orginele vlampijp gebruiken maar ik weet niet of dat in kleinere diameters b.v. 15mm te krijgen is.
Groeten Alex
26 april 2007 om 17:06 #2288Johan
Deelnemermja dat vervangen was ook mijn idee. Want om een paar lekke vlampijpen een complete (in goede staat) stalen ketel af te keuren is zonde als het nog goed te vervangen is. Bij gelaste pijpen de handel eruit slijpen daar krijg ik een beetje het geitengebrek van..sowiezo slijpen aan een ketel….brrrrr en koper is inderdaad een uitstekende warmte geleider.. groeten Johan
- AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.