Tekeningen gezocht voor GNR Stirling Single No1 Spoor2

De nieuwste berichten Forums Locomotieven en spoorse zaken Locomotieven en spoor algemeen Tekeningen gezocht voor GNR Stirling Single No1 Spoor2

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    ArieVerbeek
    Deelnemer

Hallo,

Ik heb plannen om een live steamer voor een spoor 2 baan te bouwen. De schaal wordt 1 inch is 1 mm,

dus 1 : 25. Heeft er iemand tekeningen voor dit model liggen (hoeft niet dezelfde schaal te zijn kan aangepast worden). Kan je met een gebouwd Single verwachten dar je 2 man kan verplaatsen op een spoor 2 baan? Het kan eventueel op een aangepaste 3,5 inche baan geprobeerd worden.

Als je tips hebt dan hoor ik het graag.

Met vriendelijke groet,

Arie Verbeek

wijns
    Deelnemer

Dag Arie

Met een sterling op spoor 2 en daar twee volwassenen achter zal krap worden.

De keteldiameter kan maximum iets van een 56 mm worden doordat de grote wielen naast de ketel komen te liggen.

Dat is de diameter van een spoor 1.

Zelf heb ik een paar 2.5 ” loc’s en een ” normale ” locomotief heeft daar een diameter van 80 mm.

Dat lukt om te rijden met 2 , maar heel veel heb je niet over.

Tekeningen zijn te koop bij de Engels organisatie voor spoor 2.5″.

http://www.n25ga.org/Designs/LNER%20Designs/Stirling%208ft%20Single/Peter%20Gardner%27s%20Stirling%208ft%20Single.htm

Dirk

willemvdm
    Deelnemer

Ik denk dat als je met personen gaat rijden je bij een kleine lok zowiezo beter voor een goederenlok kunt kiezen.

Een personentrein locomotief is gebouwd voor snelheid en niet voor trekkracht.

De Stirling Single heeft 2 grote aandrijfwielen, en is dus voor snelheid gebouwd.

Een goederen locomotief heeft vaak 6 kleinere aandrijfwielen, heeft veel meer grip op de rails.

Maar kleinere wielen is minder snelheid maar meer koppel.

Vrijwel alle locomotieven hebben zoveel kracht dat ze de wielen kunnen laten slippen op de gladde stalen rails.

Zie het als met een auto op de weg, met een 4 wiel aangedreven auto kun je een veel zwaardere aanhanger trekken dan met een 2 wiel aangedreven auto.

Kies dus voor een loc met meerdere aangedreven assen, die slippen minder snel door.

Waar wil je trouwens gaan rijden?

Ik ken in Nederland geen 2,5″ banen.

Succes Willem

wijns
    Deelnemer

In Antwerpen “KMYCA” ligt een mooie spoor 2.5″ baan.

https://www.kmyca.be/fotogallerij/

Dirk

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven