verlichting peilglas

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen (stoom)Ketels verlichting peilglas

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Alex
    Deelnemer

Wie heeft ervaring met verlichting van het peilglas zodat je bij nacht rijden – ik denk alvast vooruit aan de stoomdagen op Nienoord- ook werkelijk kan zien waar je waterpeil staat? Meest ideaal lijkt mij een rijstkorrel lampje of ledje achter het glas monteren maar dan zit dat tegen de ketel bij 150 graden C en dat lijkt me geen lang leven beschoren.

groeten Alex

john
    Deelnemer

Alex,

kun je niet een klein LED zaklampje aan de binnenkant van de machinisten standplaats monteren, zodat deze op je peilglas schijnt ?

Ik weet dat dit nou niet echt is wat je bedoelt, maar als tijdelijk oplossing ?

john
    Deelnemer

by the way,

-1: waar stal je je trekker na het s`avonds draaien op Nienoord ?

(de modellen tent is dan afgesloten namelijk, en daar parkeer ik mijn Clayton gewoonlijk, zodoende kan ik er s`avonds niet meer bij)

-2: Als je s`avonds bij het station in de buurt gaat draaien doe ik wellicht een avondje mee, zorg ik ook voor verlichting in mijn cabine.

maar alleen op voorwaarde dat we de modellen s`avonds ergens beschermd weg kunnen zetten, in de remise van Nienoord bijvoorbeeld.

Anoniem
    Inactief

john wrote:

by the way,

-1: waar stal je je trekker na het s`avonds draaien op Nienoord ?

(de modellen tent is dan afgesloten namelijk, en daar parkeer ik mijn Clayton gewoonlijk, zodoende kan ik er s`avonds niet meer bij)

-2: Als je s`avonds bij het station in de buurt gaat draaien doe ik wellicht een avondje mee, zorg ik ook voor verlichting in mijn cabine.

maar alleen op voorwaarde dat we de modellen s`avonds ergens beschermd weg kunnen zetten, in de remise van Nienoord bijvoorbeeld.

Ik neem aan dat het voor alex nu in eerste instantie gaat over de Juliet ? Een trekker kan denk ik idd wel bij Nienoord in de remise (hoewel het daar al aardig vol staat met locomotieven!) maar dat zou je daar terplekke moeten overleggen denk :)

Alex
    Deelnemer

Het gaat mij inderdaad om Juliet, Rode Paulien is nog niet onder stoom. Essenciëel is wel dat je in het donker je waterpeil goed kan zien, en dat is met zo’n kleine loc vaak lastig. Mocht het niet lukken dan kan ik altijd nog met de Nienoord 1 of 2 rijden, die hebben cabine verlichting.

Wat de stalling op Nienoord aangaat daar is in overleg wel een mouw aan te passen al staat de remise doorgaans aardig vol. En wat het avond rijden betreft in elk geval komt Harry Hooyberg met zijn showmans engine 1:2, en volgens onbevestigde berichten komt er ook een 1:1 Showmans. Ik krijg er nu al zin in.

Alex

Gompy
    Deelnemer

Het glas van een gloeilampje wordt altijd nog een dikke 100 graden, een paar graden meer of minder maakt voor het lampje niet uit.

Maar er zijn in de autozaken lampjes te koop met een glasvezel verlengstukje.

Lampje zit aan de ene kant en schijnt door de (soepele) glasvezel naar de andere kant, eventuel nog door een vergrootglaasje.

Alex
    Deelnemer

Dat lijkt me wel wat, zo’n glasvezel lampje, zijn dat kaartleeslampjes of zoiets?

Alex

Gompy
    Deelnemer

Ik heb ze ook bij de KijkShop gezien en worden idd ook voor kaartlezen gebruikt.

Je hebt ook van die *zwaailampjes* die je bij optredens ziet en waar die dames allemaal mee staan te zwaaien.

Of van die *ufo-lampjes* waar de glasvezels telkens van kleur veranderen.

Ik denk zelfs dat je bij een electronicazaak wel van die replacements kan kopen voor die lampen.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 10)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven