Verdeelapparaat

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    H.de Waal
    Deelnemer

Ik ben in het bezit van een Myford draaibank en ik heb een myford verdeel apparaat kunnen kopen.

Maar ik weet niet hoe ik er mee om moet gaan kan iemand mij dat soms uitleggen, of is er iemand die de bijbehorende handleiding heeft en die voor mij wil kopieeren alle kosten worden vanzelfsprekent vergoed.

Groeten H.de Waal

Foks Peter
    Deelnemer

Hallo Hr. van de Waal,

Om te beginnen vertel me eerst maar eens de volgende vragen:

* Wat is de overbrengings verhouding van zo’n Myford Verdeel apparaat.

* Dus hoeveel tanden heeft het wormwiel en hoeveel gangen heeft de worm, (ik denk 1 gang)

* Welke verdeelschijven heb je bij dit verdeel apparaat gehad. (aantal gaatjes op de schijven)

Deze gegevens zijn belangrijk om je uit te kunnen uitleggen, wat er mogelijk is met dit verdeel apparaat en hoe het dan te gebruiken. Ik hoor het wel,

Groeten Peter Foks.

H.de Waal
    Deelnemer

Hartelijk dank voor de snelle reactie :

Peter Foks

Het wormwiel heeft 60 tanden grootste diameter is 63 mm

De worm heeft 1 gang diameter is 19 mm

Verdeelplaat 1 heeft de volgende verdelingen 32-34-38-45-49-77-91

Verdeelplaat 2 heeft de volgende verdelingen 29-31-37-41-42-43-46-47

Groeten Henk

gengler
    Deelnemer

Hallo Henk,

Ik heb hier 3 Engelse boeken (elk ca 230 blz.) waarin o.a. dit (min of meer) staat beschreven; allen nogal georienteerd op Myford:

* Ian Bradley: The Amateur’s Workshop

* L. Sparey: The Amateur’s Lathe

* Ian Bradley: Myford Series 7 Manual (ML7 / ML7-R / Super 7)

Als je me je e-mail adres verstrekt, wil ik je de meest relevante pagina’s wel toesturen. Je kan die boeken ook hier (in Delft) in komen kijken.

Met vriendelijke groet,

Gep

http://home.tiscali.nl/gepengler/

Foks Peter
    Deelnemer

Hallo Hans,

Ik heb hier een spreadsheet voor je gemaakt, (9 pagina’s zie voorbeeld) waaruit je alle mogelijke verdelingen kunt halen die met jouw verdeelapparaat en de bijgeleverde gaatjesschijven die je hebt, mogelijk zijn.

Het gaat tot een verdeling van 180.

Waar je even op moet letten zijn het aantal gaatje wat in deze lijst is te zien.

[img]http://www.foxmodelbouw.nl/HTM/Stoom/Spreadsheet.jpg[/img]

Bij een verdeling van bijvoorbeeld 28, zie je dat je de kruk van je verdeelschijf 2 omwentelingen moet geven en daarna het aantal gaatjes die je tussen passer moet instellen.

Je ziet dat bij deze verdeling een verdeelschijf van 42, 49, 77 en 91 mogelijk is het aantal gaatjes wat je dus moet tellen is rep. 6 op een schijf van 42, of 7 op een schijf van 49, of 11 op een schijf van 77 enz.

Als je de waarde van 6 gaatjes ziet staan, tel je tussen de passer 7 gaatjes, de pen van de slinger staat voor 0.

Dus 0,1,2,3,4,5,6 = 7 gaatjes tussen de passer.

Geef me je E-Mail adres dan stuur ik je deze Excel spreadsheet even op.

Mijn E-Mail kan je in m’n profiel vinden.

Verder is er nog genoeg uit te leggen over opspanningen, type frezen en andere mogelijke instellingen van jouw verdeel apparaat.

Groeten Peter Foks.

H.de Waal
    Deelnemer

Hallo Peter

Ik heb de spreadsheet binnen en uitgeprint.

Een prachtstukje werk.

Ik moet me er nog wel even in thuis gaan voelen maar dat gaat wel lukken denk ik .

Als ik het goed heb en ik wil een tandwiel maken met 70 tanden dan pak ik de verdeelplaat van 42 en stel de passer in op 36 plus 1 = 37 gaatjes en dan maar frezen tot ik rond ben.

En het gaat ook met de andere verdelingen 49-77-91 maar dan de gaatjes weer aanpassen natuurlijk.

Hopelijk heb ik het goed

Foks Peter
    Deelnemer

Hallo Hans,

Ja hans zo werkt dat, werk wel heel geconcerteerd, vergeet niet je passer elke maal opnieuw te verzetten en let ook goed op dat je de passer telkens tegen de indexpen aan drukt.

Doe je dit een maal minder geconcentreerd en je zou een gaatje missen, dan loopt de hele verdeling op niets uit.

Dat is Heel vervelend na 70 tanden…………… 😯

Dus even een half uur geen koffie, geen telefoontjes, geen noem maar op.

Heel veel plezier met je verdeel inrichting.

Groeten peter Foks

H.de Waal
    Deelnemer

gengler wrote:

Hallo Henk,

Ik heb hier 3 Engelse boeken (elk ca 230 blz.) waarin o.a. dit (min of meer) staat beschreven; allen nogal georienteerd op Myford:

* Ian Bradley: The Amateur’s Workshop

* L. Sparey: The Amateur’s Lathe

* Ian Bradley: Myford Series 7 Manual (ML7 / ML7-R / Super 7)

Als je me je e-mail adres verstrekt, wil ik je de meest relevante pagina’s wel toesturen. Je kan die boeken ook hier (in Delft) in komen kijken.

Met vriendelijke groet,

Gep

http://home.tiscali.nl/gepengler/

Hoi Gep

Hartelijk bedankt voor het ingescande bestand

Ik ben er erg mee geholpen en ik heb er veel van opgestoken.

Groeten Henk

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven