De nieuwste berichten › Forums › Stoom algemeen › Algemeen › vermogen in pk en/of kw
- Dit onderwerp bevat 8 reacties, 6 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 15 jaren, 5 maanden geleden door
ben-train.
- AuteurBerichten
- 3 december 2007 om 23:59 #430
Alex
DeelnemerOnlangs verkondigde ik tegeover een buitenstaander dat zelfs kleine stoommachines sterk zijn. Hierop kreeg ik de vraag hoeveel pk mijn wals dan zou kunnen leveren. Wie weet hoe je dit uitrekent? Zoals bekent zal zijn heeft Rode Paulien een compound machine. Hd 25 mm, LD 42 mm slag 50mm. Iets voor de winteravond? Groeten Alex
4 december 2007 om 11:56 #3861john
DeelnemerAlex, las je het boek handboerk modelstoommachines ter hand kunt nemen staat daar in hoe jet het vermogen van een stoommachine uit kunt rekenen.
Echter zal dat met een compound machine misschien wel wat lastiger zijn.
4 december 2007 om 15:59 #3862Klaas van Gemerden
DeelnemerHa Alex, Ik weet dat Alexander Heijnsdijk van de
http://www.stormpolderrail.nl een excel spreadsheet heeft waarin je kan berekenen wat het vermogen van je locomotief (of wat dan ook) is.Tevens kun je het benodigde v.o. uitrekenen.
Alexander is de webmaster en voorzitter van de stormpolder.
Momenteel publiceert hij in Onderstoom een bouwbeschrijving van de NCS 41. Daarnaast heeft hij in het verleden bij de stoomgroep de bouwbeschrijving van een Fowler road locomotive 1/6 gedaan.
Je moet hem maar eens een berichtje sturen.
met vriendelijke groet,
Klaas van Gemerden
6 december 2007 om 22:55 #3863gengler
DeelnemerVolgens mij moet je het ook tamelijk eenvoudig kunnen meten met behulp van de zogenaamde “ Rem van Prony”(ook wel “Vang van Prony”genoemd). Deze staat o.a. beschreven op blz. 874 van de “Technische Vraagbaak” door J.E. de Meyier C.I. uit 1920 (!). Ik heb die pagina inmiddels gescand. Maar nog niet uitgezocht hoe ik die op het forum kan plaatsen. Ik meen me te herinneren dat deze methode ook eens ergens in een van onze hobby-bladen is beschreven.
Maar ik heb het zelf nooit geprobeerd.
Gep Engler
8 december 2007 om 00:25 #3864Beunhaas102
DeelnemerWat is het een afbeelding, of een acrobat file? Als je wil mag je het bestand wel even mailen dan wil ik wel even kijken of ik het hier kan posten (email staat wel in het profiel). 😉 9 december 2007 om 23:04 #3865Beunhaas102
DeelnemerZo, ik heb de gescande pagina van Gep even op mijn webspace gedrukt, ik heb hem niet te veel verkleint omdat hij dan niet/slecht leesbaar zou worden. Hij is hierdoor te groot om in dit topic te plaatsen dus ik heb er even een linkje van gemaakt. Als het venster zich opent moet je nog even een keer op het plaatje klikken om een leesbaar formaat te krijgen
😉 9 december 2007 om 23:55 #3866Alex
DeelnemerHoi, Bedankt voor de reactie’s. Uiteraard heb ik ook eens gezocht en ik kwam deze pagina op een Engelse site tegen.
http://www.alanstepney.info/page23.html . nadeel is dat je alles eerst moet omrekenen naar inches en ik weet niet of een Engelse Pk dezelfde eenheid heeft als een Nederlandse.Ik zal de vraag van de week ook eens aan Alexander Heinsdijk voorleggen. Vooralsnog zie ik mezelf nog niet allerlei meetopstellingen bouwen, dat heeft ook geen zin zolang de machine op lucht loopt en niet op stoom. Zeker een compound machine ontwikkeld zijn kracht pas op stoom en zover ben ik nog niet. Maar het is best leuk om de vraag rekenkundig op te lossen.
Groeten Alex
10 december 2007 om 21:51 #3867Beunhaas102
DeelnemerAlex wrote:nadeel is dat je alles eerst moet omrekenen naar inches en ik weet niet of een Engelse Pk dezelfde eenheid heeft als een Nederlandse.
Er zit inderdaad verschil in de SAE BHP en de DIN PK (PS).
De paardenkracht werd later gedefinieerd als het vermogen dat nodig is om een last van 75,0 kilogram stapvoets te hijsen (dat wil zeggen met een snelheid van 1,00 meter per seconde, oftewel 3,60 kilometer per uur). Bij een valversnelling van 9,80665 m/s² geldt dus het volgende:
1 pk = 75,0 kg * 1,00 m/s * 9,80665 m/s² = 735,49875 watt
In Engeland werkt men alleen niet meter/kilogram maar in foot/pound, waardoor een minimaal verschil ontstaat
😉 1 SAE BHP = 1,014 DIN PK
Maar die valt te verwaarlozen
- AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.