Tollerantie klauwplaat

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen Werkplaatstechniek Tollerantie klauwplaat

7 berichten aan het bekijken - 17 tot 23 (van in totaal 23)
  • Auteur
    rollementje
    Deelnemer

een klauwplaat tolerantie bepalen met voel maatjes ???.

A.u.B Heren !!!

Zouden je wenkbrauwen niet omhoog gaan als je moeder de vrouw de living ziet schrobben met een tandenborstel en tandpasta…

iedere klauwplaat heeft een afwijking, ….hoeveel dat deze afwijking is!!! ligt aan het feit… ” hoeveel je wilt uitgeven aan een klauwplaat”.

Voldoet dit niet ?…moet je spantangen gebruiken in plaats van een klauwplaat, dan heb je een grotere herhaling-nauwkeurigheid.

Ik meende dat de vraag was, ….bison 125mm, wat is de din afwijking ??.

Een klokje van 10 euro is in deze hobby toch één van de elementaire tools …niet !!.

Trouwens, als je machine niet juist is afgesteld,…lagers, opstelling machine enz….mag je nog lang spelen met voelmaatjes, het blijf dan een therapeutisch bezigheid met een 10 ritten kaart naar de plaatselijke dokter

Een klauwplaat wat harder aantrekken,….tolerantie minder ??…..iedere klauwplaat heeft zijn max n.M ….ga je erover dan draait je deze kapot.

wijns wrote:

Hallo Guido

Hier nog even een tip, aan een van de vierkanten waar je de klauwplaat mee dichtdraait zal waarschijnlijk een teken staan ( een 0 of mischien een kerf)

Als je dat vierkant gebruikt om de klauw dicht te draaien heb je de minste slingering. Ik denk dat het proefondervindelijk in de fabriek is bepaald.

Groeten Dirk

Ik snap het niet helemaal..

Je steekt je sleutel in een conisch tandwiel wat op zijn beurt een ander conisch tandwiel aandrijft waarop aan de voorkant (ik weet ff niet hoe het heet) radiale groeven/draad zit, dan heeft het conisch tandwiel toch niks te maken met de nauwkeurigheid? Die is afhankelijk van de bekken en de groeven e.d. Of zie ik wat over het hoofd?

[img]http://www.idc-shanghai.com/Popular%20Technology/machining/Turning_files/three_jaw_chuck_1.gif[/img]

wijns
    Deelnemer

Hallo Klaas

Het conisch tandwiel aan de voorkant bepaald waar de klauwen staan.

Dit tandwiel is gelagerd en heeft ook een kleine speling. Met welk vierkant dat je gebruikt om vast te draaien bepaal je tegen welke flank van het eerder genoemde lager het tandwiel aanligt en dus ook een heel klein beetje de plaats van de klauwen.

Als er maar een vierkant is heb je natuurlijk geen keuze.

Groeten Dirk

Anonymous
    Deelnemer

wijns wrote:

Hallo Guido

Hier nog even een tip, aan een van de vierkanten waar je de klauwplaat mee dichtdraait zal waarschijnlijk een teken staan ( een 0 of mischien een kerf)

Als je dat vierkant gebruikt om de klauw dicht te draaien heb je de minste slingering. Ik denk dat het proefondervindelijk in de fabriek is bepaald.

Groeten Dirk

Vandaag de test gedaan, een frees in de klauwplaat geklemd en de meetklok op de schacht van de frees gezet.

Meerder malen de frees los en vastgezet, telkens via een ander gat, bleek dat er een gat is dat telkens de kleinste slingering geeft

mvg guido

marc55
    Deelnemer

hallo draaiertjes,

ben nieuw op dit forum en heb hier al meer geleerd dan op een school,

dat ene gat op de klauw dat klopt bij mij staat er een pijltje op.

is er een tip als je een stuk uit de klauw gehaald hebt en dan terug plaatst

dat het dan terug mooi center draaid ik moet dat 10 maal verzetten om zo weinig mogelijk slingering te hebben of is de klauw dan versleten.

groetjes van een beginneling Marc

Didado
    Deelnemer

Quote:

Vandaag de test gedaan, een frees in de klauwplaat geklemd en de meetklok op de schacht van de frees gezet.

Meerder malen de frees los en vastgezet, telkens met via een ander gat, bleek dat er een gat is dat telkens de kleinste slingering geeft

Vooral niet teveel aandacht aan schenken en lekker draaien. Je hebt een gloednieuwe Bison en dat zit vast wel goed. Ik heb een S7 met een ‘kwalitatief’ versleten Pratt Burnerd 3 klauw met ik schat 0,2 mm speling. So what, als het belangrijk wordt gaat het de 4 klauw in.

gengler
    Deelnemer

guido wrote:

Van de week een Bison 125 mm 3 klauw op mijn super 7 geplaatst, ben er zéér tevreden over.

Bij de klauw was echter geen testrapport bij.

Weet iemand hoe die tollerantie bepaald wordt ?

Mvg guido

Wellicht heb je hier wat aan:

Op de Yahoo gebruikersgroep voor de Emco 8 + klonen staat in het hoofdstuk FILES => VARIOUS het bestand: TOS-Chuck-Runout.pdf

Met als omschrijving: How chuck runout is measured, and what DIN6386 means

Die groep heet 8x18Lathe en heeft als doelstelling:

“Dedicated to the Austrian made Emco Compact8 lathe and its many copies from Taiwan (the 818 is a 100% C8 clone) and from mainland China (919 and 920 are both to 80% C8 clones).

New members are put on moderation for their first post. This works well, It is easy to tell by the first post who is a Legitimate member and who is a spammer. “

Zie:

Zelf heb ik overigens een Emco 7 (opa van de Emco8)

Succes ermee !

Gep

7 berichten aan het bekijken - 17 tot 23 (van in totaal 23)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven