Verschillende materialen solderen

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen Werkplaatstechniek Verschillende materialen solderen

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 13)
  • Auteur
    Berichten
  • #1760
    Foden
    Deelnemer

    Voor het maken van een gastankje wil ik gebruik maken van een stukje RVS pijp 32 x 29 mm met frontjes van koper 2 mm. en messing ferrules. Alles te solderen met zilversoldeer. Kan dit zonder meer, of is er een risico i.v.m. corrosie door de verschillende materialen of verschil in uitzettingscoëfficiënt?

    #11277
    Snipper
    Deelnemer

    Ik soldeer ook wel verschillende materialen aan elkaar en heb daar eigenlijk nooit problemen mee gehad.

    Gemakshalve zou je de tank en de onderdelen allen uit hetzelfde materiaal kunnen maken dan is de vraag al opgelost over de uitzettingscoëfficiënt.

    Blijft over de soldeersoort met de materiaalsoort.

    Zelf soldeer ik meestal met zilversodeer , maar daar las ik net iets over in dit forum dat zilversoldeer en messing niet goed samen gaan.

    Ik hoop dat diegene dit leest en het uitlegt want mijn interesse is gewekt.

    #11278
    pfb
    Deelnemer

    Moi Bernhard,

    Natuurlijk kun je deze materialen met elkaar hardsolderen. Voor het solderen van de RVS pijp aan de koper frontjes moet je het RVS goed schoonmaken / schuren. Het schoonmaken gaat erg goed met remreiniger en of een beetje zuren. Daarna direct met een papje van flux insmeren. Zelf gebruik ik geen leidingwater om van de flux een papje te maken; met spiritus of gedistilleerd water.

    In elkaar zetten, nooit met de vingers aan het soldeervlak komen, dan langzaam de warmte opvoeren door de brander voornamelijk op het RVS te richten.

    Succes, Peter

    #11279
    pfb
    Deelnemer

    Moi,

    Nog even een reactie over messing en zilversolderen; Het is volkomen lariekoek dat het niet goed gaat. Als je de soldering goed schoonmaakt, het juiste flux gebruikt en de boel niet verbrand, bent ik niet bang dat het fout gaat. Ik soldeer het al meer dan 50 jaar. Alleen als je zachtsoldeer hebt gebruikt en je wilt daarna op die plek alles nog zilversolderen ga je de boot in.

    Groet, Peter

    #11280
    val
    Deelnemer

    :?:

    #11281
    val
    Deelnemer

    :?:

    #11282
    val
    Deelnemer

    :?: o

    #11283
    val
    Deelnemer

    val wrote:


    val wrote:


    val wrote:


    Hoi,

    aub toch even blz 17 lezen van het Handboek Modelstoomketels…en het desbetreffende Keuringsreglement over het gebruik van messing.

    Alles kan… maar of het mag is een ander verhaal!

    Gelukkig is er maar 1 soort roodkoper…echter zijn er verschillende soorten

    messing (koper/zink verhouding is verschillend) het zink smelt bij 420, koper aan + 1400° bij te hoge soldeer temperatuur zou dus het zink in de messing kunnen “verbranden”. Wat poreusheid/ slecht hechten van het soldeermateriaal zou kunnen veroorzaken. Het gaat niet om koperen leidingen met messing kraan/verbinding wat perfect te solderen aan +- 500° is. Maar wel al dan niet een messing (stoom) ketel!!!

    Mvg Val



8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 13)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven