uit center draaien in een drieklauw

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen Werkplaatstechniek uit center draaien in een drieklauw

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 10)
  • Auteur
    marc55
    Deelnemer

ik ben nog maar een beginneling maar alle begin is moeilijk,

vraagje hoe bereken je het opvulplaatje dat je tussen een klauw moet steken als je bv een cirkel 5mm naast het center moet draaien.

Er zijn nog zoveel trucjes op een draaibank maar je moet ze weten!!!!!

groeten Marc55

JAM
    Deelnemer

Hallo Marc55,

Gelukkig zijn velen voor ons al tegen deze problemen aangelopen en hebben hier een oplossing voor gevonden.

Kijk eens op de website van Marv. Klotz: http://www.myvirtualnetwork.com/mklotz/

Bij “home shop software” staat een zip-file genaamd ECCENT.zip in deze zip zit een executable waarmee je de offset kunt -laten- berekenen (lees eerst de .txt file).

Ook de andere utilities zijn zeer de moeite waard eens nader te bekijken!

Succes ermee.

-Jaap-

Beunhaas102
    Deelnemer

Excentrisch spannen met een 3 klauw? Op het moment dat je een vulplaat van 10mm ertussen doet, gaat je materiaal toch verkeerd aan liggen op de onderste 2 klauwen?

Ik zou zeggen 4klauw en dan een plaatje van 10mm ertussen (in geval van 5mm excentriciteit)…

Roy Wilms
    Deelnemer

of een onafhankelijke 4-klauw kopen.

Roy

Henry
    Deelnemer

Hallo Marc

De formule voor de vulling bij excentrisch draaien in de drieklauw is:

excentricieit x 3 gedeeld door 2

Tussen de klauwen en het werkstuk moeten dan wel vlakke plaatjes worden aangebracht.

Succes bij het draaien.

Henry

marc55
    Deelnemer

thanks voor het advies , heb het uitgetest exentriek x 1.5 past perfect.

Nu kan ik verder met mijn double schots motor;

Mark2007
    Deelnemer

Wel iets om te onthouden, ik heb nooit geweten dat je in een drieklauw ook ui thet midden kon draaien op die manier.

Mark

john
    Deelnemer

Mark2007 wrote:

Wel iets om te onthouden, ik heb nooit geweten dat je in een drieklauw ook ui thet midden kon draaien op die manier.

Mark

gewoon een kwestie van niet te moeilijk denken maar praktisch denken.

of zoals Alex al eens vermeldde, soms een beetje onorthodox met de draaibank omgaan wat opspan mogelijkheden betreft.

Ik kon mijn walsrollen niet inspannen, mijn klauwplaat was te klein om de rol van binnenuit op te spannen.

Ik heb toen van een stuk vierkant koperstaf 16×16 3 stukjes afgezaagd en deze tussen de binnenkant van de walsrol en de buitenkant van de klauw gezet, en dan de zaak aandraaien en afstellen totdat het mooi rond liep.

Op die manier kon ik met een te kleine klauwplaat toch een te groot werkstuk draaien, wel met hele kleine aanzet natuurlijk.

met exentrieken maak ik eerst de schijf met de gleuf er in.

vervolgens teken ik het asgat af, centeren en boor het gat onder de freesmachine.

dit bij gemis aan 4 klauw……. heeft tot nu toe altijd gewerkt.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 10)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven