De nieuwste berichten › Forums › Stoom algemeen › Werkplaatstechniek › Toen was kwaliteit heel gewoon.
- Dit onderwerp bevat 5 reacties, 5 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 15 jaren, 2 maanden geleden door
Beunhaas102.
- AuteurBerichten
- 26 maart 2008 om 04:43 #528
Guzzzy
DeelnemerHallo beste allemaal, Het is al ter sprake gekomen, “Eastern bussines” zal ik het maar noemen.
Wil niet er nog eens over beginnen.
Wel een lans breken voor de vergane glorie, uit de jaren 50 of daar in de buurt.
Tot nu toe, deed ik al mijn freeswerk met een ouwe Senior, bouwjaar 1949-50 serienummer 465. Hij is kompleet met verticale kop, horizontale freesspindels en de verticale steekkop voor groeven of tandwielen.
Twee jaar geleden, de tafel en verticale kop gereviseerd, kogellagers waren nogal duur, lange wachttijden ook. X spindel vervangen, en digitaal uitlees systeem geplaatst. Heb nu een machine, die qua stabiliteit, niet te vergelijken is met de huidige (amateur machines). Kan best vergeleken worden met de befaamde AI draaibanken uit Hembrug. Gewoon goed.
Het enige wat nog ontbreekt is de automatische voeding, en de koelwaterpomp. Ik wil hem graag helemaal origineel hebben, daarom geen electrische voedingsunit.
De koelwaterunit is nu extern, tot ik een origineel pompje kan vinden.
Een paar foto’s volgen.
De vele verflagen ben ik (eindelijk) aan het verwijderen, om er de originele kleur op te zetten.
Wie nog onderdelen heeft en ze wil verkopen, dan hoor ik het graag.
Heb onlangs een Emco FB-2 tweedehands gekocht, als aanvulling, en voor het lichte freeswerk. Is nog te zien op
http://www.machinehandelbos.nl/draaibanken.htm .26 maart 2008 om 07:09 #5105Klaas van Gemerden
DeelnemerDe Bridgeport die ik met m’n collega’s aan het reviseren ben komt uit 1969 de eerste modellen van dit type komen uit 1948 en desgewenst kunnen er nog steeds orginele Bridgeport knee mills geleverd worden. 26 maart 2008 om 07:35 #5106Mark2007
Deelnemerwaarom kwaliteit vroeger beter was, dat is simpel, vroeger waren de loonkosten in vergelijking met de materiaalkosten niet zo hoog dus kon men meer manuren besteden aan kwaliteit van de machine, tegenwoordig wilt iedereen een tweede eigen huis bezitten inclusief speedboot enz dus de lonen zijn hoog en de tidj die men aan het maken van een machine besteed erg laag of wordt gedaan door een robot/machine, gevolg slechte kwaliteit of een hele hoge prijs voor de machine. Mark
26 maart 2008 om 17:15 #5107Beunhaas102
DeelnemerVroeger was het milieu ook nog niet z’on ‘hot item’ als nu, en kostte bijv. verchromen, lakken enz. ook lang niet zo veel. 26 maart 2008 om 21:05 #5108Gompy
DeelnemerWRONG. Het gaat om de kwantiteit, niet meer om de kwaliteit.
In deze weggooimaatschappij heeft kwaliteit geen nut meer.
Na een paar jaar (..) is het product afgeschreven en heeft het nieuwe product meer opties voor minder geld.
De doorzet is daarmee belangrijker geworden, veel producten van lage kwaliteit met een lagere winstmarge geven meer rendement dan weinig producten van hoge kwaliteit met een hoge winstmarge.
26 maart 2008 om 21:18 #5109Beunhaas102
DeelnemerIk dacht dat de conventionele verspaningstechniek toch wel aardig uitontwikkeld was? - AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.