Tollerantie klauwplaat

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen Werkplaatstechniek Tollerantie klauwplaat

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 23)
  • Auteur
    Berichten
  • #529
    Anonymous
    Deelnemer

    Van de week een Bison 125 mm 3 klauw op mijn super 7 geplaatst, ben er zéér tevreden over.

    Bij de klauw was echter geen testrapport bij.

    Weet iemand hoe die tollerantie bepaald wordt ?

    Mvg guido

    #5110
    Mark2007
    Deelnemer

    Daar ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar, wat is accectabel en hoe meet je het.

    Mark

    #5111
    Didado
    Deelnemer

    guido wrote:

    Van de week een Bison 125 mm 3 klauw op mijn super 7 geplaatst, ben er zéér tevreden over.

    Bij de klauw was echter geen testrapport bij.

    Weet iemand hoe die tollerantie bepaald wordt ?

    Mvg guido

    Draai een stuk materiaal in de klauw naar willekeurig diameter en steek het af. Je hebt nu een perfect rond stuk materiaal. Plaats het opnieuw in je klauw en zet er een klok op. Als je de klauw ronddraait dan kan je de ‘runout’ (uit het midden) op de klok aflezen.

    Dit is ook de reden waarom je een werkstuk het liefst in een opspanning in de centrerende klauw wilt bewerken. Zodra je het eruit haalt en weer terugplaatst krijg je altijd met de runout van de klauw te maken.

    Kijk er niet van op als je gloednieuwe klauw een paar honderdste afwijking heeft. Dat is normaal. Alle zelfcentrerende klauwen hebben dat. Daarom gebruik je bijvoorbeeld een onafhankelijke vierklauw voor het echte precisie werk.

    #5112
    Mark2007
    Deelnemer

    Je zet het afgesoken ronde stuk terug, leuk maar hoever vanuit de klauw meet je dan ? is dat direct aan het begin waar je ronde stukje in de klauw zit of pas na 5 cm of 10 cm ?

    Ik heb namelijk al een perfect rond stuk gehard staal en als ik na 15cm kijk heb ik toch wel een slingering erin zitten, maar wat is veel of wat is weinig.

    Mark

    #5113
    Beunhaas102
    Deelnemer

    Hoe vaak moet je in de 2e opspanning over 150mm draaien? Bij dergelijke lengtes kan je er ook een center tegenaan zetten offc.

    En voor zuiverder nadraaien… spantang, 4klauw, 6klauw of 3klauw met uitgedraaide bekken (in willekeurige volgorde).

    #5114
    rollementje
    Deelnemer

    Als je spilneus van de draaibank draait op een nauwkeurigheid van 0.003mm, dan kun je fabriek norm verwachten voor een Bison klauwplaat van 125mm……..

    rondloop klauwplaat 0.020mm.

    boor bekken 0.020mm……gemeten 60mm van de klauw bekken.

    1ste en tweede trap 0.025mm

    omdraai bekken

    1ste en tweede trap 0.025mm .

    Er komen nog een paar parameters om de hoek kijken hoe je het meet, maar dat is niet van toepassing denk ik.

    Altijd er voor zorgen dat je spilneus speling binnen de waarden valt wat de fabrikant opgeef.

    Goed opletten of deze speling “koud ” of op ” bedrijfs temp ” moet gebeuren

    #5115
    rollementje
    Deelnemer

    Hier een link http://www.bison-bial.com/pdf/BISON_1_eng.pdf

    Daar vind je alles over bison klauwplaten

    kijk op je klauwplaat welke DIN nummer….

    Dan weet je of je een stalen of een gietijzer hebt

    Je vind dan vanzelf alles over de betreffende klauwplaat

    #5116
    Anonymous
    Deelnemer

    Hartelijk dank heren , ik weet genoeg

    mvg guido

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 23)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven