Tekeningen gezocht voor GNR Stirling Single No1 Spoor2

De nieuwste berichten Forums Locomotieven en spoorse zaken Locomotieven en spoor algemeen Tekeningen gezocht voor GNR Stirling Single No1 Spoor2

  • Dit onderwerp bevat 3 reacties, 3 deelnemers, en is laatst ge├╝pdatet op 3 jaren geleden door wijns.
4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Berichten
  • #1847
    ArieVerbeek
    Deelnemer

    Hallo,

    Ik heb plannen om een live steamer voor een spoor 2 baan te bouwen. De schaal wordt 1 inch is 1 mm,

    dus 1 : 25. Heeft er iemand tekeningen voor dit model liggen (hoeft niet dezelfde schaal te zijn kan aangepast worden). Kan je met een gebouwd Single verwachten dar je 2 man kan verplaatsen op een spoor 2 baan? Het kan eventueel op een aangepaste 3,5 inche baan geprobeerd worden.

    Als je tips hebt dan hoor ik het graag.

    Met vriendelijke groet,

    Arie Verbeek

    #11513
    wijns
    Deelnemer

    Dag Arie

    Met een sterling op spoor 2 en daar twee volwassenen achter zal krap worden.

    De keteldiameter kan maximum iets van een 56 mm worden doordat de grote wielen naast de ketel komen te liggen.

    Dat is de diameter van een spoor 1.

    Zelf heb ik een paar 2.5 ” loc’s en een ” normale ” locomotief heeft daar een diameter van 80 mm.

    Dat lukt om te rijden met 2 , maar heel veel heb je niet over.

    Tekeningen zijn te koop bij de Engels organisatie voor spoor 2.5″.

    http://www.n25ga.org/Designs/LNER%20Designs/Stirling%208ft%20Single/Peter%20Gardner%27s%20Stirling%208ft%20Single.htm

    Dirk

    #11514
    willemvdm
    Deelnemer

    Ik denk dat als je met personen gaat rijden je bij een kleine lok zowiezo beter voor een goederenlok kunt kiezen.

    Een personentrein locomotief is gebouwd voor snelheid en niet voor trekkracht.

    De Stirling Single heeft 2 grote aandrijfwielen, en is dus voor snelheid gebouwd.

    Een goederen locomotief heeft vaak 6 kleinere aandrijfwielen, heeft veel meer grip op de rails.

    Maar kleinere wielen is minder snelheid maar meer koppel.

    Vrijwel alle locomotieven hebben zoveel kracht dat ze de wielen kunnen laten slippen op de gladde stalen rails.

    Zie het als met een auto op de weg, met een 4 wiel aangedreven auto kun je een veel zwaardere aanhanger trekken dan met een 2 wiel aangedreven auto.

    Kies dus voor een loc met meerdere aangedreven assen, die slippen minder snel door.

    Waar wil je trouwens gaan rijden?

    Ik ken in Nederland geen 2,5″ banen.

    Succes Willem

    #11515
    wijns
    Deelnemer

    In Antwerpen “KMYCA” ligt een mooie spoor 2.5″ baan.

    https://www.kmyca.be/fotogallerij/

    Dirk

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven