Uitdraaien drieklauw

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen Werkplaatstechniek Uitdraaien drieklauw

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 18)
  • Auteur
    Mark2007
    Deelnemer

Uitdraaien klauwen 3 klauw.

Ik heb een probleempje ontdekt met mijn 80mm SCA drieklauw, het lijkt erop dat als ik iets ingespannen heb de voorkant van de bekken naar buiten wijzen en dus enkel achterin de drieklauw klemt, gevolg is speling tijdens het draaien.

Nu zat ik eraan te denken om de bekken uit te draaien met een beitel, iets van een ring gebruiken en dan de bekken naar buiten draaien tot het klem zit en dan uitdraaien met een beitel, maar misschien doe ik het dan fout of is er een betere manier, heeft er iemand ervaring met het uitdraaien van bekken of een goed idee hoe en wat ?

Ik wil de zaak natuurlijk ook niet erger maken dan het is want ik heb nog geen plek gevonden waar ik aan een 80mm drie of vierklauw kan komen met 3/4 schroefdraad die geschikt is voor metaal met geharde bekken.(wel allemaal houtspul bij bijvoorbeeld buitelaar)

Mark

Beunhaas102
    Deelnemer

Voor het uitdraaien van de klauwen zijn inderdaad speciale ringen om de klauwen op spanning te houden. Dit is echter bedoeld voor het uitdraaien van zachte klauwen…

Of harde klauwen een beetje af te draaien zijn heb ik zo mijn twijfels bij. Heb je al gecontroleerd of ze wel evenwijdig aan je klauwplaat lopen? Misschien dat paarsgewijs slijpen namelijk anders nog een optie is.

Is de draaibank/losse klauwplaat nieuw?

Mark2007
    Deelnemer

Tja hoe hard de klauwen zijn weet ik niet maar met een vijl kan ik er gewoon stukjes afvijlen, het is wel staal zo te zien.

De drieklauw is al een paar jaar oud (minstens een jaar of 10) merk is SCA uit Zweden, helaas maken die niet meer van die kleine drie/vierklauwen meer met 3/4 schroefdraad.

Ik zal eens kijken of ze haaks lopen, dat had ik eigenlijk nog niet gecontrolleed

Roy Wilms
    Deelnemer

Door slijtage van de geleidingen kan dit gebeuren. Ik heb dit probleem ook een beetje met mijn quantum. Nu begin in langzaamaan de kwaliteit van de quantum te kennen. Ik ben bang, dat harde klauwen amper te draaien zijn. En doordat je tijdens het draaien ook nogeens een onderbroken snede in zeer hard materiaal hebt, betwijfel ik, of het hier beter van wordt.

Roy

Ik heb wel eens gehoord dat je ze eventueel ook voorzichtig kan uitslijpen. Je hebt geloof ik een ring nodig die je om de buitenkant van de bekken legt en vervolgens spant door de klauwen naar buiten te draaien. Maar er zijn zeker mensen op het forum die meer ervaring hebben met een metode om ze weer zuiver te krijgen.

De drieklauw op de draaibank waar ik achter hobby heeft het probleem ook. Ik ga samen met een clubgenoot er eens een avondje aan wijden.

Als ik op het forum de gouden tip gelezen heb.

Maar zoals je wel zult weten hebben banken met een gelijke kwaliteit als die van qauntum wel meer problemen. B.v. losse kop staat te hoog, losse kop is niet parralel enzovoort.

Wat je aan kosten bespaart lever je aan kwaliteit in!

Mark2007
    Deelnemer

Roy Wilms wrote:

Door slijtage van de geleidingen kan dit gebeuren. Ik heb dit probleem ook een beetje met mijn quantum. Nu begin in langzaamaan de kwaliteit van de quantum te kennen. Ik ben bang, dat harde klauwen amper te draaien zijn. En doordat je tijdens het draaien ook nogeens een onderbroken snede in zeer hard materiaal hebt, betwijfel ik, of het hier beter van wordt.

Roy

Je zou de klauwen moeten ‘aaien’ op hoge snelheid, overigens lijkt het nu dat maar een van de drie klauwen het probleem heeft, maar zie maar eens aan een goede drie of vierklauw te komen die slechts 80mm is met 3/4 schroefdraad, bij buitelaar vindt je enkel onnauwkeurig houtdraai spul en een duur(150 euro) merk is onzinnig om op deze draaibank te zetten.

Ik heb overigens wel bericht van sca uit Zweden gehad dat er wel nieuwe klauwen te laveren zijn maar dat is dan ook nog het enige wat ze hebben.

Beunhaas102
    Deelnemer

Om wat voor draaibank gaat het?

Mark2007
    Deelnemer

Een Du-Bois draaibank ;-)

De draaibank is een bouwpakket wat vroeger in Amsterdam verkocht werd, het enige merk wat er te vinden is dat is van de drieklauw die erop zit (sca) geen langsgeleiding maar opzich is hij redelijk nauwkeurig als de drieklauw nog goed is.

Het begon als een klein tafel-draaibankje voor af en toe een busje maken of iets kleins draaien, maar na korte tijd kom ik er zelf toch wel achter dat ik meer een pietje precies ben 🙄 of wel het graag goed doe.

Ben nu wel voorzichtig opzoek naar een andere (tafel)draaibank maar financieel wil dat niet echt lukken dus ik moet een keer tegen een hobbie-ist aanlopen die hem voor (belachelijk) weinig wegdoet (onder de mom van dan komt hij goed terecht) want als ik de prijzen zie van een 2e hands afgetrapte emco compact 5 dan moet ik onderhand de staatsloterij winnen om nog maar niet te spreken van een emco 8 oid.

Mark

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 18)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven