tig lassen of pap koken

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen Werkplaatstechniek tig lassen of pap koken

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Berichten
  • #1818
    Menno Marrenga
    Deelnemer

    Als ik twee forse blokken pisbakkestaal aan elkaar wil TIG-lassen lijkt het wel of ik pap aan het koken ben: zo veel bellen borrelen uit de smelt op. Ook als ik de oppervlaktes helemaal blinkend glad slijp, oppoets met benzine en dan afdroog, de bellen blijven komen. Dus oppervlaktevuiligheid zal het wel niet zijn – trouwens, bij veel vuiler maar dunner materiaal heb ik dit probleem niet. Ik dacht: als ik maar lang genoeg doorkook dan moet elke mogelijke uitgassing wel stoppen, maar zelfs na het ijzer rondom de las minuten lang roodgloeiend houden blijft het: blub, blub. Ik krijg zelfs de indruk dat het dan erger wordt.

    Wie herkent dit effect?

    Waar komt al dat gas vandaan?

    #11431
    pfb
    Deelnemer

    Moi Menno,

    Ik hen een vermoeden wat jij pisbakkenstaal noemt een staalsoort is wat lood bevat, het z.g. automatenstaal. dat is haast niet te lassen want je kookt het lood eruit. Zilver/hardsolderen gaat goed.

    Staal met een zwarte huid kun je beter lassen, niet dat gladde spul.

    Succes, Peter

    #11432
    Menno Marrenga
    Deelnemer

    Dat lijkt een plausibele verklaring.

    Ik heb geen idee wat voor soort staal ik heb. Meestal gewalste en gelaste kokers en ge-extrudeerde hoeklijntjes of IPE profielen. Het heeft wel een zwarte walslaag maar dat zegt niet zo veel. Het komt uit China en ik vrees dat ze daar hun hoogovens op bruinkool stoken en dat het schroot niet echt vloeibaar wordt. Dat merk ik al achter de draaibank. Soms denk ik: dit draait lekker, vermoedelijk zit ik nu op een oud gietijzeren huinhek en dan ineens breekt de beitel: heeft iemand een Zweeds kgellager in de smelt gegooid of zo iets. Het staal is dus niet homogeen. Best mogelijk dat er hier en daar wat oud lood in zit, schroot van een uitgedeukte auto of zo.

    Als je gelijk hebt, dan zal ik wat vaker met messing gaan solderen. Want wachten tot al het lood er uit gekookt is – dat is niet te doen.

    #11433
    Roy Wilms
    Deelnemer

    Hoi, wellicht overbodig, maar dit krijg je ook als je met het verkeerde gas last. Maar ik neem aan dat je daarna gekeken hebt.

    Roy

    #11434
    Menno Marrenga
    Deelnemer

    Bedankt voor je suggestie.

    Ik gebruik argon. Hoe kan ik testen of het wel zuiver is?

    #11435
    Roy Wilms
    Deelnemer

    Dat moet op de fles staan

    #11436
    Menno Marrenga
    Deelnemer

    Niet op mijn fles, maar die komt uit Trinidad. Andere landen, andere gewoontes.

    Intussen heb ik elders een andere verklaring gehoord: het probleem komt alleen voor bij binnenhoeklassen – dat is ook mijn ervaring. Te brede cup, daardoor niet diep genoeg in de hoek, te lange vlamboog dus te heet: bij TIG is de warmteontwikkeling sterk afhankelijk van de vlambooglengte, in tegenstelling tot bij ongeregelde lastrafo’s. Dus las te breed, lucht van uit de spleet achter de las in de smelt. Helemaal snappen doe ik het niet, maar ik heb wat geeperimenteerd en het lijkt wel te kloppen. Een kleine cup kon ik niet vinden maar een verder uitstekende elektrode werkt ook. Een scherpere punt er aan slijpen en veel dichter bij het werkstuk dan ik gewend ben bij een vlakke las, en het probleem is opgelost. De verdachte staalkwaliteit en gaskwaliteit zijn hiermee gerehabiliteerd, met verontschuldiging aan de Chinezen en de Trinidadianen.

    #11437
    Roy Wilms
    Deelnemer

    Dat kan inderdaad ook. Ook de hoeveelheid gas is van belang. Te weinig is niet goed, maar teveel ook niet (ivm kans op wervelingen). Gemiddeld las ik met 6-10ltr/minuut.

    Roy

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven