Toerenregeling elektromotor 220V

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen Werkplaatstechniek Toerenregeling elektromotor 220V

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Bert
    Deelnemer

Beste modelbouwbroeders,

Mijn riemaangedreven boorfreesmachine (Rong Fu RF 30) zou ik graag met een toerenregeling willen uitrusten. Het wisselen van de riemen hangt me een beetje de keel uit. Ik heb van dit onderwerp niet veel kennis. Wie heeft er een idee voor me?

De motor op de machine: 1 fase, 220V, 0,75kW (1pk)

En hoe zit het met de warmteproductie van de motor?

Alvast hartelijk dank voor een antwoord.

Mvg. Bert.

FrankB
    Deelnemer

Beste Bert,

Het regelen van een 1 fase motor is wel mogelijk, maar niet aan te bevelen. Deze is hier eigenlijk niet geschikt voor, je verliest veel koppel, en loopt niet mooi.

Als je goed wil regelen met een stabiel toerental en met behoud van koppel in een groot toerenbereik kan je de motor beter vervangen door een 3 fasen motor van 230/400v en een frequentieregelaar. Je kan dan regelen van 5-100Hz. Dit geeft bij een 1400rpm motor een bereik van ca 150-3000 toeren. Boven de 1500 toeren neemt het koppel wel af, maar dan heb je bij hoge toerentallen,= kleine boor toch niet nodig. Motoren en regelaars zijn op marktplaats volop te vinden. Houdt er wel rekening mee dat je als je een flink gat moet boren toch zal moeten terugschakelen omdat je anders onvoldoende koppel hebt omdat je anders de mechanische reductie mist. Frank

Bert
    Deelnemer

Beste Frank,

Dank voor je heldere antwoord.

Ik heb inmiddels ook geïnformeerd bij de vakhandel. Daar krijg ik een soortgelijk antwoord.

Ik ga een driefase motor zien te bemachtigen en daar komt zoals je voorstelt een frequentieregelaar op.

Dit onderwerp mag op slot.

Mvg. Bert.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven