stroef lopende cilinder

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen Stationaire machines stroef lopende cilinder

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    c.detheije
    Deelnemer

Beste mede stoom genieters.

Ik ben bezig met een stoommachientje op te knappen. Kijk maar op deze site: http://www.famdetheye.nl/cheddar%20steam%20boiler%20pipet.htm

Maar helaas is de cylinder erg stroef en heeft het dus grote druk nodig om te draaien. Volgens mij is het de zuiger zelf die vast loopt. Ik meen me te herrinneren dat er een pasta bestaat die je kan gebruien om een beetje metaal weg te slijpen (vloeibaar schuurpapier). Heeft iemand hier ervaring mee?[/img]

matthijs
    Deelnemer

Hallo

Die pasta heet lep-olie en word normaal gesproken op een lepschijf gebruikt om een bepaalde vlakheid of ruwheid te maken aan een produkt

Het is een olie met korrels er in die je kunt verglijken met de korrels van een gewone slijpsteen maar dan veel kleiner.

Ik denk niet dat dat de oplossing is, je kunt beter de cilinder gaan honen.

Hoewel ik het vreemd vind dat het cilindertje nu te klein is, het was toch een opknapper? Hij heeft dan toch ooit gelopen?

Gr Matthijs

c.detheije
    Deelnemer

Waarschijnlijk heeft hij lang stil gestaan en is er wellicht roestvorming?

Het is ook helaas een cylinder die niet uit elkaar kan. (mij is het nog niet gelukt) Vandaar dat ik het met die pasta wilde proberen en dan een tijdje laten lopen totdat hij soepel loopt. Enige andere ideen zijn ook altijd welkom

Gompy
    Deelnemer

Gewoon WD40 erin spuiten en een tijdje laten staan.

c.detheije
    Deelnemer

Ik heb WD-40 geprobeerd en zo’n 10 minuten erin gehouden. Helaas was het nog niet echt opgelost. Dus toch maar die pasta/olie kopen. Weet iemand waar ik die kan halen?

JAM
    Deelnemer

Bij een automaterialen zaak kun je pasta kopen om kleppen in te slijpen. Dit maakt het zeker weer gangbaar.

Wellicht ben je beter af met een ‘iets’ subtielere aanpak te denken valt aan:

– Poetsmiddel voor aluminium/chroom

– Poetsmiddel voor koper

– Tandpasta

Vooral de laatste is een heel mild schuurmiddel. Ik heb het met succes gebruikt om een spiegeglad resultaat te bereiken met aluminium. Wellicht werkt het ook voor messing (dacht ik te zien op de foto’s).

-Jaap-

c.detheije
    Deelnemer

Even bij onze instrumentele dienst langs gelopen en ik heb de meest fijne olie meegekregen. Dus nu nog uitproberen. Wellicht eerst met tandpasta en daarna met de olie. Ik ga het vanavond uitproberen.

c.detheije
    Deelnemer

It’s alive…. alive.

Jazeker, hij doet het. De lep-olie heeft gewerkt. Ik laat nu de start keteldruk oplopen tot 2 bar, waarna de machine gestart wordt. Dit om eventuele water door te blazen. Daarna zakt de druk tot ongeveer 1 bar en kan de machine voorwaarts en achteruit gezet worden. Ik heb nu wel gemerkt dat de ketel erg klein is voor deze zeer snelle machine. Ik hoop dat ik snel weer een mooie grotere ketel kan vinden voor in een boot. Dus mocht je wat hebben, laat het me weten.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven