tappen

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Anonymous
    Deelnemer

Hallo, Kan iemand mij vertellen hoe ik een afgebroken tap (1,4mm) uit het tapgat kan verwijderen? Of moet ik een nieuw onderdeel maken ?

Groeten Jan

Anonymous
    Deelnemer

Afhankelijk van het materiaal van het werkstuk kan de volgende methode worden toegepast: Snij een stukje plastic slang netjes recht af en lijm dit met seconden lijm met snijkant op het werkstuk, zodanig dat er een bijsje boven de afgebroeken tap ontstaat. Doe hierin 1 of 2 druppels salpeterzuur ( verkrijgbaar bij een goede drogist; pas op zeer agressief, zelfs de damp voor alles wat zich in de omgeving bevindt). Het materiaal rondom de tap zal worden weggevreten en na enige tijd kan het afgebroken stuk uit het gat worden gepulkt. Gat overmaats boren en -tappen waarna je een prop van hetzelfde materiaal erin schroeft, met een borgmiddel. Daarna kan in de prop op de juiste plaats het oorspronkelijk gat worden geboord en opnieuw getapt.

Het is een redmiddel, maar het alternatief is werkstuk weggooien ben ik bang.

Succes ermee.

Anonymous
    Deelnemer

Hartelijk dank voor het antwoord op mijn vraag betreft de afgebroken tap.In de toekomst kan ik hier misschien nog eens mijn voordeel mee doen, maar nu moet ik inderdaat een nieuw onderdeel maken want het tapgat bevind zich in de kopse kant van 2mm dik materiaal dus er geen plaats voor een prop. Nogmaals hartelijk dank.

Groeten J.Kwakkel

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven