veiligheid

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    klaas
    Deelnemer

Hallo Hobbyleden

Ik vroeg mij af, wat en hoeveel veiligheden je op een stoomketel moet hebben.

Een vaste veiligheid of een verstelbare veiligheid of misschien wel alle twee.

Hoeveel veiligheden gebruiken jullie op jullie stoomketels.

Klaas :?

john
    Deelnemer

klaas wrote:

Hallo Hobbyleden

Ik vroeg mij af, wat en hoeveel veiligheden je op een stoomketel moet hebben.

Een vaste veiligheid of een verstelbare veiligheid of misschien wel alle twee.

Hoeveel veiligheden gebruiken jullie op jullie stoomketels.

Klaas :?

Klaas,

zie het ketelregelement.

hoeveel veiligheden en de grootte van de doorlaat is afhankelijk van de inhoud, verwarmd oppervlak, werkdruk.

meestal, tot en met 3 bar volstaat 1 veiligeid, alles boven 3 bar 2 veiligheden met voldoende doorlaat.

de druk mag met vol vuur niet meer dan 10% stijgen, dus 3 bar + 10% = maximaal 3,3 bar bij volvuur.

Hopelijk kun je hier iets mee.

John

Alex
    Deelnemer

Hoi Klaas

Bij kolenstook 2 veiligheden toepassen omdat met vaste brandstof het vuur moeilijker te reguleren is.

Een veiligheid is in principe niet verstelbaar maar wordt afgesteld op de maximaal toegelaten werkdruk van de ketel waar hij op zit. Deze afstelling blokkeer je vervolgens en daarna kom je er niet meer aan.

Zelf controleer ik elke keer bij het opstoken wel de werking van beide veiligheden, heel enkel wil er wel eens een kogel vastzitten.

Groeten Alex

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven