Vermogen

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    JW
    Deelnemer

Ik ben Jan-Willem en heb enkele vragen m.b.t. het hele stoomverhaal.

Hoeveel vermogen levert een “stoommotor” met de grootte van ongeveer diameter 200 mm en een lengte van 300 mm? En waar zijn deze evt. te koop of hoe kom ik aan een tekening hiervan (heb een draaibank en CNC freesbank).

Ik wacht met spanning af.

baggeraar
    Deelnemer

Hallo Jan Willem,

Ik denk dat de heren techneuten nog meer gegevens nodig hebben.

Aantal cilinders?

Percentage vulling? (hoeveel van de slag krijgt stoom toegang tot de cilinder)

Druk op de machine?

Dit schiet me zo even te binnen, misschien is er nog wel meer nodig.

Ik zelf ben de kennis kwijt, heb in mijn archief alleen nog een formule staan en daar zal ik je niet mee lastig vallen.

groet Harm

Ik blijf dit draadje wel volgen.

JW
    Deelnemer

Ik ben dus gebonden aan deze inbouwmaat, ik kan eigenlijk wel onbeperkt stoom genereren alleen het draaiende gedeelte is dus gebonden aan de inbouwmaat.

Een indicatie van het vermogen zal al voldoende zijn.

baggeraar
    Deelnemer

Ik snap het, ik hoop dat er een reaktie op komt.

succes ermee.

grt Harm

john
    Deelnemer

JW wrote:

Ik ben Jan-Willem en heb enkele vragen m.b.t. het hele stoomverhaal.

Hoeveel vermogen levert een “stoommotor” met de grootte van ongeveer diameter 200 mm en een lengte van 300 mm? En waar zijn deze evt. te koop of hoe kom ik aan een tekening hiervan (heb een draaibank en CNC freesbank).

Ik wacht met spanning af.

Dus je geeft de inbouwmaten van de machine op ?

die moet passen in rond 200mm met een lengte van 300mm

Het vermogen van een stoommachine komt uit de ketel.

Stoom van lage druk zal minder vermogen afgeven dan stoom van hige druk, er zit immers meer energie in stoom van hoge druk.

Een antwoord op je vraag is dus niet te geven voordat bekend is hoeveel stoom en bij welke druk de ketel kan leveren.

Als er bij een bepaalde stoommachine een vermogen wordt opgegeven zal dat aan de hand van de maximale stoomspanning en verdampings capaciteit van de ketel gerelateerd zijn.

En dan nog het type machine, 1, 2 of meerdere cilinders, voldruk, of expansie.

Werktoerental, oftewel snelloper of langzaamloper.

En hoeveel vermogen heb je nodig ?????????

Het vermogen van een stoommachine komt uit de ketel.

Stoom van lage druk zal minder vermogen afgeven dan stoom van hige druk, er zit immers meer energie in stoom van hoge druk.

Een antwoord op je vraag is dus niet te geven voordat bekend is hoeveel stoom en bij welke druk de ketel kan leveren.

Als er bij een bepaalde stoommachine een vermogen wordt opgegeven zal dat aan de hand van de maximale stoomspanning en verdampings capaciteit van de ketel gerelateerd zijn.

En dan nog het type machine, 1, 2 of meerdere cilinders, voldruk, of expansie.

Werktoerental, oftewel snelloper of langzaamloper.

En hoeveel vermogen heb je nodig ?????????

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven