Van 380 naar 220…

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 64)
  • Auteur
    Ron Hoover
    Deelnemer

Hallo mensen,

Eerst ff voorstellen. Ben Ron Hoover (nou ja..) en “lurk” al een poosje op dit forum. 8) Heb ik wat met stoommachines? Ja en nee. Ja, want ik vind ze prachtig, en nee, niet om zelf te bouwen. Bezoek dit forum eigenlijk vanwege alle techniek (tips en trics) rondom draaien. En met draaien heb ik zeker wat. 😆 Mijn vader stond aan een carouselbank (een hele grote) bij scheepswerf Wilton Fijenoord. Ding stond op ?? heipalen. Als jongetje ging ik af en toe naar m toe en daar heb ik o.a. de volgende herinneringen aan overgehouden: Scheepsschroeven, krukwangen, grote blauwe krullen en vooral……de geur.

Heb sinds een jaar een eigen bankje (Sirox). Da’s echter niet zo veel en heb inmiddels een mooie (onbekende) duitser op het oog. Mijn vraag:

Ding staat op 380 maar de motor is geschikt voor 220. Als ik dat omschakel, verlies ik dan kracht, of is het beter om een 220 motor aan te schaffen?

Alvast bedankt….

Beunhaas102
    Deelnemer

Ik heb mijn 380 motoren (alle twee 1 pk) achter frequentieregelaars hangen. 3*230V in, 380V frequentiegeregeld uit. Werkt perfect en je hoeft nooit meer poelies/tandwielen te wisselen (muv. langdurig laagtoerig ivbm. motorkoeling).

Over het algemeen staat het geloof ik gewoon op het typeplaatje van de motor ‘220/380V’, je kan de motor dan zo ompolen naar een zogenaamde ‘111’ schakeling, kwartiertje werk. Vraag de verkoper om een foto van het typeplaatje van de motor dan kan je het zo bekijken. Dit ompolen kan denk ik maar bij motoren tot een bepaald vermogen, en met de beschrijving van de draaibank die je op het oog hebt kan ik daarover helemaal niks zeggen.

Ik zeg erbij, het is niet mijn vakgebied, dit is mijn ervaring van het ombouwen naar frequentieregeling. Verbeteringen en aanvullingen zijn welkom 😉

Misschien kan je hier nog wat meer info vinden over de onbekende Duitser die je op het oog hebt.

Mark2007
    Deelnemer

op iedere 380 motor staat 380/220V, leuk maar dat wilt enkel zeggen dat in ster de motorwikkelingen 3 fase 220Volt krijgt en in driehoek 3 fase 380, een woonhuis heeft gewoonlijk EEN fase 220Volt (25A) dat kun je dus niet zo maar aansluiten op een van oorsprong 380 motor.

Leuk de verkooppraatjes van ‘kijk maar het staat erop 220V’ maar zo werkt dat dus niet, net als het smoesje ‘makkelijk om te bouwen naar 220’ als het zo makkelijk was dan had de verkoper het echt wel zelf gedaan, je hebt dus een (dure) frequentieregelaar nodig om van een fase 220V naar 3 fase 220V te gaan en je hebt dan enkel 60% van het vermogen over en je kunt dan natuurlijk geen drie keer 16A halen.

Ik kan even niet zo snel vinden of je van een fase 200V naar drie fase 380volt kan gaan in een apparaat (zal waarschijnlijk wel) maar daar zal wel een nog duurder prijskaartje aanhangen.

Mark

duyster
    Deelnemer

Ben ik het niet helemaal mee eens. Bij een 380V aansluiting krijg je drie keer 220V binnen waarbij ieder fase 120 graden t.o.v. de andere is gedraaid. Als je tussen fase en nul meet, meet je bij ieder fase gewoon 220V. Tussen de fases onderling 380V.

Een frequentiereglaar maakt van een fase 220V => drie fase 220V. Ook hierbij zal de onderling draaiing zorgen voor 380V spanningsverschil tussen de fase. Een draaistroom motor zal, in driehoek geschakeld, dus ook bij een frequentieregelaar gewoon 380V op iedere spoel hebben en dus vol vermogen.

Als je geen frequentieregelaar gebruikt, maar een draaistroommotor op een 1 fase 220V net aansluit met behulp van een aanloopcondensator, dan heb je natuurlijk wel gelijk. Het vermogen van de motor is dan een heel stuk lager. Ook loopt de motor een stuk slechter omdat de condensator max. 90 graden fase draait i.p.v. 120 graden.

Zie ook : http://nl.wikipedia.org/wiki/Draaistroom

draaibankboy
    Deelnemer

ik heb ook motor van een freesmachine omgebouwd van 380 naar 220V d.m.v. een condensator (schakeling van Steimetz). het aanloopkoppel bedraagt 20 tot 30% van het originele aanloopkoppel. hierbij kan je in de problemen geraken als je hoge rotatiefrequenties wilt geraken of bij zware werkstukken (de motor haalt zijn snelheid niet). Het vermogen in bedrijf bedraagt ook iets van een 70%. dit betekend dat je wat gas zult moeten terug nemen bij zware ruwbewerkingen. voor mijn freesmachine was dat geen probleem omdat ik mijn probeer te beperken tot licht bewerking.

Mark2007
    Deelnemer

Bij 380 3 fasen komt er 380volt over de spoelen te staan(in driehoek schakeling) bij 3 fase 220 niet(anders was het drie fase 380), dan heeft de motor het vermogen als zou hij op 380 drie fasen in ster geschakelt zijn(ruwweg iets van 60%), een drie fase motor heeft geen nul nodig omdat alle drie de wikkelingen gelijk zijn.

Overigens moet je voorzichtig zijn met het gebruiken van wikipedia als bron, er staat veel onzin op wikipedia en daar gaat het niet om de juistheid van het artikel maar wat de meerderheid erin wil hebben, dat is ook de reden waarom er bij hoger onderwijs wikipedia niet als bron gebruikt mag worden.

Mark

duyster wrote:

Ben ik het niet helemaal mee eens. Bij een 380V aansluiting krijg je drie keer 220V binnen waarbij ieder fase 120 graden t.o.v. de andere is gedraaid. Als je tussen fase en nul meet, meet je bij ieder fase gewoon 220V. Tussen de fases onderling 380V.

Een frequentiereglaar maakt van een fase 220V => drie fase 220V. Ook hierbij zal de onderling draaiing zorgen voor 380V spanningsverschil tussen de fase. Een draaistroom motor zal, in driehoek geschakeld, dus ook bij een frequentieregelaar gewoon 380V op iedere spoel hebben en dus vol vermogen.

Als je geen frequentieregelaar gebruikt, maar een draaistroommotor op een 1 fase 220V net aansluit met behulp van een aanloopcondensator, dan heb je natuurlijk wel gelijk. Het vermogen van de motor is dan een heel stuk lager. Ook loopt de motor een stuk slechter omdat de condensator max. 90 graden fase draait i.p.v. 120 graden.

Zie ook : http://nl.wikipedia.org/wiki/Draaistroom

wotje
    Deelnemer

Ron:

Het vermogen van een draaistroom motor, wordt ongeacht of hij in driehoek of ster wordt geschakeld staat, berekent met de formule:

Vermogen = spanning x stroom x 1,73 x arbeidsfactor(cosinus phi).

Bij 380 volt (ster) is het vermogen wat de motor levert: 380 x stroom x 1,73 x arbeidsfactor

Bij 220volt (driehoek) is het vermogen wat de motor levert: 220 x stroom x 1,73 x arbeidsfactor

De stroom blijft in beide gevallen hetzelfde, omdat de spanning over de wikkelingen in de beide gevallen 220 volt bedraagt.

En de arbeidsfactor is een vast gegeven wat op het plaatje van de motor vermeld staat.(is niet bij alle motoren hetzelfde, kan varieeren naar gelang het soort constructie van de motor, is meestal iets van 0,92 of daarom trent).

Dus bij het omschakelen van een 380/220 motor van ster naar driehoek (op welke wijze dan ook ,condensator, frequentieregelaar, o.i.d) zal het vermogen wat de motor gaat leveren, met circa 40% afnemen.

Duyster :

Maakt de fout door te stellen dat een een frequentie regelaar: in 1 fase 220 volt – uit 3 fase 220 > per fase 220volt levert.

Dat is niet correct een dergelijke regelaar levert per fase 127 Volt uit.

Alleen kan men dit niet meten omdat bij een dergelijke requentieregelaar de nulleider niet naar buiten wordt gebracht.

En men niet kan meten tussen een fase en de nulleider van het net. Dit zou een foutmeting opleveren.

Wat impliceert dat wanneer men tussen 2 fasen meet, men een spanning meet van 220 Volt.

Overigens kun je op 1 lichtnet groep van 220 Volt, uitgaande van een nominale aanloopstroom van 1,6 x de normale stroom.

Maximaal een 220/380 motor laten lopen van 2,7 PK en niets meer, ook geen lampje.

MVG Gijs

duyster
    Deelnemer

Weer wat geleerd :D .

Ik ging er inderdaad blind van uit dat er 3 drie keer 220V uit een frequentieregelaar komt.

Nu is me ook duidelijk waarom de motor achter mijn frequentieregelaar in driehoek geschakeld is.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 64)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven