Tollerantie klauwplaat

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen Werkplaatstechniek Tollerantie klauwplaat

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 23)
  • Auteur
    Anonymous
    Deelnemer

Van de week een Bison 125 mm 3 klauw op mijn super 7 geplaatst, ben er zéér tevreden over.

Bij de klauw was echter geen testrapport bij.

Weet iemand hoe die tollerantie bepaald wordt ?

Mvg guido

Mark2007
    Deelnemer

Daar ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar, wat is accectabel en hoe meet je het.

Mark

Didado
    Deelnemer

guido wrote:

Van de week een Bison 125 mm 3 klauw op mijn super 7 geplaatst, ben er zéér tevreden over.

Bij de klauw was echter geen testrapport bij.

Weet iemand hoe die tollerantie bepaald wordt ?

Mvg guido

Draai een stuk materiaal in de klauw naar willekeurig diameter en steek het af. Je hebt nu een perfect rond stuk materiaal. Plaats het opnieuw in je klauw en zet er een klok op. Als je de klauw ronddraait dan kan je de ‘runout’ (uit het midden) op de klok aflezen.

Dit is ook de reden waarom je een werkstuk het liefst in een opspanning in de centrerende klauw wilt bewerken. Zodra je het eruit haalt en weer terugplaatst krijg je altijd met de runout van de klauw te maken.

Kijk er niet van op als je gloednieuwe klauw een paar honderdste afwijking heeft. Dat is normaal. Alle zelfcentrerende klauwen hebben dat. Daarom gebruik je bijvoorbeeld een onafhankelijke vierklauw voor het echte precisie werk.

Mark2007
    Deelnemer

Je zet het afgesoken ronde stuk terug, leuk maar hoever vanuit de klauw meet je dan ? is dat direct aan het begin waar je ronde stukje in de klauw zit of pas na 5 cm of 10 cm ?

Ik heb namelijk al een perfect rond stuk gehard staal en als ik na 15cm kijk heb ik toch wel een slingering erin zitten, maar wat is veel of wat is weinig.

Mark

Beunhaas102
    Deelnemer

Hoe vaak moet je in de 2e opspanning over 150mm draaien? Bij dergelijke lengtes kan je er ook een center tegenaan zetten offc.

En voor zuiverder nadraaien… spantang, 4klauw, 6klauw of 3klauw met uitgedraaide bekken (in willekeurige volgorde).

rollementje
    Deelnemer

Als je spilneus van de draaibank draait op een nauwkeurigheid van 0.003mm, dan kun je fabriek norm verwachten voor een Bison klauwplaat van 125mm……..

rondloop klauwplaat 0.020mm.

boor bekken 0.020mm……gemeten 60mm van de klauw bekken.

1ste en tweede trap 0.025mm

omdraai bekken

1ste en tweede trap 0.025mm .

Er komen nog een paar parameters om de hoek kijken hoe je het meet, maar dat is niet van toepassing denk ik.

Altijd er voor zorgen dat je spilneus speling binnen de waarden valt wat de fabrikant opgeef.

Goed opletten of deze speling “koud ” of op ” bedrijfs temp ” moet gebeuren

rollementje
    Deelnemer

Hier een link http://www.bison-bial.com/pdf/BISON_1_eng.pdf

Daar vind je alles over bison klauwplaten

kijk op je klauwplaat welke DIN nummer….

Dan weet je of je een stalen of een gietijzer hebt

Je vind dan vanzelf alles over de betreffende klauwplaat

Anonymous
    Deelnemer

Hartelijk dank heren , ik weet genoeg

mvg guido

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 23)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven