Tollerantie klauwplaat

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen Werkplaatstechniek Tollerantie klauwplaat

8 berichten aan het bekijken - 9 tot 16 (van in totaal 23)
  • Auteur
    Didado
    Deelnemer

Mark2007 wrote:

Je zet het afgesoken ronde stuk terug, leuk maar hoever vanuit de klauw meet je dan ? is dat direct aan het begin waar je ronde stukje in de klauw zit of pas na 5 cm of 10 cm ?

Ik heb namelijk al een perfect rond stuk gehard staal en als ik na 15cm kijk heb ik toch wel een slingering erin zitten, maar wat is veel of wat is weinig.

Mark

Mark, hier een linkje over het ‘restoreren’ van een versleten drieklauw. Daar wordt je vraag in beantwoord.

http://www.homemetalshopclub.org/news/aug04/aug04.html#truing

Mark2007
    Deelnemer

Ik heb onlangs de drieklauw geslepen, op een iets andere manier door een ring in het midden achterin te plaatsen en vast te klemmen en vervolgens te slijpen als in het atikel ook gezegd wordt, toch heb ik na 15 cm toch wat slingering erin zitten.

Zoals iemand ander hier opmerkte je draait toch geen 15 cm stukken zonder center, helaas, ik maak bijvoorbeeld een adapter(40mm lang en 25mm breed) waar een buis opkomt van 16cm, na die 16cm komt weer een eindkap en moet het gat in het midden zitten zelfde als aan het begin.

Dus vandaar de vraag, wat is veel en wat is weinig, dit om te voorkomen dat ik het te perfect wil slijpen.

mark

JAM
    Deelnemer

Quote:

Ik heb onlangs de drieklauw geslepen, op een iets andere manier door een ring in het midden achterin te plaatsen en vast te klemmen en vervolgens te slijpen als in het atikel ook gezegd wordt, toch heb ik na 15 cm toch wat slingering erin zitten.

Let wel dat na het slijpen van de klauwtjes het geheel alleen exact is op de diameter waarop je ze geslepen hebt! Onnauwkeurigheid in de spiraal van de klauwplaat zelf (slijtage en tolerantie bij de productie) kun je hiermee niet wegnemen.

Als het slijpen goed is gedaan heb je nu wel weer perfect rechte klemming van je klauwtje. 100% evenwijdig aan het bed

Wat niet kan is dat een as pas na 15 cm gaat slingeren, dan is zo’n as echt krom.

-Jaap-

Mark2007
    Deelnemer

Nee ik heb het vermoeden dat er toch nog een kleine slingering inzit en dat wordt natuurlijk meer hoe verder je naar buiten gaat, het stevig in kunnen spannen van werkstukken is in iedegreval een stuk beter geworden.

Ik heb helaas geen goede meetklok om te kunne zien hoeveel het is maar als ik met het oog een lichte slingering kan zien( beitel vlak in de buurt zetten) is het niet 100% goed 👿

wijns
    Deelnemer

Hallo Guido

Hier nog even een tip, aan een van de vierkanten waar je de klauwplaat mee dichtdraait zal waarschijnlijk een teken staan ( een 0 of mischien een kerf)

Als je dat vierkant gebruikt om de klauw dicht te draaien heb je de minste slingering. Ik denk dat het proefondervindelijk in de fabriek is bepaald.

Groeten Dirk

Didado
    Deelnemer

Mark2007 wrote:

Dus vandaar de vraag, wat is veel en wat is weinig, dit om te voorkomen dat ik het te perfect wil slijpen…

Ik heb helaas geen goede meetklok om te kunne zien hoeveel het is maar als ik met het oog een lichte slingering kan zien( beitel vlak in de buurt zetten) is het niet 100% goed 👿

Nogal lastig een exacte vraag te beantwoorden als je het niet kan meten.

Mark2007
    Deelnemer

wijns wrote:

Hallo Guido

Hier nog even een tip, aan een van de vierkanten waar je de klauwplaat mee dichtdraait zal waarschijnlijk een teken staan ( een 0 of mischien een kerf)

Als je dat vierkant gebruikt om de klauw dicht te draaien heb je de minste slingering. Ik denk dat het proefondervindelijk in de fabriek is bepaald.

Groeten Dirk

Ik heb maar een gat waar ik de sca klauw mee dicht kan draaien

Mark2007
    Deelnemer

Didado wrote:

Mark2007 wrote:

Dus vandaar de vraag, wat is veel en wat is weinig, dit om te voorkomen dat ik het te perfect wil slijpen…

Nogal lastig een exacte vraag te beantwoorden als je het niet kan meten.

Ik zou voelermaatjes kunnen gebruiken om te zien hoeveel het is, maar dan zou ik moeten weten wat ‘veel’ is.

mark

8 berichten aan het bekijken - 9 tot 16 (van in totaal 23)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven